Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 1661 ggr
[postmortum91]
0

Besviken

Jag är vääldigt besviken och ledsen.

Jag vet att jag var väldigt naiv att tro att jag skulle bli gravid efter bara en månads försök. Jag vet inte om jag inbillade mig men jag började känna mig illamåande på kvällarna, ömmande bröst och jag trodde även jag kände där det befruktade ägget bäddade in sig i livmodern på mig (vad det nu heter när det sticker till lite). Jag fixade gravidapp och köpte graviditetstest, RFSLs. 

Om Testet
Dagen innan min beräknade mens tog jag första testet, och på det visades ett väldigt väldigt svagt streck bredvid det andra, jag konstaterade att jag inte riktigt vågade förlita mig på testet. Så därför tog jag testet igår igen, på den beräknade mensdagen, och den här gånger var det också ett streck fast pytte pytte lite starkare. Jag smsade testet till en vän som är mamma och frågade hur hon tolkade det, hon blev superglad och tolkade det som 2 streck. Jag blev själv glad som bara den. Kvällen innan då jag bara antog att testet stämde så hade jag legat i sängen och gråtit av lycka innan jag somnade. 

Om mensen
Dagen gick, och jag och sambon var på IKEA och kollade lite, plötsligt känner jag att det kommer ut något ur mig, och jag går fort till toaletten och till min stora besvikelse upptäcker att det är blod i trosan. FAAN! Ut ur toan kommer jag nedstämd och känner mig lurad och dum. 

Observationer
Jag har haft en kopparspiral tills för en månad sen då jag tog ut den, och ni som haft spiral vet att det sägs att man får rikligare mens och kraftigare mensvärk med en spiral insatt. För mig stämde det första 6 månaderna med spiralen, sedan fick jag mindre mens än innan, knappt någon mensvärk alls. Nu igår när jag fick mensen utan spiral så fick jag sådan kraftig värk, jag har aldrig haft så kraftig någonsin, jag kunde inte resa mig från soffan och låg och vred mig i plågor. För en stund trodde jag att jag istället hade kanske fått missfall? 

Vanligtvis brukar jag alltid få mensvärk 3-4 dagar innan mens och på det sättet har jag vetat när mensen kommer eftersom jag aldrig räknar dagar. Den här gången fick jag aldrig mensvärk och det var också en anledning till att jag trodde att jag faktiskt var gravid.

Jag festade för 1 vecka sedan (festar vanligtvis varannat år annars), tänk om jag fick missfall tack vare att jag festade? Tror ni jag fick mens eller missfall?
Varför visades 2 streck på mitt test, även fast ett streck var väldigt svagt?

Jag är jätteledsen, även fast jag vet att många andra måste kämpa år innan de blir gravida, så jag hoppas inte jag förnärmar er genom att jag själv är ledsen för att jag inte blivit gravid den här månaden. 

Nästkommande månad
Den här månaden ska jag inte räkna dagar, inte stressa upp mig eller knappt bry mig om att bli gravid. Jag ska inte ta ett graviditetstest förrän jag har riktigt kraftiga aningar om att så är fallet.

Ville bara skriva av mig

[TanatosNyx]
1

ett plus är ett plus, så det är antingen missfall eller annan blödning. Men smärtan låter dyster. 😕

och nej du kan inte ha orsakat det missfallet själv. 🌺

ChristineL
1

Var det mf så var det inte pga att du festade, så pass tidigt livnär sig inte bebisen på dig utan på gulesäcken. Det var helt enkelt något annat fel som du inte kunnat påverka.

Sarah
1

Låter som missfall :( men absolut inte för att du festade! Du kan inte orsaka ett.

[postmortum91]
0

Skönt att höra att det inte är mitt fel iallafall om det nu var ett missfall.
Jag läste att man kan få blödningar och även mens när man är gravid precis i början  för att kroppen inte anpassat sig än. Ska jag bara ge upp tanken om att jag är gravid eller ska jag köpa ett typ clearblue och få ett slutgiltigt svar?

[TanatosNyx]
0

du kan ta ett vanligt test när blödningen är över.

jag blödde till och från när jag väntade min son. Hade en del smärtor också, men inte lika jävligt som när jag fick missfall.

[postmortum91]
0

Fasiken jag hade verkligen börjat läsa om hur embryot växte i mig och så, känns så jädra tråkigt om jag inte är gravid :(

[postmortum91]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är test 1

[postmortum91]
0

Här är test 2. Hur tolkar ni testen?

[postmortum91]
0
[postmortum91]
0
jackiejohn
0

Du har inte gjort något fel alls, om det skulle vara ett missfall så kan du inte styra över de hur du än gör! Har synat alla bilder och jag kan faktiskt inte se ett andra streck..

Sarah
0

Ser inte heller ett andra streck. Inte ens med lite god vilja får jag det där till positiva test.

[TanatosNyx]
0

det är negativt, då det "andra" strecket är på den plastade delen och inte avläsningsområdet.

Elsa
0

Kan inte heller se ett andra streck.. :/

Kram

[TanatosNyx]
1

Här; Det röda strecket visar ytan för plus-strecket som är tomt:

ChristineL
0

det där är negativa tester, var ser du det andra strecket?

sisela
0

Jag har flera vänner som blev gravida efter bara en månad, så det är inte så naivt. Det kan ju hända. Själv tog det ett år, och jag vågade inte ta nåt test förrän mensen var 10 dagar sen. 

Ser tyvärr också bara ett streck.

densomundrar
0

Känner igen det där, det är nog vanligt att man övertolkar allt som händer i kroppen och då blir skengravid i början, det är klart man blir besviken när man hoppas, tror och vill vara gravid. Har själv gått igenom det, dom första månaderna vi försökte. Men jag tackar dig för denna tråd om frågan kring alkohol och missfall. Har inbillat mig att de få gånger jag druckit har gjort att det inte vart något den månaden/orsakade ett tidigt missfall. Men det känns som att man inte behöver vara orolig för det längre. Håller alla tummar för att det blir något snart för er, fortsätt kämpa och blicka framåt. :-)

[postmortum91]
0

Hmm där ser man, jag var alltså aldrig gravid ens :(

Jag får fortsätta försöka så återkommer jag när det lyckats :)

Sarah
2

Ang alkohol, fest, stress och missfall etc. Tänk på hur många som blir gravida då de varit fulla, rökt som galningar, blivit våldtagna, under krig etc. Det är kanske inte alltid lätt att bli gravid, men det är galet svårt att själv lyckas avsluta en graviditet. Om man kunde orsaka missfall själv, så skulle nog kvinnor inte riskera sina liv i ex länder där abort är olagligt, för att avsluta graviditeter. Då skulle de gå på fest och så var problemet löst…

densomundrar
0

#20 det har du rätt i. Det står på så många ställen att man inte ska dricka alkohol om man vill bli gravid så man blir nog lite nojig när man har druckit alkohol och det inte blev något den månaden heller.

Sarah
1

Visst, de säger så, förmodligen för att ge kroppen de allra bästa förutsättningarna och för att folk inte ska supa gärnet. Svårt att tro att några öl eller glas vin gör någon som helst skillnad. Om man däremot super varje dag kanske det blir knepigare att bli gravid, ändå blir alkoholiserade kvinnor gravida jämt och ständigt. När jag plussade tog jag ett glas vin och en snus för att lugna nerverna, sen slutade jag snusa dagen efter (dricker såklart inte vin heller nu). Inte för en sekund har jag trott att det skulle skada min bebis :)