nervös
Usch.. är i v9 och jag ska strax åka in till gynakuten pga extremt illamående/kräkningar, jag har antagligen blivit uttorkad och ska få dropp. Och nu är jag så sjuuuuuukt nervös att det ska visa sig att bebisen är död eller nått :( vet ni om man kan fråga om de kan göra ett vul?
Du mår säkerligen dåligt av att dina gravidhormoner stiger fort, en del blir extremt dåliga utav det. Så oroa dig inte för bebisen 😃
Det finns något som kallas hyperemesis gravidarium, kort och gott extremt graviditetsillamående. Det är kanske det du drabbats utav. Risken är att du mår dåligt större delen av graviditeten. Kämpa på! Det finns lite olika mediciner mot illamåendet, och dropp kommer du kanske behöva i omgångar under resans gång.
#1 ååh jag hoppas att detta illamående kanske är ett liiiitet tecken på att bebisen lever i alla fall, men som vanligt nojjar jag mig för MA. blir galen på mig själv haha. Jag har läst om det där, så får hoppas jag kan få något emot det så det dämpar illamåendet lite i alla fall :)
Jag skulle säga att det är ett tämligen stort tecken på att bebisen mår bra!
Jag spenderade x antal timmar på akuten under min graviditet, och så gott som varje gång bland det första läkarna frågade var "mår du illa? för det är bra, det är ett gott tecken".
När jag hade mitt MA så "visste" jag det från stunden då graviditeten avstannade i princip (inte samma graviditet alltså). Jag fick en konstig känsla i kroppen, kände mig tom och övergiven. Alla symptom försvann, vilket är vanligt. Visst en del märker inte av sitt MA, så det är ju ingen garanti, men ändå. Det är positivt att du har symptomen kvar absolut!
#3 skönt att höra :) jag har mått illa sen v6 och i mitten av v7 har jag kräkts konstant, vissa dagar är bättre en andra. Igår va det riktigt illa, min pojkvän fick tillslut bära upp mig för våran trapp in till sovrummet för jag hade inte någon kraft kvar i kroppen för att röra mig. Det är skönt att jag ännu inte har gått på mitt vikariat, för så som jag mår nu finns det inte en chans till att orka ta mig till jobbet (kommer knappt upp ur sängen). Men känns samtidigt väldigt tråkigt ifall jag skulle bli tex sjukskriven när man är ny på jobbet. Okej, skönt att höra hur det va för dig :) jag känner ju absolut att jag har symptom kvar, molvärken känner jag visso mer vissa dagar än andra, igår kände jag den massa, idag inte lika mycket.. men så kanske det kan va också?
Jag tror inte heller du behöver oroa dig för bebis. "Tyvärr" är det ett ju ett gott tecken att må illa, och jag hoppas dom kollar över dina värden ordentligt så det inte är något annat knas än just graviditeten som spökar :)
/Christine
#4 Ja absolut, det växer i perioder. Det kommer och går, ibland försvinner det helt i veckor, ibland har man ont konstant. Ibland växer det så fort att små kärl brister och man blöder, ibland åker man räkmacka genom hela graviditeten. Symptomen kan försvinna, man kan börja rasa i vikt, man kan so du bli extremt spysjuk, man kan må som en prinsessa.
#5 haha ja, så på så viss får jag väl va glad att det kan va ett bra tecken. Men ack va frustrerad och hjälplös jag känner mig.. Minns när jag skrev i en tråd här inne när jag plussa precis att jag önska att jag mådde illa, bara för att typ. Och gud va jag önskar nu att jag inte mår illa hahah.. Ja, jag hoppas att dom tar mycket prover mm så de inte missar något :) om en timme ska vi åka in.
oj, lite stav fel.. men men :)
Nu har jag kommit hem från gynakuten, man såg på urinprovet att min kropp gått in i ett svält läge, något dom kunde se som va i urinet som jag inte minns namnet på nu dock haha. Fick lergigan utskrivet och massa bra tips på vad och hur jag skulle äta :) slapp dropp nu för man såg att jag fått behålla lite vätska. Men det bästa av allt va att dom gjorde ett vul och bebis mådde bra, den hade växt sen sist jag gjorde vul i v6 och hjärtat slog
Oj, nu blev det lustigt skrivit haha!! Hälften av det jag skrev försvann?!.. ------------------- *men det bästa utav allt var att dom gjorde ett vul och bebisen mådde bra, den har växt och hjärtat slog :)
Asså haha!! Vet inte om det bara är på min mobil? Men allt jag skriver försvinner? Ni kanske kan se allt?
Nu ska jag testa att skriva på datorn :) får se om det går bättre haha..
---------------------------
*Nu har jag kommit hem från gynakuten, man såg på urinprovet att min kropp gått in i ett svält läge, på något dom kunde se som va i urinet som jag inte minns namnet på nu dock haha och eventuell en urinvägsinfektion på g .
Fick lergigan utskrivet och massa bra tips på vad och hur jag skulle äta :) slapp dropp nu för man såg att jag fått behålla lite vätska.
men det bästa utav allt var att det gjorde ett VUL på mig och man såg att bebisen växt sen sist jag gjorde ett VUL i v6, att den mådde bra och att hjärtat slog <3 en sån otrolig lättnad, har ju varit så orolig att bebis skulle va död eller så..
Han kunde ju inte säga BF datumet dock, vilket iofs är förståeligt :) men när han mätte bebis så tippa han på att jag va i v9 (8+2) precis det jag själv trodde :) så det blir nog en december bebis.
Skönt att det gått bra :-)
#13 hihi ja tack :D får hoppas det håller i sig, men måste erkänna att jag känner mig mycket lugnare nu när vi fick se hjärtat :)
Förstår det :-)
det är något med att skriva från mobilen och använda tecknet < har jag för mig, då försvinner resten av texten.
Härligt med så glada nyheter!
Namnet på ämnet i urinen kallas ketoner. 🙂
#16 Jaaaha, ja men det kan stämma ja haha. Försökte mig på att göra ett hjärta så det va nog det som bråka med mig ;) Jaa just ja, så hette det :)

Skönt :) inte att du mår dåligt såklart, men att du fick se du hjärta.
#17 December bebisar är bra! Jag har tre. De är födda den 21 och 26 (tvillingar) december:-). Små julklappar
#18 hihi ja :) vet inte om jag inbillar mig, men känns som tabletten faktiskt funka. Tog en vid 18.00 och det gick över, nu börjar det dock komma tillbaka. men är osäker på hur många timmar det måste va emellan varje tablett? Står ingenstans.. bara att jag ska ta 3 om dagen i behov, men jag fick order om att alltid ta 3 om dagen… #19 åååh va mysigt :D ska bli spännande att se när mitt beräknade datum blir hihi.
Då är det var 8e timme som gäller
#21 detta har varit en sånt sjukt konstig natt!! Jag vet inte om det var tabletterna som spöka.. men jag har inte kunnat sova, vakna hela tiden och mina ben och armar har varit jätte lustiga, det kändes nästan som det bubbla i dom, jag var jätte skakis hela natten och fick hjärt klappningar där ett tag.. Och jag tog en till tablett fram emot natten när jag skulle sova för att jag börja må illa, lästa på någon sida att den tog var 6 timme.. så nu är jag rädd att jag tog en för tätt inpå (typ överdos), blev 6 timmar emellan ca. Och att jag nu skadat bebis, drömde nämligen 2 gånger att jag fick missfall pga tabletterna :O
Ring och prata med barnmorskan om du är osäker :-)

Om det hade varit nån risk för babyn, så skulle de väl gett dig stränga förhållningsorder om hur tabletterna skulle tas. Kan inte tänka mig att två timmar kan göra sån skillnad.
#24 nae men precis, det borde ju inte va det :) Nu när jag läst på internet så såg jag att man kunde få darrningar mm. Så det va nog inte för jag tog "för tätt" utan en biverkning man kan få. Men en bm ska ringa upp mig snart så då kanske jag kan få mer svar hur ofta jag ska ta dom osv.
Det är supervanliga biverkningar du nämner. Du ska så klart ta det med BM, är biverkningarna för kraftiga ska du inte äta medicinen. Dock ger sig ofta biverkningarna snabbt om man ger det en chans. 🙂 ingen fara!
#26 åh va skönt att höra att det är vanliga biverkningar :) lite läskigt dock att det känns som huvudet går i slowmotion haha. Men det värsta illamåendet att gett med sig av tabletterna så det är jätte skönt :) Jag fråga en bm idag som jag prata med om tabletterna, om man kan andas ut liiiite när man sett hjärtslag/att bebis har växt i v9 och hon sa att se hjärtslag är tyvärr bara ett "ögonblicks händelse" att det inte går att säga ifall jag får missfall inom några dagar och att det inte va någon säkerhet att vi såg hjärtat igår, vilket jag iofs förstår eftersom v12 är "den magiska gränsen"… men ändå blev jag helt galet nervös igen, jag har inte kännt någon växtvärk idag vilket jag brukar göra många gånger under en dag. Hon gjorde mig så orolig att jag är mega stressad över detta.. jag som typ andades ut igår och tänkte att "shit, detta kommer nog gå vägen trotsallt" Usch, jag är så töntig som är så orolig hela tiden.. men man önskar ju verkligen av hela sitt hjärta att man ska få sig en liten bebis tillslut :)
Man har inte växtvärk varje dag :) och sen kommer spökveckorna ofta då man inte känner av sin graviditet alls!
#28 neehe :) va "skönt" haha för jag tycker den är lite halvt obehaglig, jag har haft en ganska kraftig växtvärk sen jag plussade, vissa dagar värre än andra iofs :)

Njut av dagarna du slipper :p jag har haft massor till och från hela tiden.
#30 då ska jag göra det :) jag har också som sagt haft väldigt mycket växtvärk och ibland har den gjort så ont att jag kräkts och att vartenda hårstrå på kroppen rest sig. så vore skönt att slippa den lite nu :p