Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 2317 ggr
[malinkih]
2015-05-13 09:10
0

Bebisnamn

Kan vi inte samla alla fina vanliga och ovanliga namn här? Vore kul med inspiration, och se vad vi alla tycker om för namn :) kram på er!

sussa08
2015-05-13 10:13
2

De vi valt mellan denna gång är:

Pojke: Randy (som vi var överens om), James
Flicka: Cailyn (som vi var överens om), Velma, Ylva, Ottilia

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ewelines
2015-05-13 13:55
1

Vi tänkte döpa våran dotter till Lemoni, men när hon kom tyckte vi inte hon såg ut som en Lemoni så de blev en Ofelia :) Andra namn vi tyckte om: Leia Luna Malou Nora Iris Olivia Ronja

[AmandaBorg]
2015-05-13 14:43
1

Namn jag och min sambo är överens om är Charlie eller Benjamin på en kille och Nellie, Lexi eller Mindra på en tjej. Jag är mest inne på Charlie och Mindra. 

Andra namn som jag gillar men som sambon tvärvägrar är:

Tjejnamn
Livia
Inez
Leah
Leia
Tilda/Tilde
Noelle
Isolde

Killnamn
Dewin
Milo
Mio
Noel
Jamie
Noah
Milton
Milian
Elian
Florian

teezan
2015-05-13 14:58
0

Jag älskar namn, men det gör det även lite svårt att välja, så det är tur att man är två ;) Jag gjorde en lista ganska tidigt i graviditeten med namn jag gillar & så fick sambon tycka till om vilka som skulle strykas & vilka som skulle behållas, det visade sig bli 6 av varje kön : Kille: Frank Walter Melker Elliot Fritz Knut Tjej: Iris Alba Isolde Elsie Idun Ethel Vi får väl se vad det är för nån som kikar ut & att nåt av namnen passar :)

ChristineL
2015-05-13 18:17
0

Finns också massa namntrådar redan om man söker ;)

zakkris
2015-05-22 17:35
0

Vi har två namn kombinationer med tilltalsnamn understruket.

Aina Havannah & Mustang Eleanor

Till pojke har vi inget riktigt än.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[AmandaBorg]
2015-06-01 14:45
0

Rebecca är jag och sambon lite inne på nu. Det känns som att ett lite längre namn passar bäst till det korta efternamnet Borg. 🙂

[WickedAlly]
2015-06-01 14:51
0

Vi lutar åt en Benjamin eller en Oliver. Eller en Silje om det nu förmodan skulle bli en tjej :)

Mats Benjamin/Oliver (Mats efter svärfar)
Silje Nathalie (Nathalie efter min syster)

fluffis
2015-06-01 16:19
0

Får jag fråga om det här med varför man inte vill ha tilltalsnamnet först om det finns flera förnamn? Det är nog mest som yrkesperson inom IT-branschen jag undrar 🙂 Har tampats med överföring mellan olika system där det blev nästan stört omöjligt att få det att gå ihop.

Även som privatperson undrar jag varför man ska krångla till det 🙂 Här hemma har vi själv funderat på att ge vårt barn bara ett enda förnamn. Dock blir det nog ett förnamn till som ärvs från släkten men det kommer att få stå på andra plats och som jag ser det så kommer det i princip aldrig användas ändå, eller har jag missat något? :)

I WickedAllys första exempel hade e-postadressen blivit mats.benjamin.efternamn@företagsnamn.se och om hans tilltalsnamn då är Benjamin så kan det bli förvirrande.

[WickedAlly]
2015-06-01 17:00
0

#9 Har funderat mycket på det där faktiskt, Wille har också sina namn i den ordningen nämligen. Carl Wilmer heter han. 
Anledning är egentligen rätt enkel, det låter bäst så. Wilmer Carl låter ju rätt knäppt.
Sen grubblade jag på att strunta i andranamn helt av just den anledningen, jag själv har inget och det är rätt skönt för det blir aldrig missförstånd. Men den gubben gick inte, i Rasmus släkt har man flera namn och han propsade på att även våra barn skulle ha det. Carl kan spåras i rakt nedstigande led så långt det finns minnen kvar och jag förstår väl till viss del att han vill att det ska föras vidare. 

Men ja, är en krånglig jäkel av estetiska skäl :)

fluffis
2015-06-01 17:30
0

Hehe, den eviga kampen, estetiska skäl vs. praktiska skäl 🙂

Min man som har sitt tilltalsnamn på plats två hävdar också "att det låter bättre". Jag brukar bara svara att det där går jag inte på. De gånger man verkligen säger alla förnamn är så lätträknade att det kvittar. Men det är ju vad jag tycker. Alla tycker olika (som tur är) 🙂

Jag kanske inte har den rätta känslan för vad som låter bra men Wilmer Carl, i den ordningen har jag inget problem med. Tvärtom tycker jag det känns logiskt att ta det viktigaste först. Men men… kul att höra hur andra resonerar 🙂

[WickedAlly]
2015-06-01 17:37
0

Hör nog ihop med hur man är så person då kanske, jag är betydligt mer estetiskt än praktiskt lagd vad det än gäller :) 
Ställer till det i huset ibland, haha. Det ska ju seee bra ut, skitsamma om det funkar, haha.

Intehärutandär
2015-06-01 17:43
0

Min dotter fick namnet Jasmine, för det hade jag med sedan jag födde min son 1999. Det stod mellan Jasmine eller Jasmina. Det tycker jag är vackert och jag känner ingen som heter det.

jackiejohn
2015-06-01 17:45
1

Nu är jag inte gravid med en tvåa än men de namn vi har från föra gången är; Flicka - Silje (då jag är delvis norsk så ville jag ha ett norskt namn om jag får en flicka till och sen passar Lilli och Silje bra ihop) Pojke - Adrian är vi mest inne på då, jag gillar även Charlie men maken är inte riktigt lika säker 😊

[AmandaBorg]
2015-06-01 21:43
0

Det där med att ha tilltalsnamnet på plats två (eller tre osv, beroende på hur många namn man har) förstår jag inte riktigt heller. Att man vill att det ska låta bra kan jag förstå, men jag tror man vänjer sig vid ordningen även om det låter fel i början.
Jag heter Amanda Linnéa Borg. Linnéa kommer min framtida dotter också att heta, och det namnet kommer att vara på plats två, tilltalsnamnet kommer att vara på plats ett, trots att sambon har tvärtom.

[WickedAlly]
2015-06-01 21:50
2

#14 Haha, vad kul. Silje och Adrian var mina förslag när vi väntade Wille. Är också delvis norsk nämligen :)
Adrian ratades av maken dock men han älskar Silje så det blir det som sagt om det blir en tjej denna gång.