Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3146 ggr
[AmandaBorg]
0

Dubbelnamn

Är det någon som har tips på dubbelnamn som innehåller Emma? Min sambo vill så gärna att vårat framtida barn ska heta Emma, men jag vill väldigt ogärna ha ett topp 100-namn. Dubbelnamn med Alice eller Nellie funkar också. Dock inga namn med Li, det vägrar han tyvärr…

Ravynsfair
0

Emma-Nea
Emma-Maria
Emma-Lisa 
Emma-Lovisa
Emma-Alicija /Alicia
Lilly-Emma
Emma-Maja
Lova-Alice 
T.ex?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ravynsfair
1

Annars kan man sätta ihop namn som en bekant till mig gjorde. 
De bråkade om Elly, Elenore och Nora. Det blev Ellynora 😂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Outlawly]
0

Emma-Stina
Emma-Lou
Emma-Rosa

Svårt :)

[AmandaBorg]
0

Tack för era tips! 

Min sambo är ganska (läs väldigt) tråkig när det kommer till namn. Han gillar som sagt Emma, och Jennifer och Alexander. Väldigt fina namn men jag tycker de är så tråkiga. Han tvärvägrar att sätta ihop namn också.. Jag själv gillar ju lite mer "ovanliga" namn.

Sarah
0

Emmy kanske? En variant men inte lika vanlig :)

[AmandaBorg]
0

#5 Ja, jag nämnde det för honom, men han sa nej. Nu är jag ju inte gravid än (vad jag vet, hoppas hoppas!) så det är ju inte direkt bråttom med namn, och jag kanske kan få honom att ändra sig. 😇

[Outlawly]
0

Vilka namn är det som du skulle vilja ha?

Så kan vi ju försöka tänka och mixa lite :P

[AmandaBorg]
0

#7 Jag gillar Livia, Elise, Irmeli, Izabelle, Isadora, Lydia, Mindra (det gillar vi båda), Mila, Minou, Noelle, Novalie, Tyra.. Jag har en hel hög med namn jag kan tänka mig. 😃

fluffis
0

Jag gillar ungefär samma som du. Hyfsat enkla men ändå lite ovanliga namn. Emma är fint också men jag får väl erkänna att jag själv tycker det är lite jobbigt med dubbelnamn. Det kan låta rätt så klumpigt och leder oftast till ett smeknamn och då känns det på något sätt att då hade barnet lika gärna kunnat heta smeknamnet från början… Ytterligare ett problem är att många många tenderar att särskriva och då blir ju Emma-Stina plötsligt två namn istället (Emma och Stina) och det får ju en helt annan betydelse.

Ni kommer alldeles säkert överens om något bra till slut. Ni har ju som sagt lite tid på er 🙂

bohan85
0

emma-nellie?

emilia?

[Outlawly]
0

Elise gillar jag har själv tänkt använda i framtiden :P  (tänker på Elize Ryd)

Man vill ju så gärna ha något som inte är tokpoppis, som nu när alla typ heter Alice.

Så kan hon heta Emma i andranamn istället och nå lite "fräsigare" tilltalsnamn haha

[AmandaBorg]
0

#9 Jo, jag gillar Emma men jag vill inte att vårt barn ska behöva heta Emma Borg, eller Emma B hela sitt liv. Jag har i princip alltid fått heta mitt efternamn. Sambon bryr sig inte alls om det och förstår inte varför jag bryr mig. 😕

Jag tycker det är fint med dubbelnamn, speciellt namn som slutar på Li. Tuva- eller Tova-Li t.ex, då blir det inte för långt eller avancerat. Sen så tycker jag att om man skulle ta just Emma-Stina och sen kalla henne för bara Emma så slipper hon i alla fall heta sitt efternamn när hon blir uppropad i klassrummet osv. 🙂

[AmandaBorg]
1

#10 Emma-Nellie tycker jag inte låter bra, det rullar liksom inte på tungan så lätt. Emilia gillar jag, men inte han. 

#11 Ja, Elise är jättefint. Elisa också. Jag vill egentligen bara ha ett mellannamn, och jag har redan bestämt mig för Linnéa, det heter jag och nästan alla andra på mammas sida också. 😃

regskylt
0

Emma-Louise rullade ganska fint? :)

[AmandaBorg]
0

#14 Det var fint! Ska höra med honom vad han tycker om det.

regskylt
0

annars dök Emma-Lisa upp också i huvudet :)

fluffis
0

Haha, ja, alla har vi olika erfarenheter :)

----

Blanda inte ihop andranamn och mellannamn folks! Ett mellannamn är när man tar sin partners efternamn. Jag har nämligen haft mycket strul med detta på mitt förra jobb och därför tvingats bli insatt :) http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html

Sagolikt
1

Är Emma topp-100 bland tilltalsnamn eller bland "alla namn"? Om tre andra ungar i klassen heter det i andranamn är ju irrelevant. Jag tycker att det är ett väldigt bra namn. Fint, alla fattar hur det stavas, det rimmar inte på något värre än femma.

Emma är ju traditionellt sett ovanligt i dubbelnamn och det kan ju låta väldigt konstgjort innan man vant sig vid kombinationerna. Jag har bara hört talas om en person med ett Emma-dubbelnamn, hon heter Emma-Mia.

Emma-Li (som din sambo inte gillar) låter ju som uppgjort för att förväxlas med Emelie eller t om Amelie.

zakkris
0

Min sambo hade inte så mycket att säga till om när de kommer till namn, men jag frågade honom, Elenor, nej va tråkigt tänkte jag, mitt Havannah är bättre. Men så bad jag honom om varför han gillade namnet. Jo men då var de ju en Ford Mustang som hette så.
Så vi har kompromissat, Mustang Eleanore W***** Och om vi får en till tjej blir de Aina Havannah W***** (skriver inte ut hans efternamn då det är ovanligt) :P
Och efter denna konpromissen så älskar jag den biten att hon ska heta Eleanore. Mustang blir ju mellannamn, så syns bara på papper, men jag vet att det finns där ;)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Velinga1984
0

#19 Från filmen Gone in 60 seconds? ;)

[WickedAlly]
0

#19 Haha, min gubbe pratar också om Eleanore :P

[AmandaBorg]
0

#17 Åh, det hade jag faktiskt ingen aning om så där lärde jag mig någonting nytt! 😃

#18 Det är tilltalsnamn. Jag tycker också att det är fint, men jag tycker som sagt inte att det har varit kul att alltid ha fått heta mitt efternamn, så det vill jag inte att mitt barn ska behöva. Att Emma A, Emma B och Emma C kommer att hamna i samma klasser jämt är ju inte säkert, men risken finns då det låg på plats 23 förra året. Samtidigt behöver jag ju inte ha ett så ovanligt namn att någon aldrig någonsin har hört det.
Alla ovanliga namn låter ju väldigt konstgjorda innan man är van. Jag tycker inte att Emma-Li låter likt något annat namn, men vi kanske betonar det olika.

#19 Ja, vi får försöka komma fram till någon bra kompromiss sen. Hoppas bara att vi inte får en son, då kommer han nog att få gå namnlös. 😂

zakkris
0

#22 haha nejdå de kommer han inte göra, lag litar på känslan att man kommer på vad som poassar bebisen när de kollar på en :)

#21 ja de är ju rätt vanligt ändå, men twisten är lite speciell :P Men om jag inte minns fel finns det barn med namnet Mustang redan så de ska förhoppningsvis inte bli några problem :P

#20 tror inte de kommer ifrån någon film utan de är nog mer att han gillar hur bilmodellen ser ut, inte för att jag förstår hur, för den är inte så speciell direkt :P  Men så har vi inte samma smak på bilar heller :D

[WickedAlly]
0

Det är från en film, tror Velinga har rätt i vilken :)

zakkris
0

#24 Googlade lite extra nu, de finns en mustangmodell som har de namnet, ifrån 67, den har sen använts i filmen.

1967 Shelby GT500 "Eleanor", och filmern kom ut 3 år efter min sambo velat ha namnet så, tror de beror på bilen, inte filmen :)

Emmyjane
0

Jag heter Emma- Karin. Kanske inte världens vackraste men ett dubbelnamn med Emma i. Sedan sa min man att inte vårt barn fick heta Signe för det var för nära då hans mamma hetat det. Men när vårt barn var född så fanns det inget annat som passade, hon var en Signe.