vad är baljväxter?
Vad är exakt baljväxter, jag har svårt att hitta någon bra lista på allt som går under baljväxter. Är det totalförbud mot det som gravid för jag råkade äta ett litet bambuskott i torsdags på en thairestaurang innan jag tänkte efter om det kunde vara en baljväxt…
Får man äta stark mat i vecka 6?
Bambu är ingen baljväxt, utan det är ärter och bönor som är det, även jordnötter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är inte totalförbud mot nånting, ät det du mår bra av tycker jag. Baljväxter är främst bönor, sojabönor, ärter och jordnötter. Inte farligt med stark mat :)
/Christine
Okej tack så mycket :)
Härligt att bambu inte var en baljväxt :)
Kan jag äta ärtgroddar/ärtskott och andra groddar eller är det också baljväxter?
Vad är det som är dåligt med baljväxter?
Här hittar du den info du behöver om matvanor, kom ihåg att det endast är rekommendationer och inget måste :)
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/
/Christine

Baljväxter finns det inte ens rekommendationer att hålla sig ifrån. Vad har du fått du ifrån? De flesta saker att undvika är animalier.
min mobilapp

Jag rekommenderas att äta baljväxter. Vad står det egentligen i din app? Den verkar ju inte så bra om den säger så om baljväxter.

Baljväxter är jättenyttigt :)
Den appen ska du nog göra dig av med, hur skulle annars alla veganer klara av att få barn? Baljväxterna är otroligt proteinfyllda och nyttiga för människan.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Baljväxter är ingen fara. Ät på, det innehåller en massa bra. Gravid som ogravid.
Även linser (och lins/böngroddar/ärtskott) hör till baljväxter.
Men sluta inte äta det för att du är gravid, baljväxter är supernyttigt även som gravid (eller kanske kan man säga särskilt då, med tanke på att många baljväxter innehåller folsyra)
Edit: Under "ät gärna" på livsmedelsverket finns "
- kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag"
l'm back

Baljväxter är sådant där fröet ligger i en "balja". Som t.ex haricot vertes ( stavning?) och sockerärter, där ligger ju frön i en skida. Andra vanliga baljväxter är ärtor och bönor av alla slag.
Men som tidigare sagt finns det inga som helst rekommendationer att undvika dem.
Den appen är ju helt fel ute :p ät på!
Vad konstigt, jag har också läst att man ska undvika baljväxter… Ska försöka hitta var det var någonstans!