Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1931 ggr
[cameradetails]
0

Gravid?

Hejsan alla! :) 

Jag har ett tag nu trott att jag är gravid. Min pojkvän & jag hade sex 9de Juli, min mens försvann dagen innan/samma dag, det var en liten blödning som kom samma dag. Vi använde skydd. Tänkte inte så mycket mer på det. 

Sedan, kanske ca 12-14 dagar senare, började jag känna extrem trötthet, yr, magen var uppsvälld. Tänkte att de kanske var PMS eller så. Sedan så den 27 Juli ungefär, så kände jag att jag fick extremt ont från ingenstans när jag var ute och sprang. Som mensvärk, fast 10 tusen gånger värre. Det gjorde verkligen jätte ont & tänkte att jag skulle få mens idag. Men inget kom. Smärtan försvann.

Den 28de, ingenting. 29de, ingenting. 30de, ingenting. Sedan den 31 så kom den äntligen! Och det kom verkligen jättemycket!! Vaknade dagen efter och kunde bokstavligen krama ut blodet ur bindan. Det fortsatte så under dagen, det var bokstavligen ett vattenfall som kom. Och jag brukar ju visserligen blöda mycket, men detta var extremt. 

Sedan under natten den första Augusti, så försvann mensen. Det kom en mörk, brun fläck under den andra och tredje Augusti, men det var allt. Detta var skumt för mig, för jag brukar blöda väldigt mycket upp mot 5 dagar, och nu hade jag bara blödigt i 2 dagar och sen en liten brun skvätt. 

Det var då idén om att jag kanske var gravid slog mig. Jag skulle dra ner och köpa ett test, men jag kom aldrig iväg. Jag var väldigt stressad med saker som händer runt mig, så jag glömde bort det där med testet, även om jag varje kväll hade en känsla av att jag borde komma iväg och köpa ett.

Den 28nde Augusti kom mensen igen, och jag tänkte att nu är det ju inte alls möjligt att jag är gravid. Mensen var längre denna gång men det gjorde inte alls lika ont som det brukar, den var inte samma färg och den var mycket "tunnare". 

Nu har jag haft ännu en skum "mens" liknande blödning, men nu har jag absolut mer symtom som skulle tyda på att jag är gravid. Mitt lukt-sinne är helt galet förhöjt, mat jag brukade älska tål jag knappt längre, är så trött att jag har börjat sova upp mot 12 timmar per natt, istället för mina ynka 7 timmars nätter. Är yr så fort jag ställer mig upp och det svartnar lätt framför ögonen. Min mage har även fått en liten bula som man absolut ser. Mina bröst har VÄXT!! Har gått up någon kupa och mina bröstvårtor har mörknat. 

Är det möjligt att jag är gravid, även fast jag haft mina mens liknande blödningar?

[cameradetails]
0

Ska även nämna att jag har en ätstörning. Är friskförklarad men har lite problem med den ändå.

[AmandaBorg]
2

För att kunna bli gravid måste man ha ägglossning och det har man ca 14 dagar innan mens. Så att du skulle ha blivit gravid samma dag/dagen efter att din mens tog slut verkar inte så troligt. Men kanske att du har blivit gravid efter det, eller kanske innan?

[cameradetails]
0

Men om jag har förstått rätt, så överlever väl sperman ett par dagar? 

Och ja, absolut kan jag ha blivit gravid innan. Vi körde skydd utan ibland, men inte när han hade utlösning. Men har inte haft sex sedan 9de Juli.

Whippet
3

Köp ett gravid test och testa (?)

I'm out Vilar huvudet i handen

[cameradetails]
1

Ska försöka komma iväg imorgon och göra det.

Whippet
1

#5 Spännande du får berätta hur det gick sen :))

I'm out Vilar huvudet i handen

[cameradetails]
0

#6 de ska jag göra! :)

Fridaaaa
0

Tänk på att göra det helst på morgonen med morgonurinen :)

Jag hade likvärdigt nu i sommar, men inte gravid, vet inte vad det var, om det var väldigt tidigt missfall eller bara kroppen som spökade.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[cameradetails]
0

#8 Tack för tipset! :)

[TanatosNyx]
1

Ägglossningen är inte nödvändigtvis 14 dagar efter mensens första dag, det är bara om man har en standardcykel. Jag (som 2 ggr av 2 försök blev gravid på 1a försöket) räknade ut att vi behövde mysa direkt efter min mens för att få till det.

[cameradetails]
0

#10 Ja exakt! Min cykel är extremt varierande, min mens kan komma efter (så som den gjorde nu) efter 3 veckor, eller efter 4 och en halv vecka. Och jag märker ju själv att det kommer ägglossnings-liknande flytningar 1-3 dagar efter mensen har varit på besök.

Intehärutandär
0

Här är också en med tidig ägglossning. Ungefär 9 dagar efter första mensens första dag. Och ja, sperma överlever länge, upptill 5 dagar beroende på hur gynnsam livmodern är. Spermierna bör alltså finnas där då ägget släpper. 

Att vårtgårdarna ändras färg kan vara ett tecken, men graviditets-test är ju det säkraste svaret.

[cameradetails]
0

Ja, ska försöka ta det tisdag morgon.

[AmandaBorg]
0

Ja, ägglossningen skiljer sig beroende på hur lång cykel man har. Men jag skrev ca 14 dagar INNAN mens. Så om du fick mens den 31:a borde du ha haft ÄL kring den 17:e. 

Detta står på menstruation.se:

"Din ägglossning sker normalt 12-16 dagar före nästa mens. Detta innebär att din ägglossningsdag skiljer sig beroende på hur lång menscykel du har.

• Har du en menscykel på 25 dagar så har du ägglossning mellan dag 9-13
  • Har du en menscykel på 28 dagar så inträffar din ägglossning mellan dag 12-16.
  • Har du en menscykel på 34 dagar så har du din ägglossning mellan dag 18-22"
[AmandaBorg]
0

Kan tillägga då att om du har en cykel på 20 dagar har du ÄL kring dag 6. Och har du en cykel på 40 dagar har du ÄL kring dag 26. Ca 14 dagar innan mens.

[cameradetails]
0

Det kan ju absolut ha hänt tidigare, eftersom jag hade sex nästan dagligen från första Juni till den nionde Juli.

[Miiika]
0

Har du gjort något test än? Vad visade det? :-)

[cameradetails]
0

#17 kom precis hem efter att ha köpt det! Köpa 2, ska testa ikväll & imorgon

hellomissduh
0

#18 vad sa dagens test? :)

[Miiika]
0

Spänd på att höra resultatet! Hoppas att det visade önskat resultat:-)

[cameradetails]
0

Två neg. tester! Precis vad vi hoppades på när vi varken är sambos eller gifta. Hoppas på att skapa en nästa år, hehe.

IceTee
0

Tycker att du borde gå till en gynekolog om det inte är så att du är gravid. Din mens har ju varit väldigr konstig liksom. Dubbel kolla så det inte är något fel!

Medarbetare på Skor iFokus

[cameradetails]
0

Ja exakt, det hade jag tänkt att göra iallafall då jag får väldigt ont. Är de så att man kan va gravid fast neg tester?

IceTee
0

#23 om man testar fel eller för tidigt kan man få det

[cameradetails]
0

Hur testar man fel?

IceTee
0

#25 vid fel tidpunkt (man ska ta det med det första urinet på dagen, det på morgonen), inte följer instruktionerna eller att man läser av det för tidigt eller för sent

[cameradetails]
0

#26 Tog med första urinet, följde instruktionerna & läste av det efter 5 min, precis som man skulle.