Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3221 ggr
[WickedAlly]
2015-07-06 19:45
1

Hallonbladste

Är det någon här som testat att dricka hallonbladste innan förlossningen? Att det skulle starta förlossningen tidigare tror jag inte på alls men det där med minskat avslag låter intressant. Är dock lite skeptisk så det hade vart kul att läsa om hur ni upplevt det hela. 

Så, ni som druckit, fick ni sedan bara sparsamt med avslag?

ChristineL
2015-07-06 20:40
0

Jag har inte druckit det men hört att man måste börja tidigt, typ redan i början för att det ska ge effekt.

[WickedAlly]
2015-07-06 22:17
0

Ah, ja då vart det ju kört i sådana fall :P

[TanatosNyx]
2015-07-06 22:21
1

Äääh, lovar amningen brädar teskrället med hästlängder om du tänker amma. Det är oxytocinet man vill åt 😉 drick du lipton (eller vad du nu dricker) och lägg bäsen vid tutten i stället, så sköter naturen jobbet 🤪

[WickedAlly]
2015-07-06 22:23
0

Ja, amma ska jag allt göra, längtar jättemycket efter att få göra det igen :) 
Skiter nog i teet, känns ändå inte sådär väldigt lockande i värmen :P 
Fast det finns ju de som ammar som har tokmycket avslag ändå? Skulle de då haft ÄNNU mer om de inte ammat?

[TanatosNyx]
2015-07-06 22:40
0

Om man varken ammar eller medicinerar så skulle jag tro att man kan räkna med stockholms blodbad, eftersom oxytocinet för att livmodern dra ihop sig och såret minskar = blöder mindre efter förlossningen 😛

Rent hypotetiskt så ja, de skulle blöda mer.

[WickedAlly]
2015-07-06 22:42
0

Intressant. Det är ett jädra stort mysterium allt det här ibland :P 
Vi ammade non stop sist och jag hade väldigt lite avslag, så jag hoppas att nästa bebis är lika pigg på det som Wille var :)

[WickedAlly]
2015-07-06 22:43
0

Förresten, när vi ändå pratar om det här. De klämde mig väldigt ofta på magen efter snittet, det kan också påverka mängden avslag va?

Intehärutandär
2015-07-06 23:06
0

Jag som inte fick amma, hade sparsamt med avslag. På tre-veckors kollen hade jag nästan inget längre. Med sonen, som jag ammade länge hade jag avslag i sex veckor. 

Amning hjälper ju till att dra ihop livmodern snabbare, men sårytans storlek är den samma.

[TanatosNyx]
2015-07-07 00:33
1

#8 Fick du inget som drog ihop livmodern? dropp under förlossningen som satt kvar en stund? tabletter så mjölken inte kom igång? 

Själva såret dras ju ihop när livmodern krymper så det blöder mindre (iaf vad jag fått höra/läst). Men skulle man stretcha ut såret igen är det ju såklart samma storlek, men jag antar att det blir lite som att trycka mot såret? Fast nu är jag ute på väldigt tunn is och spånar hejvilt här känner jag.

#7 Nja, det förhindrar att det bildas stora koagler som halkar ut när du började röra mer på dig efteråt 🙂 sen får de en bra uppfattning om hur mycket du blödde, och hur livmodern drog ihop sig. Finns lite olika anledningar alltså till att de manglar magen.

Intehärutandär
2015-07-07 02:06
0

#9 Jag fick bara värkstimulerande som stängdes av direkt då moderkakan var ute. De hängde inte ens på magen, men jag blödde väldigt lite o moderkakan var liten. Fick ett par tabletter för mjölk, men de hjälpte föga. Läckte mycket, vilket gjorde allt mer plågsamt. Min livmoder hade dragit ihop sig normalt vid utskrivning (10 h senare). Vid naveln. Med amning känner man ju verkligen hur livmodern drar ihop sig och krampar, då vet man att allt fungerar som det ska.

Theres
2015-07-07 02:11
0

Jag drack och då satte förlossningen igång ^^ Men avslaget blev allt annat är sparsamt. Sägs öka mjölkproduktionen också :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-07-07 05:18
0

Mig klämde dom massor på magen under ett dygn ungefär . Jag fick tabletter mot mjölken och hade nog halvmycket avslag.

[WickedAlly]
2015-07-07 08:33
0

Intressant det här. Antar dock att det inte finns något svar egentligen, haha.

#9 Jaså, aja. De måste gjort ett bra jobb i sådana fall för det kom knappt koagler alls, typ en kanske. Fast jag ville strypa dem där och då.

Sarah
2015-07-07 08:47
0

Jag tror nog på hallonblad, men man ska inte börja tidigt då de säger att det kan hjälpa att få igång förlossningen.

Theres
2015-07-07 11:14
0

Man ska börja tidigast i vecka 35.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-07-07 13:09
1

Vet inte vad jag ska tro, tror väl mest på att det inte påverkar förlossningen faktiskt. Har inte så bråttom med att få ut honom heller direkt. Han får gärna stanna tiden ut och tjocka på sig :)
Och varmt te i värmen känns ju sådär lagom trevligt, fast det borde väl funka lika bra att göra iste antar jag :)

JeFo
2015-07-07 15:01
0

Jag hade mycket avslag med nr 1. Då trycktes inget alls. Med nr 2 trycktes mest och så fick jag nog minst också. Med Holly tryckte de också men inte alls lika mycket som med 2an. Hade längst med Holly… Dock hade jag ju uppehåll 1v 3ggr med henne också 😁