Placering av bilbarnstol?
Jaa..hur tänker ni angående placering av bilbarnstolen?
Det är nämligen så att vi har bytt bil, i den gamla bilen åkte dotter fram så bilen blev inlämnad för att koppla ur airbagen.
Men nu är jag inne på att hon ska få åka i baksätet, känns säkrare vid eventuellt krock med annat fordon eller vilt. vid en sidokollision spelar ju inte fram eller bak någon vidare roll?
Har sett att det finns såna där små speglar man kan sätta på nackstödet så att jag kan se henne i mittenspegeln men var finns det att köpa? 😃
Så min fråga…hur tänker ni kring placeringen? bak eller fram?

Speglar finns på alla bebisaffärer. Min kille har inga fästen fram i sin bil, så där kommer hon få åka bak. Vi köpte spegel då vi var på Ullared :P I min bil kommer hon åka fram då det känns bra att kunna lägga en hand på henne ibland.

1# Jo jag har också tyckt att det är smidigt att ha henne fram ifall hon t,ex tappar nappen och blir ledsen eller dyl men nu är hon så pass stor (6 månader) och sover 9 av 10 ggr vi åker bil så nu är jag lite kluven ifrågan..

Beror ju lite på vad man har för bil, jag har en större kombi där fronten gör ett ganska bra jobb vid mindre krockar. Killen har en mindre bil med en front som känns som att den skulle bli ett frimärke vid krock. Så på så sätt känns det bra tt han har bak.
Den platsen som är säkrast i bilen är mitten bak. Men så länge barnet åker bakåt, stolen är korrekt monterad och barnet är ordentligt fastspänd så har man gjort en bra val vad kommer till säkerheten. Mer kan man inte göra och vill man ha barnet bak finns speglar att köpa på alla babyproffsen eller att beställa på nätet via lekmer, jollyroom, babyland, köpbarnvagn eller bonti.
Wille åker fram, provade ha honom bak men blev rätt stressad. Vi har en stor kombi så det känns rätt tryggt att ha honom där. Fast till sommaren får han flytta bak, vill ha bebisen fram då. Gråtande bebis i baksätet medan man kör på motorväg var verkligen ingen höjdare.

Har en Volvo xc70 så nog är den rejäl (tidigare Skoda octavia..) Maken krockade med sin pickup rätt illa i höstas, det var en front/sidokollision och han krockade med en älgkalv. Bilen var skrot så den blev inlöst då den blev så skadad.. Detta var en rejäl pickup som man trodde skulle klara en del vid en kollision hade jag varit med i bilen eller än värre Lilli så hade jag varit rejält skadad och Lilli vill jag inte ens tänka på. Så jag ger inte så mycket för bilens storlek längre vid en krock då det är så mycket som spelar in.. Men ska testa och se hur det funkar att ha henne i baksätet så får jag se men tycker alltid det är kul att höra hur andra tänker/har det! :)

Elyon åker bak i min bil. Bakom förarsätet. Enda andra platsen som är ledig i bilen är fram, för bak har jag hundbur och barnvagnen och bredvid Elly är liggdelen till barnvagnen. Så det är mer en plats-fråga. Om jag ska ha med en passagerare så skulle den inte få plats i baksätet då jag har fått köra fram det för att jag måste ha barnvagnen på längden där bak p.g.a hundburen :) Sen sover hon alltid i bilen iallafall ;)
golf.ifokus.se
Joel åkte som liten fram så att Kristian kunde ha koll när dom var ensamma. Nu har vi en sån hög stol att det inte går så då får Joel åka bak. Ska skaffa sådana där speglar så att Kristian kan se honom. Är jag med åker jag alltid bredvid Joel.
Fram tills rätt nyligen åkte Alice alltid bak när vi var två vuxna i bilen, då satt en bak och höll henne sällskap. När jag åkte själv med henne så åkte hon fram, det kändes bäst för mig om hon blev ledsen. Nu ska vi snart byta till en "riktig" stol och då kommer hon alltid åka bak, så nu har jag börjat ha henne bak när vi åker själva oxå för att vänja mig :P har en såndär spegel så jag kan se henne och då känns det bättre. Nu är det sällan hon är jätteledsen i bilen längre, skulle hon bli missnöjd så räcker det med att dra igång Babblarna så blir hon nöjd.
Vi har precis köpt en riktigt säker och bra bilstol. Han sitter höger bak. Den var för stor att ha bakom föraren. Funderat på att ha honom i mitten då vi har 3 bälte där. (Har en V70) Så, säker bil och så säker stol som möjligt. Mer kan man nog inte göra tyvärr. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Dom rekommenderar ju baksätet. Och ni kan ju "övningsköra" med henne där till en början. Liksom korta sträckor bara. jag förstår precis hur du känner, Nova satt i framsätet fram till nyligen men har absolut inte varit några problem att flytta bak henne, hon stormtrivs!
/Christine
Jag vill ha Alvin bak, men sambon tvärvägrar…
Bak alla gånger! Hade vi inte haft Noel bak i somras hade han inte överlevt när jag smällde med en älgko.
Pappa blev jättechockad när jag hade Noel bak, trots att det inte var någon airbag fram i lånebilen, tills jag förklarade min syn på det hela och allt han sa var att ja det har du ju rätt i.
Oftast när man krockar så är det fram man gör det.
Till båda barnen har vi haft sån spegel, finns både i barnbutiker och på biltema bl.a. så att man har koll på dem och ingen av dem har haft något emot att åka där.
Och skulle de bli ledsna så får man köra in till kanten och stanna, nu har vi haft turen att få två barn som älskar att åka bil, eller älskade rättare sagt, Noel skriker så fort det blir mörkt/skymning och har gjort sen han var en månad gammal, då vi smällde, men dagtid går det kanon!

Testade att ha henne i baksätet idag när jag körde ner mamma till stan (6,5mil) nu var ju mamma visserligen med men åkte i framsätet och det gick jättebra hon satt så nöjt där bak så fortsätter det såhär blir det baksätet permanent :) Just nu sitter hon högerbak..ska se hur det funkar i mitten, känns som att det kanske kan bli lite bökigt att spänna fast henne? Får testa! Roligt att så många delar med sig :)