inskrivning.
Ska på inskrivning på måndag, är de någe speciellt jag ska ta upp, ska jag tex ta upp att en läkare har misstänkt Endometrios på mig och att jag är orolig över menssmärtorna som till oh från är nästan lika starka som vid mens.. Vad kommer göras, vad ska man säga, är jättenervös haha tack på förhand
Inskrivningen är till för information och provtagning. Det pratas om hur du har mått hittills och hur du mår nu, om du är orolig för något, om du har några tankar kring graviditeten eller förlossningen som du vill prata om. Tidigare sjukdomar är dom intresserade av, jag fick hem papper att fylla i om bland annat det. Dom ger information om olika föreläsningar och kurser man kan gå under graviditeten. Det tas också blodprov och urinprov och blodtrycket kollas. Din vikt vill dom också veta. Du får hem en liten mapp med information om just dig och din graviditet(baserat på uppgifterna du lämnar),om datum och anmälning till kurser/föreläsningar och info om vart du ska vända dig med olika frågor och även vart du ska ringa om det händer något mer akut. Det är mest till för att dom ska lära känna dig och du dom :) Jag fick också en tid för nästa besök men vågar inte säga att alla mvc gör så, här är det väldigt svårt att få tid.
Och inget är för konstigt eller pinsamt att prata om! Jag jobbar själv i vården och yes, vi har hört och sett det mesta ;) Så man kan prata lukter, gaser, flytningar, hemorrojder, kiss och bajs bäst man vill. Det är vardag för barnmorskorna och i stort sett alla andra som jobbar i vården.
Har en liten fundering kring inskrivning som dök upp, hoppas jag kan ta den här? Måste man skriva in sig och föda barn på sjukhus? Även om det är att föredra att skriva in sig vid graviditet och förlösa barnet på sjukhus
#3 så vitt jag vet är det helt frivilligt, man måste ingenting :)
#4 ok, tack. Som jag misstänkte, men det bör ju vara fördelaktigt att skriva in sig och hålla med koll på vad som händer :-)
Det kan vara skillnaden mellan liv och död för både mor och barn, så man bör nog inte ens tänka tanken på att skippa mvc.
#6 nej, det tycker inte jag heller. Va bara en tanke som dök upp bland alla andra tankar om detta med att skaffa barn. He he, ibland kommer det upp så mycket konstigt när man ligger i sängen och tänker.
Jag förstår att det bara var en lösryckt tanke, men jag svarade rent allmänt ifall någon annan läser och börjar fundera 🙂

Man kan ju också skriva in sig och välja att föda hemma.
Det är ju både för ens egen och barnets säkerhet som man går på kontroller och som man föder på sjukhus. Det kan ju uppstå komplikationer och då vill man ju helst vara bland människor som kan hjälpa till. I alla fall så känner nog de allra flesta….