Halsbränna
Jag har senaste veckan fått sån extrem halsbränna och värst är det på kvällarna. Jag har testat Novalucol och det har hjälpt mig tidigare när det varit riktigt illa men nu hjälper det inte längre. Vad kan man göra? Vad har funkat för er?
Finns det mat man ska undvika (tycker inte jag äter speciellt stark mat eller så)? Eller andra mediciner? Eller andra "husmorsknep"?
Jag är i v 26….
Bikarbonat. Finns bland kryddor. Lite mindre än en tesked i vatten som du sen rör ut fungerar.
Fet mat o kryddig mat gör att magen fuckar upp.
Jag lade om kosten till LCHF. Aldrig mer problem. Förut? Varje dag hade jag halsbränna.
Gaviscon och ett glas mjölk funkade för mig.
Annars andra mjölkprodukter och havregrynsgröt. Det är det jag kommer på nu :)
Ska nog testa Gaviscon, och bikarbonat.
LCHF äter jag i vanliga fall men inte nu när jag är gravid. Kan tänka mig fettet bara skulle göra det värre?
Fett är bedrövligt för magen men verkar vara så bara med vanlig kost. Käkar jag mkt fett och bacon o allt annat så känner jag ändå inte av halsbrännan om jag äter enl. LCHF. Men du som är grav kanske inte ska laborera med kosten just nu.

Min dietist säger: inte fet mat Inte för mycket citrus Drick lite vatten i taget, inga jätteglas på en gång Sov med en extra kudde Det var generella gravidråd. Jag själv har inga problem (än i alla fall).
#4 Ja LCHF sätter fart på magen hos mig 😉Jag har aldrig fått halsbränna av just LCHF kosten men jag tänker mig att jag är extra känslig nu med graviditeten. Kanske har det inte alls med maten att göra utan mer hormonellt.
#5 Tack för tips!
Omeprazol 🙂
Testa bikarbonat som sagt. Enkelt, billigt och effektivt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Lägg kudde under madrassen så Du kommer upp lite. Drick ett glas mjölk eller ett par skedar fil/naturell yoghurt.
Och som skrivet ovan, undvik stark mat, flottig mat, citrus, kolsyra osv Och ät inte för stora portioner.
Min BM sa till mig någongång att prova äta morötter. Hade väldigt lite halsbränna då så sköt undan det och sen blev det värre och värre och då började jag äta Rennie tuggtabletter.
Provade inte morötter förrän härom veckan och inte behövt äta en ända tuggtablett sedan dess! Nu äter jag ett par morötter varje dag 👍
Nåt som man kan ha som paniklösning är att skiva upp råa potatisar och äta.

Jag hade halsbränna mer eller mindre hela graviditeten i början funka Novalucol och gaviscon men sen var omeprazol min enda räddning! Omeprazol varje morgon vid ungefär samma tid så höll det sig hyfsat i schak…samt Onakafil och halvsitta eller ryggläge när jag sov/vilade :)