Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2315 ggr
[postmortum91]
0

Gravidförsäkring?

Varför ska man ha en gravidförsäkring?
Vad är den bra för?
Har ni en, varför/varför inte?

Lilolizeit
1

Jag skaffade mig folksams gravidförsäkring, den man betalar för, alla bolag verkar ha en gratis å en betal variant.. Valde Folksam för att de är där jag har alla andra försäkringar. Nu kom ju min son 2 månader för tidigt å med akut kejsarsnitt. När ja ringde Folksam fick jag 1000kr insatt på mitt konto direkt för akut snittet å sen när vi blir utskrivna å ja vet hur många dagar vi spenderat på sjukhus med honom, så ska jag höra av mig igen, å då får vi ut 200kr/dygn för honom. Det som övervägde att ja skaffade den var att de var en gravidförsäkring plus barnförsäkring i 6 månader, så ja skulle slippa tänka på det när han var nyfödd. Sen väljer jag alltid betal variantern nästan, man har ju i bakhuvudet att tänk om något händer å jag snålade på försäkringen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2

Vi fick ut 6400:- för sonens neonatalvistelse, och jag fick ut över 8000:- för min egen sjukhusvistelse. Det täckte ju omkostnaderna som blev med råge!

jackiejohn
1

Vi hade gravidförsäkring genom Swedbank, fick kompensation för mitt akutsnitt samt dygns ersättning under hela tiden hon var inskriven, kommer inte ihåg exakt summa nu men det blev många tusen! Dottern är född i vecka 31+1

Intehärutandär
4

Jag skaffade ingen, vilket jag ångrar djupt. Vi blev stående med begravning, sten o obetald ledighet på minst 25.000 kr. Något en försäkring (+ fack) kunde täckt. Istället måste vi vänta med gravsten. Det täcker också förlossningsskador. Men man ska jämnföra gravidförsäkringar, somliga täcker inte allt.

tlover
0

Jag skaffade en plusförsäkring, vilket jag fick igen dubbelt då det blev akut snitt för mig så när vi behövde pengar som bäst fick jag 3000:- bara sådär 🙂

Dessutom så har vi barnförsäkringen på samma så första halvåret drog dom av kostnaden för gravid försäkringen så det halvåret kostade bar 90:- för oss eller så.

Vi skaffade för att jag var rädd för missfall (jag hade haft ett just före) och jag kände att skulle det hända igen skulle jag ha velat ha sorgtid vilket pengar på ett sätt kan köpa.

l'm back

[WickedAlly]
0

Jag har hittills haft Trygghansas gratisförsäkring men ska byta upp mig till Extra nu tänkte jag. Med Wille hade jag bara deras gratisförsäkring hela graviditeten genom och behövde inget mer, men man kan ju inte garantera att det går lika bra alla gånger. 

Anledningen till att jag har TH är för att jag har allt annat där och alltid fått den hjälp jag behövt.

em.nord
0

Ni som fått ersättning för era akuta snitt vilka bolag har ni?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
0

#7 Länsförsäkringar (för jag har allt annat där). Deras plusförsäkring. Jag fick ut 3000:- om det spelar roll.

l'm back

em.nord
0

#8 oki :) hade if och som jag fattade så betalade de inte ut för mitt akuta snitt. :/

emmans blogg

tlover
0

#9 Jag tror däremot inte länsförsäkringars gratisförsäkring ersätter akuta snitt

l'm back

em.nord
0

#10 nä det tror inte jag heller någon gratisförsäkring gör. :)

emmans blogg

nowalee
1

Har Folksams gravidförsäkring den man betalar för. Varför? Ja precis som med allt annat man försäkrar, ifall det händer något.

[Miiika]
0

Täcker gravidförsäkring missfall också? Från vilken vecka?

tlover
0

#13 De flesta gör det. Från vecka 23 eller liknande (det varierar). Det var till stor del därför vi skaffade den.

l'm back

tjoopa
0

Jag tecknade TH gravidförsäkring (betalvarianten). Fick ut 3000kr för komplikationer (blödning på mer än 2liter) på den och så fick jag ytterligare lite från min personförsäkring (minns inte hur mycket dock) för att vi fick ligga extra länge på BB.

[Miiika]
2

Hmm… Jag läste på lite (jämförde Folksam, Trygghansa och Länsförsäkringar) och Folksams var den enda (som jag kunde läsa mig till) som försäkrade mamman och partnern från och med vecka 10 och barnet från och med vecka 23. Det låter ju väldigt bra, jag tror att vi ska köra på Folksams! Fast det blir ju inte riktigt än, är inte i vecka 10 än :)

HMC
0

Vi kommer nog teckna Länsförsäkringars Gravid Plus (eller vad den nu heter). Har redan försäkring där och sen visade den sig ju vara billigast också! Någon som har den och har erfarenhet dålig som bra att dela med sig av? Den verkade bra när jag jämförde med andra försäkringar :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

tlover
1

#17 Det var dom jag hade och jag fick pengar på mindre än en vecka (akut snitt) 3000:-

Dom var jättelätt att ha att göra med + eftersom jag har barnförsäkringen där nu så drog dom av hela kostnaden för gravidförsäkringen på barnförsäkringens första 6 månader så första halvåret på barnförsäkringen kostade 90:- eller nått sånt..

l'm back

HMC
0

#18 Åh, skönt att höra! Då blir det nog dom! Har kikat så himla mycket och det är nog bara dom som magkänslan känns riktigt bra hos (även om dom andra säkert också är bra)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

fluffis
0

Vad gäller gravidförsäkringar så tyckte jag de flesta bolag var väldigt lika när jag kollade på en jämförelsesida. Länsförsäkringar hade inget minus jämfört mot någon annan. Däremot när man ska uppgradera till barnförsäkring så var det något som andra bolag täcker som Länsförsäkringar inte täcker. Lite trist men det fick bli Länsförsäkringar ändå för vår del eftersom vi har allt annat försäkrat där. Orkar inte med att ha olika bolag. Dessutom är de bra att ha att göra med det lilla jag har haft kontakt med dem, och det väger ju upp :)

postmortum91

Har du sökt på ämnet här på sajten? Det finns en del bra trådar redan om gravidförsäkringar, som dessutom inte är så gamla. Bara ett tips :)

tlover
0

#20 Vad skulle det vara? (som dom inte täcker som andra täcker) Länsförsäkringar var blandannat den enda jag hittade där jag kunde försäkra mot NPF (tilläggsförsäkring däremot)

l'm back

fluffis
1

Vad glad jag blev att du fick mig att kolla efter för det verkar som om Länsförsäkringar precis har kommit med ett uppdaterat avtal som täcker mycket mer än när jag kollade för bara några få månader sedan 🙂

Utan att ha satt mig in särskilt mycket så använder jag denna jämförelsesidan:
http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/barnforsakringar/jamfor-barnforsakringar

Kollar man i poängjämförelsen så ligger Länsförsäkringar väldigt högt upp på plats fyra nu ser jag. Förut fanns de bland de sista. Det som de inte täckte tidigare hade en del med vanliga diagnoser som ADHD och liknande att göra har jag för mig. Och även Downs syndrom och mobbning var de var dåliga på vill jag minnas. Det finns fortfarande begränsningar inom detta men det är betydligt bättre än tidigare.

Jag hittade en jämförelse från 2013 och där syns att det finns ganska många Nej på Länsförsäkringar där de andra bolagen täcker upp.
http://mina.se/wp-content/uploads/J%C3%A4mf%C3%B6relse-barnf%C3%B6rs%C3%A4kringar-10-%C3%A5r.pdf

fluffis
1

Eftersom det var gravidförsäkringar som det efterfrågades i tråden i första hand så lägger jag in en länk till jämförelsesidan för det också :)

http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar

[TanatosNyx]
0

vi hade länsförsäkringars gravid plus. Mycket nöjd! Fick mina pengar inom en vecka (tog 2 dagar).

tlover
0

#22 Vi har en tilläggsförsäkring som täcker ADHD. Det är just för att dom hade en tilläggningsförsäkring för NPF vi valde dom (bara trygghansa har det också vad jag förstått).

l'm back

fluffis
0

Kan detta betyda att det inte finns tilläggsförsäkringar längre hos Länsförsäkringar?

"Finns tilläggsförsäkring för undantagna sjukdomar?"

"Nej

Inga sjukdomar är helt undantagna i försäkringen."

tlover
0

#26 Jag har då tillägsförsäkring mot npf, epelepsi och liknande sjukdomar och den tecknade jag i Februari (jag hittar inte det du citerar i länken så just om det kan jag inte säga nått om)

l'm back

fluffis
0

Jag vet inte hur det är när avtalet ändras om man får behålla det som man skrev på från början eller om allt ändras för alla försäkringstagare?

Texten hittade jag i jämförelsetabellen på den sidan jag länkade till. Jag klickade först på fördjupad jämförelse och sen rubriken Tilläggsförsäkring för undantagna sjukdomar. Förresten jag valde en massa bolag att jämföra däremellan också :)

tlover
0

#28 Okej, hittade det

Fast det måste ha ändrats nyss isåfall. Jag tecknade som sagt försäkringen i Februari och det var för första gången.

l'm back

fluffis
0

Ja, 2015-06-05 står det så det är ju bara ca en månad sen de ändrade.

tlover
0

#30 Ah, jag hittade bara 2015 men jag visste inte om det var hemsidan el informationen

l'm back

fluffis
0

Jag är också lite osäker men det är kanske så att det är konsumenteras.se som har uppdaterat 2015-06-05 och Länsförsäkringar 2015-06-01. Det andra datumet har jag hittat vid den rubriken längst upp (Försäkringsgivare och försäkringsvillkor).

tlover
0

#32 Säkrast är det att ringa, jag hittade bara olika foruminlägg om att länsförsäkringar hade tilläggsförsäkring så jag ringde för att vara säker

l'm back

fluffis
0

Jag tänkte bara säga att jag fick ut 3000 kr för mitt akuta kejsarsnitt från min plusförsäkring hos Länsförsäkringar. Det gick väldigt smidigt, förutom att jag fick knappa och välja mellan hundra olika val när jag ringde dit 🙂 Gratisförsäkringen täcker inte förlossningskomplikationer. Kan vara bra att veta.