Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1162 ggr
leikin
0

Huvudvärk

Jag är gravid i v.14 (13+4) och har nu under ca. två veckors tid lidit av huvudvärk. Jag vill ju inte ta massa tabletter egentligen, har tagit en 400mg paracetamol när jag inte stått ut längre. Testat kaffe men kan ju inte dricka hur mycket som helst, och det verkar ändå inte fungera heller. Någon som lidit av detta med som har något tips på hur man blir av med det utan att behöva överstiga koffeinmängden eller fuska med värktabletter?

[TanatosNyx]
0

Ta paracetamol om du behöver, du ska orka i längden också. Vissa har oturen att få extremt mycket huvudvärk pga graviditetshormonerna.

ChristineL
0

Det är normalt, drick mycket vatten och ta värktabletter om du behöver, tex när du går och lägger dig så du slipper sova med huvudvärk.

Lilolizeit
0

Jag hade huvudvärk i ungefär samma vecka som du, satt i i nästan 3 veckor och sen kom den aldrig mer tillbaka under graviditeten, håller tummarna för att din också bara försvinner!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

leikin
0

Okej, man känner sig så nojjig och känns inte alls bra att stoppa i sig tabletter men man mår knappast bättre att dra på huvudvärken. Hur många tabletter, eller mg får man Max ta under en dag? #3 hoppas det ger med sig för min del också :)

[TanatosNyx]
0

Följ anvisningarna på paketet som vanligt :) jag fick morfinsprutor och ketogan under min graviditet, utöver alvedon i maxdos dygnet runt.

sisela
0

Jag har haft en del huvudvärk också men det hjälper när jag är superfokuserad på att hålla blodsockret jämnt. Alltså äta ofta och lite och nyttigt. Så fort det gått för lång tid mellan måltiderna så får jag huvudvärk dagen efter. Har dock inte tagit några piller alls utan uthärdat, eftersom de nya råden verkar vara att bara ta när det är absolut nödvändigt. Vet inte om det är olika i Sverige och Danmark.

[Thiah]
0

Jag hade också huvudvärk. Tyvärr kämpade jag på utan tabletter (som jag gör även ogravid). Hade jag fått det idag hade jag tagit tablett.

Thermonkey
0

Har haft kraftig huvudvärk sen v 13, är idag i v 32 och jag försökte klara mig utan tabletter först men det funkar inte i längden. Så länge som du tar de tabletter man får ta så är det ingen fara, idag har jag inte så mycket huvudvärk men när jag väl får det så är jag snabb på att ta en tablett för när huvudvärken väl kommit så blir jag inte av med den

leikin
0

Ska absolut prova på att hålla blodsockeret jämnare och se om det hjälper! Försöker i största mån att hålla ut, och dricka mycket vatten men när det inte hjälper blir man till slut galen. #8 jäklar vilken kämpe du är som stått ut med huvudvärk så länge! håller tummarna på att det försvinner helt innan din bf!

Intehärutandär
1

Har man anlag för huvudvärk eller migrän så kan det öka under graviditet. Prova akupunktur/akupressur och undvik alla lightprodukter som innehåller aspartam (t ex läsk, tuggummi, halstabletter o vissa mediciner), det ger huvudvärk.

[kerstinthemilklover]
1

Jag har tre förslag som inte är tabletter.  Det är inte säkert att de hjälper, men jag hoppas att det gör det.

Det första är vätskeersättning. Att ta resorb eller sockersaltlösning på morgonen kan hjälpa.

Det andra är strech http://massage.helahuma.se/om-att-stretcha/stretcha-trapezius .

Och det tredje är att låna en tensmaskin och behandla spänningar med.

[TanatosNyx]
1

det var tre utmärkta förslag! 👍

Linusidah
0

Japp, bra förslag! Jag har anlag för migrän och kan tex inte tugga tuggummi och om jag har huvudvärk på kvällen så vaknar jag garanterat med den igen, har hittills aldrig lyckats vila bort ens en vanlig huvudvärk. Oavsett hur mycket vatten jag dricker på en dag så är det ändå resorb som räddar mig från huvudvärken.

Nilla_93
0

rekomenderar en varmdusch och mycket värme på axlar/nacke just före man slänger sej i sängen och sover.  Har börjat få extra mycket huvudvärk/migrän  då jag blev gravid och hade redan en hel del före. Man måste testa sej fram till vad som fungerar. Värmedynor, vattenflaska brevid sängen, badmössa på i duschen så slipper man blött kallt hår efteråt. Jag får huvudvärk om det trycker på i bihålorna så då blir de värme där eller en lätt nässpray…