Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2535 ggr
fluffis
0

Längta efter under graviditeten?

Ni som är gravida, vad längtar ni efter som ni inte kan göra/äta nu under graviditeten? Någon särskild mat, alkohol eller kanske något helt annat?

Själv längtar jag efter att kunna ligga på mage i sängen eller i en solsäng och läsa en bok 🙂 Jag längtar även efter att kunna dricka något annat än vatten, helst coca cola zero vilket jag är förtjust i. Mina urinvägar verkar spåra ur så fort jag får i mig annan dryck än vatten.

sisela
0

Jag är inte så långt gången (v16) och har nog haft en ganska lätt graviditet tills vidare så det är inget jag längtar efter jättemycket. Jag lever mycket sundare nu och äter lite och ofta, inget godis, nästan ingen läsk, inget kaffe, ingen alkohol (såklart) pch sover mer regelbundet, och kroppen känns friskare och piggare (om man bortser från extra sömnbehov). 

Jag kan sakna min stora kopp kaffe med varm mjölk på morgonen, men det smakar bara blä nu, så det är mest ritualen jag saknar och det att jag inte vet vad jag ska dricka istället. Börjar tröttna på te. 

Det har känts bra att vara på fest och vara helt nykter. Jag har ändå alltid tyckt bäst om vatten som måltidsdryck.

Getost och fetaost kanske? Det är så gott på sommaren.

När kroppen blir tyngre och jag är längre in i graviditeten kommer det säkert nåt som jag längtar efter.

tlover
0

Jag är inte gravid längre men då jag var det längtade jag efter matcha och att ligga på mage.

Jag längtar fortfarande efter att få ligga på mage men just nu är det omöjligt då jag ammar så antingen skulle jag blöta ner hela sängen med mjölk eller så är brösten för ömma (eller en kombo av dessa).

Edit: #1 även te innehåller koffein, men inte alla örtteer. Men då ska man ju undvika vissa örtteer då man är gravid av andra orsaker istället

edit2: la till en länk

l'm back

sisela
0

#2 ja det vet jag men jag dricker långt under den mängd som rekommenderas som max, Jag har slutat dricka kaffe pga att det smakar så illa plötsligt, annars skulle jag ha fortsatt, men med mängdkontroll. 

Dock är det skönt att inte få kaffesug längre.

Sarah
1

En kall öl och en snus i solen nu under sommaren :) och sen saknar jag ridningen och min dressyrträning.

tlover
1

#3 Okej vad bra att du vet 🙂

Alla vet ju inte så är man storkunsument (som jag) så för man se upp med mängden. Själv valde jag att inte dricka/äta koffein alls första trimestern men det var pga eget val inte några rekommendationer

l'm back

[TanatosNyx]
0

Jag längtade efter att få sova på rygg och slippa smärtan/klådan! Maten blev svårare som förlöst. Min lille plutt är superkänslig i magen. 🥵

soundtrack
0

Jag längtade efter rödvin och brieost.

[WickedAlly]
0

En enorm brieost-och salamimacka fantiserar jag ofta om, det är det enda tror jag.

teezan
1

Längtar tills jag kan ta ett glas av mitt favoritvin & att kunna äta getost och brieost :) just nu mår jag väldigt bra (snart vecka 28, brukar va en bra period hos många) så har inga problem med min graviditet för tillfället som tex gör att jag inte kan äta, röra på mig eller leva som vanligt. Fram till typ fjärde månaden däremot längtade jag efter att få bli människa igen ;)

Intehärutandär
0

Jag tror inte jag längtade efter något speciellt. Är vegetarian, så listan på "no no's" rörde mig inte. Längtar nog mer tillbaka, för min IBS var rätt okej. Kunde äta mycket som jag annars inte kunde. Nu är IBS:en ännu värre.

JeFo
0

#10 Min syster har IBS och är gravid i v 22 och hon mår kanon. Känns ju som det verkar vara något som blir bra i kroppen när den är gravid. Hon kan äta allt… Så hon är ganska nöjd just nu.

jackiejohn
0

Längtade efter att vara smärtfri (hade vansinnigt ont av foglossning gick på behandling var varannan vecka hos svågern som är osteopat) Och att kunna rida då jag fick sluta med detta mycket tidigt 😊

Nilla_93
0

Saknar min magmedicin mot smärtor. Och en allergimedicin som fungerar. 

Sen förståss vill jag slippa värken i rygg höft muskler + andra ställen.

ChristineL
0

Getost har ok-stämpel under graviditet så länge den är pastöriserad, och flera av de stora märkena har pastöriserad fetaost :)

Rödvin har jag längtat mycket efter under mina graviditeter! Och att kunna röra mig igen, så otroligt skönt att kunna gå en promenad utan att bli andfådd.

Linusidah
0

Jag är mest sugen på frukt och grönt och citron-, lime- eller gurkvatten. 
Så skönt att slippa sockersug och att tycka att läsk smakar usch :) Hoppas det håller i sig hela vägen! (v.13 nu)

Förra gången minns jag att jag längtade helt galet mycket efter att få ligga på mage - och så blev jag en mjölkko med sprängfyllda bröst i 6 mån efter förlossningen, haha!

typjessica
0

Jag längtar bara efter bebis om det räknas?!:) kan inte komma ihåg att jag hade en sån längtan efter just bebisen förra gången, nu blir jag alldeles pirrig i magen när jag tänker på att jag ska få träffa denna varelse innan året är Slut! :)

teezan
0

#14 jaså? på 1177 står det i kostråden att bland annat chevré ska undvikas, men att det går bra om det upphettats till 70 grader (tills det bubblar). Fetaost går enligt sidan bra om den är pastöriserad. Det är endast där barnmorskan säger att jag får läsa ;) men rekommendationerna kanske har ändrats..fast jag kommer undvika att äta det ändå :)

ChristineL
0

#17 - Det är livsmedelsverket man ska läsa på, antar att 1177 har tagit uppgifterna därifrån. Men ja, chevré räknas väl som mögelost och går bort därför?

Lilolizeit
0

Jag längtar mest efter att få kunna vara som vanligt i kroppen, inte flåsig å tung, att kunna röra sig som vanligt, utan att veta att ja får igen de i ryggont. Alkohol är ja inte alls sugen på, vilket ja trodde ja skulle vara, har helt avsmak. Brie ost har ja inte haft en tanke på innan ja läste här i tråden å oj va sugen Jag blev nu.. Annars så har ja blivit känsligare, blir "bakfull" av för mycket socker å får halsbränna direkt. Känslig för parfymerade tvålar osv, så jag lever ett riktigt bra å naturligt liv nu om jag följer kroppens signaler å hoppas jag kommer fortsätta även om de blir möjligt att äta socker osv igen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Miiika]
0

Kaffe! Jag har vetat om att jag är gravid i knappt en vecka och jag är sååå sugen på kaffe. Jag vet att man kan dricka lite grann utan att det gör någon skada men jag tänker inte riskera någonting alls, därför blir det bara en liten skvätt kaffe med varm mjölk, blir ju knappt någon kaffesmak :P

Sarah
0

Jag dricker 1-3 koppar kaffe om dagen. Nemas problemas :)

[Miiika]
0

Jag tänkte att jag ska försöka hålla mig ifrån det, sen kan jag liksom inte tacka nej när vi bortbjudna för då skulle alla förstå (är ju bara i vecka 6+0 och vill inte berätta för folk riktigt än) så ibland blir det en kopp, åh - hoppas någon bjuder på kaffe idag :P

Linusidah
0

Just kaffe går i vågor för mig, ibland är det sååå gott och jag är sugen på det och ibland är jag inte alls sugen och det smakar bara urk :)

[Miiika]
1

Däremot har sötsuget försvunnit, jag är ju verkligen sockerberoende och vill helst äta choklad varje dag men inte den senaste tiden - och det är ju bra :)

HMC
0

Oj, jag är så sjukt sugen på kaffe. Inte hela tiden, men ofta. Speciellt efter maten! Men bara doften får mig att rynka på näsan och smaken är ännu värre. Så tråkigt :( men antar att det är bra ändå. Var en himla kaffedrickare innan, MINST tre stora koppar om dagen. Nu har jag inte druckit kaffe sen v.5 tror jag, så typ 10 veckor sen jag tog min senaste kopp (och den njöt jag inte av :P )

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

pälli
0

Åh, ett glas rött vore underbart att dricka. Jag dricker väldigt väldigt väldigt sällan men saknar ett gott vin att mysa med framför en film och tända ljus. Sen bara allmänt kunna äta precis vad jag vill utan att behöva oroa mig om det är nåt jag bör undvika, slippa ta fram mobilen och googla så fort osäkerheten dyker fram :P Friheten att kunna äta och dricka vad jag vill, det saknar jag mest.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Nilla_93
0

Just nu denna månad har varit väldig svårt att vara utan öl? Jag gillar inte ens ölsmaken men jag älskar lukten. Sen att se alla kompisar vingla omkring onyktra och ha mej som privatchaffis är inte heller roligt. Sen skulle jag vilja kunna göra mat igen kräks alla gånger jag är i närheten av spisen/grillen når någon tillagar rå-kött hållit på så ända sen vecka 6 ungefär

Litenloppa
1

Eftersom det är sommar och graviditeten kom lite som en överraskning så längtar jag väldigt mycket efter att få sitta i solen med en kall öl och en cigg… Eller att kunna äta parmaskinka, salami, mozzarella, rökt fisk och brieost. Nåja klart värt lidandet förstås.

[TanatosNyx]
1

Pålägg kan man frysa 3 dygn sen äta med gott samvete, alternativt tillaga. Mozzarella är fritt fram, är ju vanlig färskost. Rökt fisk går bra så länge fisken är godkänd enligt livsmedelsverkets lista. 👍

Velinga1984
0

Jag saknar kaffe! Det triggar igång illamåendet så verkligen stort nej att dricka :(

pälli
1

#30 Jag började aldrig må illa av kaffe, men jag tappade suget (och i början ville jag undvika det som höjde risken för missfall). Men nu dricker jag min tredje kopp kaffe i rad på morgonen. Börjar nog få tillbaka kärleken för morgonkaffet 😍
Hoppas du får njuta av en kopp kaffe snart igen!

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.