Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4846 ggr
emmaaaa
1

Klåda och sveda..

Jag är gravid i vecka 25 och det börjar klia så något fruktansvärt på magen, eller ja där uppe på magen strax under brösten. Är det normalt? :) min första tanke är att det kan bero på att magen växer och att klåda är något som kan höra till graviditeten? :) Men finns det något man kan göra åt det, för det är såååå irriterande haha. Jag smörjer magen regelbundet osv. Men sen har jag en annan slags klåda, det är precis under höger bröst på en punkt på ca 3 cm. Där verkligen svider det och bränns, tycker inte man kan se något utslag mm. Min bröst har bivit något så otroligt stora sen jag blev gravid haha, så jag måste alltid ha bh på mig för att det blir för tungt. Men oftast tar jag av den när jag är hemma, jag sover tex aldrig med den. Men jag börjar tro att det är skavsår av bygeln? Har ni några bra tips på sköna amningsbhar? Eller en bra sport bh som håller tuttarna på plats, eller åtminstone så det blir ett skönt stöd :) Har två amningsbhar från H&M, men jag tycker inte som är så jätte sköna tyvärr….

emmaaaa
0

Sen kan jag tillägga att jag har väldigt ont inuti magen där upp under brösten mer ät höger där det kliar, jag är alltid jätte öm är jag vaknat konstigt nog?!. Ska till bm imorgon så tänkte ta upp det då :)

Lilolizeit
0

Vet inte riktigt vad klådan kan va, men jag fick klåda på typ höfterna som jag fick bristningar på. Kanske är det?

Jag köpte ett 2-pack amningsbehåar från lindex, som är supersköna!

http://www.lindex.com/se/7133892/?styleId=55813787

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
0

det kan vara själva huden som tänjs, men man bör alltid lämna leverprover utifall. Har du bristingar på magen kan det handla om puppp.

emmaaaa
0

#2 aaaha okej :) ska se om det kanske dyker upp några bristningar på mig här också då. Jag hade redan sen innan bristningar på brösten, men jag tro jag fått fler som är på undersidan av dom kan kanske va det som kliar.. Men just den där svedan under högra bröstet gör nästan ont för att det "bränner" så i huden.. Åååh toppen, tack för tipset :D

emmaaaa
0

#3 oj lever prov lät läskigt? Kan det va levern alltså? Tur jag ska till bm imorgon :) Jag har inte en ända bristning ännu och kan inte se att någon är på väg heller. Men jag har på brösten sen innan, då jag blev tonåring ;) men jag tror det kommit några precis under bröstvårtorna, för mina bröst har växt sen plusset och värkar aldrig sluta växa heller för den delen….. Usch gillar dom inte, bara tunga och jobbiga.. jag är ganska smal så det blir en belastning för ryggen…

[TanatosNyx]
1

Det är ett vanligt blodprov man lämnar :) det kan vara hepatos - levern läcker ut gallsyror i blodet som orsakar klåda. Det kan behöva medicineras om värdena är förhöjda. Hjälper inte medicinen kan man i sällsynta fall behöva förlösas i förtid då barnet riskerar att dö i magen. Min son togs ut vecka 35 pga detta.

emmaaaa
0

#6 men nej oj, det lät inte alls kul :( Är det ett utav de prover som hör till? Eller ska jag begära att dom tar det provet? För när jag ska till bm imorgon så ska alla dom där proverna tas igen, vet inte exakt vilka dom tar? Men prover skulle tas i alla fall :)

[TanatosNyx]
1

Det ingår inte i rutinproverna, men din bm kommer ordinera ett extra rör för gallsyror. Det provet skickas på specialanalys och man kan få vänta en vecka på provsvar.

emmaaaa
0

#8 aaha okej, då ska jag ta upp det med henne på en gång i morgon :) super tack för hjälpen!!

Sarah
0

Levern sitter ungefär under höger bröst. Jag hade ont i den till och från, men det var inget att oroa sig för tyckte bm. Men, ta det på allvar om du får ont och även känner dig "konstig".

emmaaaa
0

#10 men oj nu blir jag lite nojig, det är ju precis under höger bröst jag har ont… Ska verkligen ta det på allvar och prata med min bm! För jag har vaknat flera gånger på nätterna den senare veckan med "smärta" under höger bröst… det gör inte svin ont, men tillräckligt ont för att jag ska vakna och känna en ömhet där under.. Även nu när jag "trycker" ner fingrarna i mellangärdet så är jag öm, men det är värst när jag sovit. Grejen är att jag har känt mig "konstig" hela graviditeten, jag har varit sjukskriven på heltid ända sen start. Så vad är det för "symptom" jag ska kolla efter?… Jag är dock lite rädd att min bm inte alltid tar mig på allvar, eller hon är jätte bra och jag trivs väldigt bra med henne som bm. Men jag tycker hon är lite flamsig som ser mig mest som en orolig först föderska…

Intehärutandär
0

Jag har stora bröst och man kan få skavsår under av olika anledningar. Friktion är en. Kliar kan det göra på magen då magen växer snabbt. Jag fick en hemsk klåda efter sonen fötts. Med dottern fick jag ett par utslag i graviditeten som precis läkt, 8-10 mån senare. Kolla dock upp klådan hos BM.

Sarah
0

Inte meningen att skrämma upp dig och det är säkert ingen fara. Det som tidigare kallades havandeskapsförgiftning kan visa sig genom smärta i levern och ex flimmer för ögonen, feberkänsla, yrsel osv. Men är blodtrycket ok så är det säkert lugnt. Jag hade lite ont i levern till och från och även feberkänslor och flimmer, men det vart aldrig ngn fara.

[TanatosNyx]
0

Alltså klämmer man i mellangärdet så gör det antagligen ont då magmusklerna glider isär, så var det iaf för mig. Jag har fortfarande ont, sådär snart 5 månader sen förlossningen.

emmaaaa
0

#12 okej, tack för du delar med dig :) Ja det var lite så jag tänkte först att det kanske berodde på att det börjar växa mycket nu i magen, men just under höger bröst bränns/svider det så galet mycket. Tänkte att jag skulle försöka hitta någon annan variant så jag slipper ha på mig bygelbh så kanske det kan lindra lite om det nu är så att det kan va "skavsår".. Ska ta upp det imorgon med BM :) #13 nejdå, det förstår jag :) Jag tror mitt blodtryck har varit bra hittills, men nu var det ett bra tag sen jag tog prover. Så kanske passar sig bra att jag ska iväg imorgon för nya prover mm :) så jag kan ta upp allt detta som kommit upp nu. #14 ja det är sant :) men kan det va så att musklerna börjar ömma och "sära" på sig nu? För som sagt det är den senaste veckan jag har fått så ont, är mer osmidig osv osv. Farmförallt när jag ska sova så gör det ont överallt i kroppen, men just där upp i mellangärdet (fast mer åt höger). Sen har jag även foglossning så även ryggen är inte att leka med längre haha..

[TanatosNyx]
0

#15 kolla här, titta noga vad som händer med organen i den trakten där du har ont:

http://jennica.spotlife.se/files/2011/07/tre-veckor-600x291.jpg

Squeeeeeze 😎

emmaaaa
0

När är jag i vecka 27 och min smärta har blivit ganska jobbig under mitt högra bröst, den andra klådan jag skrev om är helt bort i alla fall :) Men den under bröstet har blivit värre och jag är väldigt öm, idag har jag till och med tappat känseln vid det området. Prata med 1177 i säkert 30 minuter förut var av den kvinnan jag prata med rådfråga en annan sköterska också. Först prata hon om bältros, men jag har inga utslag eller blåsor mm, hon trodde inte heller på att levern tagit skada och inte heller havandeskapsförgiftning. Där emot trodd hon att det kunde va min nerv jag har på höger sida av ryggen som låser sig väldigt ofta att det kunde va den som gjorde att jag är öm och nu tappat känseln. När jag starta denna tråd så skulle jag ju precis till min BM också, men hon lyssna knappt och tog det inte så seriöst och jag har verkligen dragit mig ifrån att ringa henne nu i efter hand för rådfrågning (den senare veckan har jag haft väldigt ont), men nu när jag inte har någon känsel så ringde jag 1177 för bm telefontider va över. Dom tyckte att jag skulle ringa min bm imorgon ändå eller förlossningen, men vill inte störta förlossningen pga av detta… Men det verkar inte va något jätte allvarligt i alla fall, jag ska ringa min bm på måndag av andra skäl tror ni att jag kan vänta med samtalet tills då istället? Någon som känner igen sig att man tappat känseln sådär? Hon trodde heller inte att det va bebis som sparkar där uppe så att det va därför jag va öm..

smurfis
0

Jag har haft klådda på sidorna av brösten, mot armhålorna ungefär. Jag tror det är för huden tänjs ut och kanske även att det blir lite bristningar. Minns från andra graviditeter att jag även haft klåda på magen. Jag kan inte komma ihåg några utslag eller så utan mer bara att det kliade. Men det var nån vecka eller så sen gick det över igen.

emmaaaa
0

#18 jag tror inte att det har med huden att göra nu, eller det vet jag ju såklart inte :) men dom på 1177 trodde inte heller det. Men jag känner att jag har ont inuti kroppen och inte på huden. Nu kliar det inte, utan det bränns och gör ont.. en bultande smärta och jag är varm vid det området. Jag trodde också först att det kunde va huden eller att det var mina bröst som var för tunga, men jag har varit bh lös mycket samt köpt en ny bra bh utan bygel men det har ändå blivit värre.. Men hon sa väldigt bra saker på 1177, att det var viktigt att ligga rakt med ryggraden när jag sover för annars kunde det va något med nacken. Och jag har ofta ont i nacken när jag sovit och jag sover typ som ett L med kroppen hahah. Alltså så orakt som det går ;)…

smurfis
0

Ja då är det ju något helt annat du har, om du tappar känsel och det bränner och gör ont.