Tvillingar?
Hej!
Funderar lite på hur en graviditet med tvillingar skiljer sig från en med ett barn? Känner man av vad som händer inne i kroppen tidigare? Mår man annorlunda? Någon som vet?
Har inga tvillingar. Men vad jag hört så mår man ofta mer illa, själv fick jag göra 2 VUL i förra graviditen då läkarna var säker på att det var tvillingar då jag var en återkommande patient för vätskedropp. Fast sen och andra sidan säger myten att man mår extremt illa om man väntar tjej och jag har två pojkar som visar annat ;)
Hm… Okej :) Eftersom jag inte har fått barn tidigare så har jag inget att jämföra med. Jag vet ju inte om det är så. Det är det säkert inte men jag tänkte höra mig för lite…
Jag har inte mått speciellt illa innan men nu de senaste dagarna har det liksom smällt till och jag har kräkts flera gånger per dag, inte bara på morgonen utan när som helst på dagen. Jag är i vecka 9 (8+0) och igår kände jag någonting, det var jättekonstigt och jag tänkte "Vad fan var det?". Jag höll handen på magen och kände hur det liksom rörde sig/fladdrade till. Jag vet att man inte kan känna bebisen så här tidigt men jag blev ändå helt ställd. Kan man känna typ tarmrörelser eller pulsen så? Jag har ingen aning om vad det kan ha varit!
Jag tycker också att jag har gått upp så mycket i vikt, är uppe på över 60 kilo nu och jag brukar väga 57-58 och har väldigt svårt att gå upp i vikt i vanliga fall. Jag har ju inte ätit så onyttigt nu utan snarare skippat godis och onyttigheter. Magen syns. Jag har tagit bilder en gång i veckan, femte bilden nu, och det syns tydligt hur den har vuxit. Alltså, det borde väl inte gå så fort? Jag har ju sett bilder på folk som är i vecka 20 typ utan att det syns!
Det var därför jag började spekulera :)
Nja, viktuppgången beror inte på tvillingar, de skulle vara som ett riskorn i vecka 9 😛 men ja tarmrörelser kan luras när man är gravid. Tarmarna svullnar också pga hormoner så man får ballongmage i början. Det är en "fuskmage". 🙂
Ja, verkligen! Snacka om att jag blev nojjig igår när jag kände det :) Ska bli skönt att se bebisen om ett par veckor på ultraljudet :) Fyra veckor kvar till det :)
För mig låter det som en vanlig graviditet :) Själv är jag sjukskriven för mitt illamående, mår konstant illa och kräks vid någon variant av ansträngning tex duscha, vika tvätt osv. Mitt liv består just nu av att sova och ligga i sängen med 2 fläktar på maximal styrka för även värme ökar mitt illamående. Än känner man inga fysiska tecken på fostret, min app säger att den har storlek som ett hallon. Jag känner också liknande sparkar men det är bara tarmar som rör sig. Kroppen gör sig redo att bli stor. Att ha stor mage märks inte än om det är tvillingar eller inte. Är själv i vecka 8 och har en enormt svullen mage. Jag har alltid blivit "stor" tidigt. Har insett att vissa gravida blir stora och andra små. Men om du har tvillingar eller inte visar sig först vid ultraljud.Vi ska försöka få tid till KUB om 4 veckor men ett VUL i vecka 5 visade ett barn :)
Usch då, att behöva bli sjukskriven för det! Jag känner det mest när jag ska böja mig ner och ta på mig skorna eller så. När jag liksom viker magen. Fy fasiken! Jag hoppas inte att det blir värre, det har ju blivit det de senaste dagarna men om det fortsätter såhär vet jag inte vad jag ska ta mig till. Som tur är kommer jag att jobba hemma ett par dagar nästa vecka…