Glitter framför ögonen
Hej!
Idag hände något jag inte upplevt tidigare. Jag stod på huk i köket och städade en kökslåda, när jag reste mig upp såg jag plötsligt massa glitter som flög framför ögonen på mig. Påminde lite om som när damm flyger omkring, men det här glittrade som snön! Jag var inte alls yr eller illamående när jag reste mig upp, så jag blev lite fundersam över vad det kunde vara.
Började ju såklart googla (oh no…) och fann att det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning?? Jag har inte alls haft nåt problem med blodtrycket eller urinen under hela graviditeten och jag är nu i vecka 32. Kan det verkligen vara tecken på havandeskapsförgiftning eller är det är det ett vanligt symptom som uppkommer den här tiden i graviditeten (som alltså är ofarligt)??
Jag har aldrig hört något om att det skulle vara ett tecken på det men å andra sidan är jag bara gravid i vecka 7 och är inte så insatt än… Jag har hört att man kan se kristaller när man får migrän men om du inte har fått ont borde det ju inte vara det. Ring och fråga Barnmorskan :)
Jag har det lite då och då. Första gången var jag runt 8 år och blev väldigt skrämd av det men nu bryr jag mig inte när det händer. Skulle vara intressant att veta vad det är dock.
Sådär har jag det då och då, även annars men oftare nu under graviditeten. Har inte tänkt på det särskilt mycket faktiskt. Det är som att det svartnar för ögonen, fast med glitter istället. Rätt fint, tycker jag 🙂 Herregud vad knäpp jag måste låta 😃
Jag hade det så sista dagarna innan jag blev förlöst. Mitt blodtryck var utmärkt, inget protein i urinen. Jag tolkade det som antingen att kroppen var slutkörd eller att det kanske klämmer lite på vena cava. Prova att lägga dig ner på vänster sida och vila när det kommer.
#3, jag tänkte också "Åh vad fint!" när det väl hände. Men sen kom jag att tänka på en kompis som hade berättat att hon upplevde samma sak bara dagarna innan hon födde. Men jag är ju bara i vecka 32 så bebisen ska ju inte komma ännu! :)
Jag får så när jag får migrän, exakt sådär glittrigt. Ibland också som när man kollar mot en sjö där solen blänker och speglas väldigt.
Har dock sluppit migränen nästan hela graviditeten, tills det hände för en vecka sen eller två. Blev först livrädd haha men kom sedan på vad det var.
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#6, det lite lustiga är ju att jag hade ju inte alls huvudvärk och mådde inte dåligt alls när jag såg glittret, så jag blev lite förvånad bara att det kom sådär plötsligt :)
Det är vanligt med "tyst migrän", dvs aura utan huvudvärk efteråt när man är gravid. 🙂
Precis som #8 skriver, tyst migrän är vanligt under grav. Jag hade dock oturen att åka på en släng av värken efteråt ändå, men inte alls så illa som det brukar vara!
När det (vanlig migrän, tyst migrän) kommer så rekommenderas det iaf att man lägger sig ner i ett mörkt och svalt rum om man kan. Och försvinner det inte av det så kan det hjälpa med en alvedon eller något annat med paracetamol i (för vanliga gravida människor, jag behöver minst två…) och sen sömn!
vuxendosen är 2 alvedon, 1g paracetamol.
👍
Jag som haft problem med migrän under flera år och ätit starka receptbelagda tabletter behöver 2-3 alvedon när det slår till och inte ger med sig. Men jag har samtidigt läkare som rekommenderat detta när det väl blir så. För vanlig migränmedicin som t.ex sumatriptan tillåts av en del, men är lite för nojig för att ta dom.
Men som sagt, har man inte pratat med läkare så står det tydligt på alla bipacksedlar vad som gäller!
det finns även 665mg långtidsverkande alvedon att få på recept om man behöver det där lilla extra.
#12 Japp, har dom hemma 🙂
För mig brukar det bara bero på att jag druckit för dåligt.
Händer mig lite hela tiden. Särskilt när jag ställer mig upp. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Auramigrän/synmigrän upplevs väldigt olika från person till person. Helt ofarligt!