Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 881 ggr
sunflower185
1

Såå trött..

Gäsp… Jag har bara några veckor kvar till bf och undrar hur i hela världen jag ska orka med en förlossning. Jag sover superdåligt om nätterna, känns hela tiden obekvämt. Jag har nu dessutom fått en jobbig huvudvärk, antagligen pga sömnbrist. Sover kanske 2-3 timmar per natt, totalt. Ibland knappt ens det. Inatt/imorse somnade jag först vid 7-tiden, och vaknade lite över 9…. Tar bebis skada av att jag sover så lite? Jag känner ju hur bebisen bökar där inne om nätterna (även en anledning till att jag inte sover bra), brukar ibland tänka att sover den aldrig?? Sen blir jag nervös för jag har ju hört att babyns dygnsrytm i magen kan stämma rätt bra hur det är när babyn är född! Jag går omkring som en zombie om dagarna och tycker nästan synd om min sambo som har en sån trött och orkeslös flickvän :) Inatt satt jag på toaletten och grät för jag känner mig helt slut, men lyckas ändå inte få någon sömn. Om förlossningen startar t.ex. imorgon har jag ingen aning om hur jag ska orka igenom det. Har ni nåt tips på vad jag kan göra?

Tjeja
0

Din kropp fixar mer än du tror. Lita på att naturen kan sin sak och när din kropp inte orkar mer finns hjälp att få! Din förlossning kommer gå bra! Frågan är snarare vur du kommer må sedan. Risk för förlossningsdepression är ju högre när man är uttröttad. Prata med pojkvännen och se till att han är med och tar mer hand om bebis än du direkt efteråt så du får vila upp dig. Kram

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Thiah]
0

Har du möjlighet att sova på dagen? Jag sov hela tiden i slutet. Och det där med rytmen var jag också orolig för men Joel har varit tvärtom. Han sov som en stock på nätterna :)

Intehärutandär
2

Du ställer in Dig för att bli mamma helt enkelt. Sista tiden sover man dåligt och vaknar lätt, som man ska då bäbisen kommit. Vakna lätt alltså. Förlossningen klarar Du. Min son tog 50 h och jag varken sov på två nätter eller åt på tre. Det gick ändå. Med dottern var jag uppe två dygn nästan. Sov tre timmar. Orkade där med. I förlossningsrummet kommer urkvinnan fram. :-)