Ont i lederna
Någon som upplevt att de fått ont i lederna i slutet av graviditeten? Jag får framförallt ont i fingrarna på morgonen, men även tårna, fotleder, knän. Jag upplever inte alls att jag samlar massa vatten om jag ska jämföra med förra gången och jag är duktig på att dricka vatten. Idéer om vad det beror på? Oroar mig för reumatism :/
/Christine

Karpaltunnelsyndrom? Isf brukar det tydligen försvinna efter förlossningen.
Jag fick så också, men allt jag fick höra var att det är normalt, det blir så. Men ingen på mvc kunde berätta varför det blir så, eller vad det beror på. Dock har mitt håll i sig även nu efter att barnen har kommit, så jag funderar på om det är fibromyalgi, både mamma, mormor, morfar och moster har det så..
En vän till mig som är gravid har besvärats av värk i lederna sen start i stort sett (hon är i v 31 nu). Hon svullar dock upp lite kring lederna också, så det verkar vara det som är orsaken i hennes fall, hon är dock inte svullen i övrigt utan bara kring lederna.
Jag hade jätteont i lederna mellan v 7-14. För mej var det nog hormonellt, jag väntade tvillingar.
Hoppas på karpaltunnelsyndrom då, domningar har jag dock inte, men är väldigt stel och det tar tid att mjuka upp det på morgonen.
Lite svullen över fötterna och fingrarna men inte fotlederna. Förra grav hade jag två stockar till ben i slutet men fotlederna syns fortfarande den här gången ;)
/Christine
Äter Du extra vitaminer ? D-vitaminbrist ger ledvärk t ex.
#6 - Det gör jag inte, får sno dotterns d-droppar då :P
/Christine
Gör det. Jag fick droppar i graviditeten av BM.
Det beror på vätska i lederna, man kissar ur sig efter förlossningen. Ofta påverkar foglossningshormonet relaxin även lederna så de blir glappa, och där blir det vätskeansamlingar. Fick lära mig detta av personalen på antenatalavd.
#9 - Jo, har funderat mycket på om det hade med vätska att göra men jag tycker ju inte att jag är så svullen…
/Christine
#10 det var vad jag sa också, det var då jag fick veta detta ;) det syns inte!
Meh, nu får ungen ta och komma då!
/Christine
Eller magnesiumbrist, då får jag väldigt ont i mina leder.
Sajtvärd på Iller.ifokus