Moderkakans placering
Som rubriken lyder.. Jag har lite funderingar och frĂ„gor kring detta som jag tycker vi kan diskutera đ Vid RUL upptĂ€ckte de att jag hade en delvis föreliggande moderkaka och fick sĂ„ledes ett nytt UL i vecka 28 dĂ€r de kunde konstatera att moderkakan dragit sig upp och lĂ„g precis intill förlossningskanalen och att lĂ€get var sĂ„ att sĂ€ga fritt fram! đ Jag Ă€r förlöst i vecka 31+1 med akutsnitt pga delvis moderkaksavlossning. Det som hĂ€nde mig var en av riskerna bm rĂ€knade upp efter RUL och mitt första delmĂ„l var att ta mig till vecka 30 đ Jag har nu i efterhand förstĂ„tt att moderkakans placering kan spela vĂ€ldigt stor roll pĂ„ hur resterande av graviditeten fortskrideroch tĂ€nke vi kunde samlas hĂ€r och bollar vĂ„ra tankar och erfarenheter đ Min frĂ„ga just nu Ă€r följande: - vid en ny graviditet hur stor Ă€r risken att nĂ€sta moderkaka fĂ€ster i snittet och hur vet man om den gjort de? Ăr det först vid RUL? Bomba trĂ„der med egna frĂ„gor och funderingar sĂ„ kan vi spekulera och diskutera ihop đ
Har ocksÄ funderat pÄ om risken Àr stor att nÀsta moderkaka fÀster i snittet, jag har ju ganska tÀtt mellan mina graviditeter och var rÀtt orolig att det skulle öka risken pÄ nÄgot sÀtt. Att snittet kanske inte lÀkt tillrÀckligt eller nÄgot.
Nu fÀste den inte dÀr sÄ vitt jag vet, det Àr ingen som sagt nÄgot i alla fall. Men att fÄ nÄgon sorts statistik pÄ det hela hade vart intressant.
Och blir det automatiskt ett till snitt dÄ? För det kÀnns ju som att moderkakan behöver opereras bort i sÄdana fall.
Det beror pĂ„ hur illa den vĂ€xer fast om man blir snittad eller ej. Ăr det risk för störtblödning sĂ„ snittas man, annars försöker de antingen dra ut den eller sĂ„ erm, stoppar de in handen och försöker ta ut den manuellt nĂ€r bebisen Ă€r ute. Man kan Ă€ven bli skrapad om det blir rester kvar.
Huvva! LĂ„ter lagom trevligt med nĂ„gon som Ă€r dĂ€r och grĂ€ver efter förlossningenâŠ
/ Hanna, 26 Är, gift, tvÄbarnsmamma (-15 & -17)
âJu mer man tĂ€nker, desto mer inser man att det inte finns nĂ„got enkelt svarâ
Fick höra pÄ KUB att jag hade livmodern lÄngt ned, om det Àr samma sak vet jag inte riktigt?? Men funderat pÄ det sen dess. Nu Àr det dags för RUL den 24e sÄ jag lÀr vÀl fÄ veta..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Att ha livmodern lĂ„ngt ner innebĂ€r bara att man bĂ€r barnet lĂ„gt. Verkar vara mĂ„nga som fĂ„r höra det pĂ„ kub. Jag fick höra samma sak, och jag förstĂ„r dem, de körde ultraljudsstaven typ rĂ€tt i "skĂ€gget"âŠ. Det Ă€r ju precis i de veckorna livmodern börjar vĂ€xa upp ur bĂ€ckenet.
#5 Tack, kanske var det dÄ :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.