Inskrivning
Vad gör man vid en inskrivning på mödravården? Skulle ta ca 1 timme sa dem
Vid min inskrivning så diskuterades typ kostvanor, pratade om alkohol å tobak (droger), om att röra på sig genom hela graviditeten. Tog vikt å längd, räknade ut BMI. Valde vilken sjukhus jag skulle vilja föda på (man kan ändra när man vill). Pratade om vanliga symptom, typ illamående och vad man kan göra för att underlätta. Gick igenom kommande möten och ultra ljud, diskuterade kub-testet. Tror det var typ det vi gjorde första mötet :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Samma här typ. Vi hade dock hälsoinformatio två veckor innan inskrivningen där vi gick igenom hela drog- och alkoholbiten samt kostvanor. Kollade på en video om alkoholvanor (typ) och även en om fosterdiagnostik.
På själva inskrivningen fick jag lämna blod- och urinprov, samt mätte längd och vikt och valde sjukus för födseln :)
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
Hur mäter man längd och vilket? Ja alkohol och droger är inga problem för mig, dricker inte(förutom vid speciella tillfällen, men aldrig hemma bara för att det är helg, så inget alkohol har jag druckit i år). Aldrig rökt i hela mitt liv, så den diskussionen blir nog inte så lång 😄
Eller menar ni att ni mötte å vägde er själva? Fasar om jag måste lämna blodprov, jag svimmar varje gång jag gör det
Här får man en mapp med en massa i. Bl a Vänta barn boken. Sedan pratas det om kost, alkohol/tobak, grav krämpor, tas blodprov (bl a HIV o Röda Hund), kissprov och blodtryck. Vikt. Sedan fylls journalen i. Familjesituation, fler barn/graviditeter, ätvanor, medicin, psykiska/fysiska handikapp ( t ex tarmsjukdom, ångest, depressioner), forna cellförändringar m.m. Brukar ta en timme ungefär.
Vikt och längd för oss själva ja. Alkohol å tobaks biten var inte så lång nej, men dom måste informera oavsett vad man har för vanor.. Jag lämnade också urinprov på plats, fick sen remiss till lab för blodprovstagning. Å precis som #5 skriver så fick man en mapp med info om blandannat att vänta barn å försäkringskassan osv.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

#4 du kommer inte undan blodprover. De kommer sticka dig många gånger under hela graviditeten, så det är lika bra att du börjar ställa in dig på det mentalt.
Men varför 😩😢

De kollar järnvärden, antikroppar mot sjukdomar, rh-status osv. Jag hade också stor ångest inför blodproven, men nu är jag sjukt tacksam för dem.
Yes det är en hel del prover som väntar, det är bara att hacka i sig. Som gravid har man ansvar för ett annat liv, då får man stoppa undan rädslor.