Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1088 ggr
jossan-pt
0

Känna sparkar

Hej! Jag är nu i v.24 (23+2), och jag har fortfarande inte känt några sparkar från bebisen. Är det vanligt att inte känna något så här långt in i graviditeten? Jag har känt "fladdret" några gånger, men inte jättemycket…på UL i v.20 såg allt jättebra ut, men borde jag inte börja känna sparkar snart?

teezan
0

Sånt där är väldigt individuellt & beror även på hur barnet ligger. Känner du fladder lite varje dag? Är du orolig är det aldrig fel att höra av sig till barnmorskan.

jossan-pt
0

Jag känner fladdret nån gång varje dag, men jag tycker att det är så lite. Jag ska till BM på tisdag, ska fråga henne då!:)

[Thiah]
0

Vart har du moderkakan? Är den fram så tar det oftast länge innan man känner sparkar. Den agerar stötdämpare. :)

jossan-pt
0

Ja, den är ju i fram!:) då kan det bero på det alltså!:)

[TanatosNyx]
0

det är helt normalt för moderkakan i framvägg :) den funkar som en krockkudde typ haha

Velinga1984
0

Det är så olika, tex min yngsta son kände jag knappt sparka ens som höggravid. Medan jag kände äldsta sonen jämt.

[WickedAlly]
0

Har samma upplevelse som Velinga, fast här var det första barnet som knappt märktes. Tvåan är däremot en virvelvind. Med första tror jag att jag kände typ två sparkar totalt, annars bara fladder.

[TanatosNyx]
1

Jag tror aldrig jag kände fladder :P det började med en kullerbytta, sen var misshandeln igång bwahaha! (Gud vad jag inte saknar det!)

OlgaMaria
0

Det beror som sagt då på att du har moderkakan i framvägg. Inget konstigt! Ge det några veckor till så kommer du antagligen känna massor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

teezan
0

#2 bra! Vad jag hört ska man ha koll på att känna den lite varje dag när man väl börjat känna bebisen :) Har också moderkakan i framvägg & kände lite diffust i vecka 19, sedan runt vecka 22 har det synts utanpå magen. Men det är ju som sagt inget konstigt att det dröjer längre vid den placeringen! Jag var beredd på att få vänta längre än vad jag fick, mitt kom ju ganska tidigt :) nu är jag i vecka 27 & känner mycket ganska ofta, men det märks att jag har ett extra "skydd" som dämpar, vilket faktiskt är skönt ;)

jossan-pt
0

Vad skönt! Nu känns det lugnare! :))

Intehärutandär
0

Jag hade också moderkakan i framkant denna gång (förra gången minns jag ej). Kände första buffarna i v 15. Sedan blev det bara starkare och starkare. Hon knölade omkring ordentligt i magen till sista stund.