Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 978 ggr
[Miiika]
0

Rida som gravid?

Hej!

Tänkte höra om någon mer av er rider? Jag är gravid i vecka 6+0 och red första gången (sedan jag fick reda på graviditeten) igår. Det gick ju bra men plötsligt blev jag medveten om hur mycket det skumpar. Jag tänkte att jag kanske kan fortsätta om jag bara skrittar och rider lätt i trav så att det inte skumpar. Man har ju läst överallt att det inte är några problem att rida men jag känner mig ändå osäker. Jag har mitt första samtalet med barnmorskan 20/7 och innan dess kommer jag ju säkert rida fler gånger, därför ville jag bara ventilera lite. Om det är inte är bra hade jag ju slutat tvärt, jag tänker inte riskera någonting för min lilla bebis :)

Fridaaaa
0

Vet flera som ridit fram till de varit i månad 7-8 :)
Man får känna själv vad man klarar och itne klarar,är rimligt och inte rimligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

soundtrack
1

http://gravid.ifokus.se/discussions/52c818f2ce12c42565000b6b-gravida-hasttjejer Detta ämne har diskuterats förr, bland annat i denna tråden :)

Sarah
0

Det är inga problem. Jag fick sluta med dressyrträningen ganska tidigt pga sammandragningar. Men det var för att jag tyckte att det vart obehagligt, inte för att bebis skulle komma till skada. Första halvan av graviditeten behöver du i princip inte oroa dig ens om du ramlar av.

[Miiika]
0

Jag var så rädd att det skulle blöda när jag hade ridit. Att det liksom hade skakat om bebisen. Så skumpandet är inte farligt då?

Tack för snabba svar :)

Sarah
1

Du kan inte framkalla missfall. Förstår att du är orolig efter förra missfallet, men inget du gör kan påverka :) lyssna på din kropp bara.

[Miiika]
0

Tack så mycket för svaren :) Känner mig faktiskt lugnare och funderar på att rida ikväll igen :)

Linusidah
1

Japp, jag rider också och gjorde det under förra graviditeten med. Är i vecka 16 nu och jag tänker fortsätta så länge det känns bra. Förra gången tog jag min sista tur i vecka 35-36 nåt, det var förvisso en lugn tur men ändå :)

sisela
0

Jag rider inte men kan tänka mig att det är nyttigt att rida som gravid, eftersom man tränar bålmuskulaturen och hållningen. Länd och mage är ju bra att vara stark i för att inte få en massa problem.

[Miiika]
0

Oj, imponerande att du kunde hålla på så länge! Är du inte orolig att du ska ha en spark i magen, ramla av eller något sådant? Jag är medryttare och har känt den här hästen i ett halvår ungefär. Han har aldrig gjort en fluga förnär (tidigare ridskolehäst och väldigt tålmodig) men ändå blir jag lite nervös och det smittar ju av sig på hästen…

Linusidah
1

Nä, kanske är man lite dum, men sparkar, knuffar, ramla av eller så, det är jag faktiskt inte rädd för. Jag har haft mina hästar i 7 år, en nordis och ett varmblod. Nordisen har bott hos mig (har eget stall) under hela tiden så vi har kommit varandra väldigt nära och min son har sen han kunnat gå själv fått gå in i hagen och prata med hästarna, dom håller sig ifrån att gnabbas och sånt när han är där. Det är även nordisen som jag rider mest på och hon är som en förlängning av mig själv, vi litar på varandra till 100% och jag hinner bara tänka "sväng" så svänger hon, vi har mött det mesta i trafiken och i skogen, hon går fram överallt utan att tveka, hon tycker inte postlådor eller liknande är läskigt heller, så på henne känner jag mig alltid helt trygg :)

[Miiika]
0

Det är lite synd att jag inte lärde känna honom lite tidigare, då hade det nog känt bättre. Men min kusin var med mig igår när jag red och hon sa att vi såg så synkade ut och att det märktes att vi trivdes ihop, ändå så var jag lite nervös. Om jag kan slappna av så att han känner att jag litar på honom blir det säkert bättre :) Min pojkvän tycker att jag kan fortsätta rida så länge jag känner mig säker med det :)

ewelines
0

Jag red min tre åring fram till vecka 34 men sen blev de stopp :) Gick jätte bra men självklart ska man inte vara dumstridig heller. Man känner nog bäst själv o om ens häst känns tillräckligt trygg för att de inte ska vara någon större risk. Min BM sa även till mig i början av graviditeten att de va bara att rida så länge de kändes bra. Däremot efter förlossningen ska man vars försiktig o inte vara alldeles för snabb upp i sadeln :)

[Miiika]
0

Ska rida nu i veckan igen efter en veckas semester, känner mig lite lugnare den här gången och ska till barnmorskan idag och rådfråga också, så jag tror att det kommer att gå bättre nu framöver :)