Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 7474 ggr
mollyt
0

Huvudvärk

Jag har sådan fruktansvärd huvudvärk att jag inte vet vad… Har googlat lite och förstått att det är vanligt med huvudvärk första trimetern så jag känner mig ändå något lugnare nu. Men ändå, WTF!?

Huvudet gör så ont så fort jag reser mig upp. Är hemma från jobbet idag för tredje dagen i rad, blir yrslig och illamående så fort jag kliver upp. Att röra huvudet är hemskt, kräktes som en fontän nu i morse när jag klev upp för att ge katterna frukost.

Har pratat med min mamma som har en blodtrycksmätare hemma. Hon kommer förbi med den idag. Ska bara kolla att det ser okej ut för jag har inte kollat blodtrycket på länge!

Det enda som fungerar okej nu är egentligen att ligga i mörker i svalt rum. Hur roligt är det? Jag dricker mycket vatten men skulle vilja känna att det gick åt något bättre håll nu… 

Hade ni också huvudvärk? Jag är i v8 nu, vill inte att det ska vara såhär till och med v14 liksom… 

Kan tilläggas att jag är grinig för att mannen och jag var bjuden på en jätterolig fest fredag till lördag som vi verkligen hade sett fram emot! Känns inte roligt att missa den utan ligga hemma och må dåligt bara.

[TanatosNyx]
1

Jag hade några episoder med sån gräslig huvudvärk att jag var rädd för typ stroke mm

Choklad
1

Du har troligen migrän, jag hade det ofta då jag var gravid. Drick vatten, vila dig, stressa så lite det bara är möjligt.

Helst inte alls. Då du inte kan ta värktabletter som du behöver, ha en blöt kall liten handduk på din panna, det hjälper mycket. 

När jag hade det som värst och inget hjälpte, så duschade jag mitt huvud i kallt vatten, men senare sa någon att det inte är så bra att göra så, men det hjälpte mig avsevärt. Du kan kanske ha lite mindre kallt vatten än jag, då bodde jag i hus det var på vintern så vattnet var verkligen iskallt, det sved när jag duschade huvudet, men jag slapp huvudvärken.

Fråga din barnmorska om du kan ta alvedon, och om det är ok, så kan du ta det precis då du ser flimret (om du har flimmer) då kan du slippa få ont.

Om du inte har flimmer, så ta alvedon så fort du börjar få känningar av värken.

Jag brukade ta alvedon för barn, det flytande, vet inte om det finns kvar idag, men det hjälpte mig.

Men prata med din barnmorska om det först, innan du tar någon medicin för det.

U R us

[TanatosNyx]
3

Alvedon går jättebra att ta under graviditet, och är inget man behöver rådfråga barnmorskan om. 🙂

mollyt
0

#2 Jag får inget flimmer, men jag börjar också tänkta på om det är migrän jag har fått. I vilket fall är det inte roligt. Jag duschade igår (satt på golvet i duschen) och det var rätt skönt. Får fortsätta med det. Kall handduk i ansiktet har jag också testat förut, det kan hjälpa för stunden. Tack!

#3 Jag tänker som du, Alvedon ska vara okej. Även om jag är försiktig ändå, liksom inte i onödan. Hur långa huvudvärksepisoder hade du?

Choklad
0

Kanske inte man behöver fråga över alvedon, men just med huvudvärken , den kan man behöva undersöka, även om det bara är "vanlig" migrän. Migrän är rena tortyren.

U R us

[TanatosNyx]
1

Ja själva huvudvärken är alltid bra att kolla upp, man är ju mer utsatt som gravid. Tror det är Soundtrack här på sajten som berättat en del genom sitt arbete med bla strokepatienter, det är rätt vanligt med gravida där om jag minns rätt. Var länge sen ämnet var uppe senast. #4 jag minns tyvärr inte. Hade 3 stora anfall med migrän och något tyst anfall (aura utan smärta), men huvudvärk hade jag hemskt mycket kring dina veckor.

Choklad
0

# 6

Tack för det, nu fick jag lära mig något , jag har ofta även haft aura utan smärta och undrat vad det är, men nu vet jag👍

U R us

Charlotte94
0

Jag hade också ont i huvudet hade hemska smärtor, typ som migrän fast värre eftersom de inte ville släppa. I mitt fall inte för att ( skrämma dig ) men så visade det sig att jag hade fått missfall i vecka 9 utan att veta om det. Själv trodde jag och sambon att vi var i v. 15 men de var vi inte. De visade sig att jag hade en förgiftning i kroppen. Men de är säkert bara migrän, men be att få göra ett ultraljud och se så allt är okej, alltid skönt att veta hur det står till i magen.

PerhapsimAnna
0

Jag hade huvudvärk, på gränsen till migrän i 2 veckor i rad mellan vecka 11-12.. kommer säkert komma flera episoder med detta då jag lider av migrän, slapp det i 11 veckor iaf!!:D

Choklad
0

nej, det behöver inte alls vara nån fara,🙂 jag har fött 7 barn och det var inget som migränet kunde påverka. Migränet kom alltid i början på mina graviditeter, tyvärr har jag nu migrän lite då och då fortfarande. Efter hundra år 😉

U R us

[TanatosNyx]
1

Vanligen får man denna huvudvärk när hormonerna stiger fort i början av graviditeten

em.nord
1

Har skitont i huvudet sen en vecka tillbaka. :( alvedon hjälper liite men kall handduk och vila är bäst…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

mollyt
0

Jag åt en alvedon igår eftermiddag och tyckte att det hjälpte då, annars har jag i princip sovit i tre dygn med kall/blöt handduk på huvudet. Då har det bara hjälpt för stunden.

Jag borde kanske prata med mvc ändå, om inte bara för att säga hur det är. Ska mäta blodtrycket idag, så mailar mvc efter att jag gjort det så att jag kan vidarebefordra den uppgiften också.

Vill helst inte göra fler UL än nödvändigt, men ska ändå nämna det. Vill ju naivt inte tro att jag fått missfall.

Choklad
1

Jag hade också pratat med barnmorskan om jag vore du, och då kan du få riktiga råd och ev hjälp. Det finns ju medicin i form av nässpray, som ska vara effektiv. Men jag vet inte om gravida får ta det. Oron över att gå missfall och annat är vanlig hos de flesta blivande mammor, man oroar sig för allt möjligt vad gäller barnet, så det är inte alltid så lätt. 🙂

U R us

mollyt
0

Nej visst är det så #14 - kan man oroa sig för något så gör man det! Suck! Det är såklart en stress i sig. Idag känns det mer som vanlig huvudvärk, vilket är skönt.

Kerstinfalk
2

Eftersom du kräks och har ont i huvudet så kan det vara underlättande för kroppen att få i sig vätskeersättning. Sockersaltlösning eller resorb( köpevarianten). Det kan göra att saltbalansen blir bättre och i förlägningen att du mår bättre.

sisela
0

I början hade jag ont i huvudet om jag inte åt väldigt regelbundet. Nät kroppen sa till så skulle det vara mat inom 10 min annars började jag må illa och få ont i huvudet. Ännu värre dagen efter, om jag väntat för länge med att äta. Nu omkring vecka 22-23 har jag haft ganska mycket ont i huvudet igen. Vet inte om det också beror på mat/vatten-underskott eller om det har med blodtrycket att göra. Kan vara att det lätt blir högt.

[TanatosNyx]
1

Ja vätskeersättning kan vara guds gåva ibland (om inte annat så när man ammar!)

Choklad
0

Det här med blodtrycket. Jag har högt blodtryck, och jag frågade läkaren om det kan vara så att jag får migrän på grund av det, men han sa att det har inget med högt blodtryck att göra, om man får migrän,

Doktorn vet ju såklart bäst, men jag tycker att det borde ha med varandra att göra 🤐

Nu är jag ju inte gravid och borde väl inte skriva här, men det är en intressant tråd.

U R us

[TanatosNyx]
0

Man behöver inte vara gravid för att skriva här, sajten är öppen för alla 🙂

Man kan få huvudvärk av högt blodtryck, men då är det oftast skyhögt. Det är jättevanligt att man missar att man har högt blodtryck i flera år, tills det upptäcks av en slump. Det är ett folkhälsoproblem.