Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 8054 ggr
Jessicat
0

Äta utomlands?

Hej! På torsdag åker jag till Grekland igen. Sist vi var dit så kom jag hem gravid så lite kul är det att åka nu igen. Kommer då vara i vecka 17 och jag undrar vad som är okej att äta där? Eller vad jag ska undvika rättare sagt. Har läst runt en del om fetaosten men står olika överallt och sen är det ju en hel del fisk och skaldjur på deras menyer. Nu har vi bokat all inclusive så ska väl inte ut och vara så äventyrliga med maten men hade varit skönt att höra från er vad som är ok eller inte, är mitt första barn men känner mig inte överdrivet nojig och går runt med en lista i handväskan på vad man får/inte får äta.

VildaVittra
2

Kvinnor är väl gravida där också? Så fråga den kvinnliga personalen (som har barn) vad som avråds ifrån i deras land. 
Jag tror nog du kan äta det mesta som man får äta här, deras skaldjur kommer ju inte från några insjöar direkt. Det är ju färska saker man som turist ska undvika samt glass.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah
2

Inte nojjig men går runt med en lista :p hehe. Det som varnas för då det kommer till graviditet är (utöver viss fisk med miljögifter i) listeria i mat. Bakterier som kan gro i livsmedel som inte hettas upp och då framförallt animalier. Opastöriserade mejeriprodukter, vissa charkprodukter, rå fisk osv. Sen är det vanliga då man reser, men det är ju inte risk för barnet bara för att man blir magsjuk.

Jessicat
1

Skrev att jag inte går runt med en lista, äter som vanligt här hemma i Sverige :) Isglass borde väl vara okej? Mejeriprodukter ska väl inte vara så svårt att undvika förutom fetaosten då. Läste att man kan köpa egen i butik där man kan se innehållsförteckningen, älskar nämligen fetaost. Tzatzikin kan jag hålla mig ifrån då vitlök får det att vändas i magen på mig. Så fisk och skaldjur är okej? Jag som längtat efter musslorna och räkorna!

[Thiah]
0

Jag skulle faktiskt äta helt normalt där nere förutom mejeriprodukter som inte är pastöriserade. Verkat skaldjuren fräscha och färska hade jag ätit som gravid.

smurfis
0

Undvik yoghurt för den är oftast inte pastöriserad (fick jag höra). Vissa fiskar ska man inte äta som tonfisk, svärdfisk… undvik sånt som inte är ordentligt tillagat. Jag undvek t ex pålägg som skinka och sånt och åt mer hårdost.

Deras vatten ska man ju inte dricka så om du vill kan du ju undvika is i dricka och köp vatten på flaska osv.

Jag åt faktiskt lite av fetaosten för jag hörde att det är oftast inget problem med den fetaost man får på större restauranger.

På buffé kan man ju vara försiktig med skaldjur om man tror att de legat framme länge eller är dåliga på något vis. Jag åt inte det. Däremot åt jag lax och annan tillagad fisk. Mycket kyckling, grillspett, köttgryta, sallader av olika slag, pasta, pizza…. fördelen med All inclusive är ju att du kan välja själv och ta det du gillar och vill ha. Ät med sunt förnuft.

[Thiah]
0

Vattnet får man väl dricka? Men har man känslig mage kan man bli dålig då det är lite annorlunda men det gäller oftast utanför Sverige. Även guiderna säger numera att man kan dricka vanligt kranvatten. Druckit grekiskt kranvatten varje gång vi varit där och lät även 1 åriga sonen dricka kranvatten.

smurfis
0

ok, vi blev tipsade att inte dricka det om man har nedsatt immunförsvar som man har när man är gravid. Så jag vågade inte chansa!!

[Thiah]
1

#7 har man nedsatt immunförsvar som gravid? Jag har aldrig varit friskare eller min psoriasis bättre så jag kände det mera som att jag fick bättre immunförsvar.

[TanatosNyx]
2

Ja man har nedsatt immunförsvar, därför tillhör man riskgrupperna inom vården. Det är därför din psoriasis blev bättre, den kommer ju utav ett överaggressivt immunförsvar precis som allergier och andra autoimmuna sjukdomar. När immunförsvaret dämpas blir man bättre i sin sjukdom.

[Thiah]
0

Jaha sedär man lär sig nått nytt varje dag. Sen vet jag ju folk som blivit jättedåliga i sin psoriasis under graviditet så jag tror jag hade lite extra tur också. :)

[TanatosNyx]
1

Det blir ju samma effekt som när man sätter in behandling, vissa får ett utbrott medan andra blir bra. Det är ju därför man behandlar psoriasis artrit med cellgifter, för att sänka immunförsvaret. Men det funkar ju inte för alla ändå.

Jessicat
0

Jag drack inte vattnet där sist vi var där heller så håller mig till flaskan även den här gången. Som ni säger så är det nog bara äta med sunt förnuft. Brukar alltid vara vid buffén när det öppnar just för att slippa att det ska ha legat där flera timmar. Är min omgivning som skrämmer upp mig med allt man inte ska äta och vad man ska äta.

soundtrack
0

Det här med vattnet är väl mest att det smakar väldigt annorlunda mot hemma? Att det inte alltid är speciellt gott helt enkelt.

[Thiah]
0

#11 ätit cellgifter själv för kraftig psoriasis så jag vet att vi alla reagerar olika. Hoppas att om jag blir gravid igen så blir psoriasisen lika bra. :) Men jag skulle ändå dricka vattnet i Grekland. Men sen är jag sällan orolig för problem med mat eller vatten vare sig hemma eller utomlands.

JeFo
0

Jag tillhör den känsliga gruppen. Klarat mig en gång utomlands från att bli dålig. Har varit iväg en del då… Min mage är extremt känslig så jag måste passa mig. Tyvärr är jag ju matgalen så det är svårt. Vatten står det ju ofta om på hotellet om de anser man ska dricka el ej. Jag klarar inte av det… Glass är också väldigt olika vad det rekommenderar. Övriga familjen äter allt och de har klarat sig. Så känner man sig själv och magen bra så får man undvika de som nämts ovan, gravid el icke, om man är känslig.

smurfis
0

Det beror såklart på hur känslig man är i vanliga fall. Är man inte ett dugg känslig så kan man väl chansa… men för mig var det inte värt att chansa då jag har känslig mage även normalt och jag ville inte förstöra min resa med att få problem med diarré eller annat. På hotellet sa de att man helst skulle dricka vattnet de hade i All inclusive kranarna eller på flaska men det var nog mer pga att smaken är väldigt annorlunda.

Jag åt däremot frukt, grönsaker, isbitar, glass och annat…. utan problem…. Jag borstade tänderna i vanligt kranvatten….

Man har nedsatt immunförsvar som gravid men det betyder ju inte att man nödvändigtvis blir sjuk mycket. Jag märkte det förra gången för jag fick en infektion i en tå och den vägrade att läka av sig själv. Läkaren sa att det berodde på min graviditet. Trots dubbla kurer penicillin. Som bara gav mig svampinfektion 😕

Det skulle ju kunna vara så att man är mer känslig när man är gravid och har man otur kan man ju råka få listeriabakterier i sig eller nåt annat, men jag tror det är väldigt ovanligt!!