Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3801 ggr
probiotica
2015-09-27 09:01
0

Facebook

När jag blev gravid ville jag självklart bara säga de till mina närmaste allt efter tiden gick har jag sagt de till de jag vill skall veta. Har inte velat skriva på fb, varför vet jag inte. Nu är jag i månad sju, jag både vill skriva och inte:-/ inte för att de hör så särskilt viktigt. Hur har ni gjort?

densomundrar
2015-09-27 09:05
2

Vill du skriva ut det så tycker jag att du ska göra det, delad glädje är dubbel glädje :-)

[Thiah]
2015-09-27 09:12
0

Vi skrev ingenting förrän han hade kommit ut. Blev bara inte att vi berättade något döe.

Theres
2015-09-27 09:23
0

Hade bestämt att när de dök upp en bild på mig när jag var tjock så fick folk fatta själva :)

golf.ifokus.se

soundtrack
2015-09-27 09:40
0

Jag tillhör dom som slängde upp ultraljudsbilder direkt efter kub ;) jag har längtat efter barn i flera år så för mig var det självklart att få dela med mig av min glädje :)

[Liinda]
2015-09-27 09:43
0

1 vecka efter sonen var född så la jag upp på Facebook. Det vart endel snopna människor. Men dom som faktiskt betyder något visste ju redan om det eftersom man träffas.

Mollsing
2015-09-27 10:04
0

Jag har inte lagt ut någonting på FB. De som ska veta de vet, de som inte vet kanske får veta om jag nu bestämmer mig för att lägga ut en bild när bebis är född. Har alldeles för mycket ytliga bekanta på FB…. Håller dessutom på att rensa instagram så den blir mer privat, så där är nästan bara nära vänner. Självklart gör man som man känner 😃

Anonym
Anonym
2015-09-27 10:19
0

Vi velar om vi ska lägga ut på facebook eller inte. Är i v16 nu och det är bara närmaste vännerna och våra familjer som vet om det. Jag känner inget behov av att alla måste veta om det.

probiotica
2015-09-27 10:58
0

Ja som sagt de är inte de första man tänker på såklart:-) men man vill ju dels glädjen. Själv har jag rensat bort folk som är ytligt bekanta:-) jag tror att de kan ligga i att jag alltid har sagt att jag inte skulle ha några barn. Att de kan vara de som gör att jag inte skriver ut de:-) men de soelar ingen roll nu jag är ju glad över de:-) mm ska fundera lite till.

fridaas
2015-09-27 11:21
0

Med första barnet la vi upp ganska tidigt då jag blev inlagd på sjukhus och sambon åkte direkt hem från Norge tidigare än vad han egentligen skulle, pga mitt mående.

Med andra höll vi det hemligt till några veckor efter kub, sa ingenting till någon (eller jo jag berättade för mina jobbarkompisar, då jag mådde illa av att utföra vissa omvårdnasuppgifter, så de behövde veta ifall att jag behövde springa i väg, eller sätta mig ner pga svimningskänslor), men för andra höll vi det hemligt tills julafton, plussade i september.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
2015-09-27 13:48
1

Vi har berättat på FB vid vecka 12 typ, båda gångerna.

Jag tycker det är roligt när andra berättar på FB. Har varit med om många gånger att jag inte vet om att vänner är gravida förrän väldigt långt in i graviditeten. Tycker det känns trist att inte få veta. Att då berätta på FB gör ju att så gott som alla som vill veta får veta. Delad glädje helt enkelt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Intehärutandär
2015-09-27 15:11
0

Jag skrev på status runt v 25 (20 på insta) för mina närmaste vänner (går ju att göra listor). Hela vännerlistan fick dödsbeskedet 1 v efter bf, istället för födelsen som det var tänkt. Ju äldre jag blivit, ju stängdare blir jag.

[AmandaBorg]
2015-09-27 15:12
1

Jag är ju inte gravid än, men när jag väl blir det kommer jag att berätta på fb, efter att mina nära och kära har fått veta såklart. Hur jag berättar det är en annan femma, kanske blir det en bild på bebisskor eller på mig när jag läser en gravidtidning eller något. Inte sådär självklart utan så att folk får fundera lite. 🙂

Sarah
2015-09-27 16:43
0

Alla våra nära fick veta personligen. Ville inte att nära vänner skulle se det som status bara. När nära vänner och familj fått veta la jag ut på fb. Var i 5e månaden då.

[TanatosNyx]
2015-09-27 17:05
0

Först så rensade jag vänlistan på fb, sen la vi ut kubbilderna.

densomundrar
2015-09-27 19:06
0

Står själv i valet och kvalet om att berätta på fb, men om vi ska berätta för bekanta och liknande där så blir det något dom själva får klura på och ingen klartext :-) Familj och nära vänner får veta det personligen

densomundrar
2015-09-27 19:06
0

Förutsatt att vi lyckas bli geavida

probiotica
2015-09-27 20:24
5

Nu gjorde jag de:-) de var en skön känsla med mkt kärlek. Herrejösses vad mkt fina kommentarer:-) kändes bra! Tack för alla inlägg! Känns väldigt skönt att kunna skriva av sig om olika funderingar:-) åter igen tack

jackiejohn
2015-09-28 01:07
0

Vi la ut på fb i vecka 28 mest med tanke på att jag har vänner/familj långt bort :) i vecka 31+1 kom budet om att dottern var född och vårdades på neonatalen

OlgaMaria
2015-09-28 10:32
0

#17 Så roligt! :)

hellomissduh
2015-09-29 11:30
0

När jag nu nån gång blir gravid, så har jag inte tänkt att skriva det nånstans. Fast blir det så som Theres skriver, att om nån bild på tjocka mig skulle komma upp, så får folk fatta själva :)

Zelmabus
2015-09-29 15:31
1

Jag har bara berättat för 3 st (förutom min chef oxå). Den första höll på svimma eftersom jag alltid starkt gått ut med att jag inte ska ha barn. Antar att det är därför ingen gissar på det heller (är i v 23). De tror nog bara att det är semesterkilon som hänger kvar . Vill göra en överraskning när hon är född och då skriva det. Min sambo har dock berättat för typ alla (dock ej på Fb pga att jag inte vill och vi har några gemensamma vänner).

Nilla_93
2015-09-29 18:20
0

Har inte skrivit något ännu på FB och antar jag inte kommer göra det heller, tycker det är roligare att ha något att berätta när man ses/pratas vid än att alla bara vet om de, sen så tycker min mamma om att berätta hon ska bli mormor.

Ända jag har gjort är att sätta upp en bild på insta/fb där kissen ligger på skötbordet och kollar Tv. Dom som vet hur ett skötbord ser ut borde förstå att jag är gravid.

jag har ju barndomsvänner som inte har hört av sej på år och dagar men dom som hörde skvallret om att jag var gravid så skulle absolut veta kön och andra privata saker men där satt jag stopp.

Sådär går mina tankar lite… och ändå skulle jag ha lust att sätta opp en fin gravidmage..

mollyt
2015-09-29 19:09
0

Jag är i v 16 och har inte tänkt att gå ut med det på Facebook på ett bra tag, men tänker nog att jag börjar "koppla av" efter RUL och då kanske vara mer öppen med graviditeten. Hittills är det bara utvalda vänner/familj som vet.

OlgaMaria
2015-09-30 09:17
0

Måste säga att jag tycker det är så drygt när folk delar någon kryptisk hint om att de kanske är gravida, för jag skulle aldrig fråga - är du gravid? om jag inte var helt säker, eftersom det aldrig är kul att få en sån fråga ifall man inte är gravid men kanske önskar att man var eller något. 

NÄR man vill berätta är ju helt olika, och om man vill dela med sig av kön osv, men tror verkligen att de som väljer att berätta för alla rakt och tydligt också får mer kärlek och support från alla möjliga. Folk man inte har kontakt med varje dag blir glada och kommer med grattis - det är väl bara underbart!? Sen om man vill berätta för sina närmsta innan så lär det ju finnas gott om tid för det också.

probiotica
2015-09-30 18:43
0

De blev 130 gilla över 80 kommentarer haha jösses :-) blev nästan lite mkt. Men jag är glad att alla vet. Jag är i vecka 29 så de är inte förrän nu som de känns rätt:-) Alla gör vi ju olika man skall nog göra som känns rätt i hjärtat :-)

oh-la
2015-10-01 22:16
0

Jag är ju inte gravid än, men vi jobbar på det och jag kommer inte lägga ut något på fb när/om vi blir gravida. Dom som jag vill ska få veta, alltså familj, släkt och vänner jag pratar med och umgås med kommer att få veta, men inte via fb. Om något skulle gå galet vill jag inte behöva dela det med klasskompisar från högstadiet som jag inte pratat med på 15 år och liknande ytliga bekantskaper. Framför allt inte när en like från dom kan göra min status synlig för deras vänner och helt plötsligt är det tusentals som vet om… Skulle något gå galet är det inget jag vill dela med så många… Det är för mig något mellan mig och min familj.