Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1465 ggr
fluffis
2015-05-08 12:15
0

Amningstillbehör

Jag har funderat över vad man behöver skaffa i förväg med tanke på amning och mat för den lille den allra första tiden. Man kanske inte går och köper en bröstpump för 1500 kr i förväg innan man vet ens att mjölken har kommit igång… 😉 Det går ju att skaffa grejer rätt lätt när man väl kommit hem med lille bebisen. Men kanske andra smågrejer kan vara bra att förbereda sig med?

Hur långt kommer man med att handmjölka med fingrarna? Kan det vara bra att ha med sig något vid förlossningen eller brukar man få hjälp med tillbehör där?

Grejerna jag har såhär långt är från Kronans apoteks barngåva. 4 engångsBH-inlägg från Medela och MAM anti-colic nappflaska.

AnnaFagerell
2015-05-08 12:31
1

Det jag rekomenderar är att ha amningsinlägg för läckage samt en amningsnapp för såriga bröstvårtor. Jag hade börjat med det om du inte vet att du kommer pumpa och ge flaska

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[TanatosNyx]
2015-05-08 12:42
0

BB tillhandahåller pump och sånt för det mesta, så man kan ta det i lugn och ro sen.

Handmjölka/pumpa är så olika. Jag får inte ut nåt av att handmjölka, faktum är att det rinner på bättre bara brösten får "hänga fritt" haha! Med pump får jag ut ungefär en halv liter! Vet dock många som är precis tvärt om, de får inte ut nåt med pump men för hand.

Amningsnapp är kanon om man antingen har ömma såriga bröst eller en liten rackare och väldigt svullna bröst så de inte får ordentligt tag. Fukta bröstet och nappen först så den fäster ordentligt bara.

tlover
2015-05-08 12:44
0

Jag rekommenderar boken "Amning i vardagen" (av Marit Olanders) som "amningstillbehör".

Själv har jag inte skaffat nått amningstillbehör förutom den boken, inte ens inlägg (använder trasor av ett gammalt lakan) eller amnings BH (Använder en "mjukis BH" de få gånger jag använder BH).

Det är inte ofta jag har behövt handmjölka men det går (ett tips börja med att öva då mjölken ändå "rinner till" det är enklare då tycker jag). Jag fick hjälp att lära mig att handmjölka på BB.

Jag fulltids ammar och min dotter är 4 månader om drygt en vecka.

Edit: Nu säger jag inte att du inte bör skaffa grejer bara att det inte behövdes för mig.

l'm back

PogoPedagog
2015-05-08 12:48
0

Jag skulle rekommendera att köpa hem sån där bedövningssalva innan med. Det kan vara kanon i början när brösten inte är "härdade" haha.

OlgaMaria
2015-05-08 12:54
0

Varför funderar du på handmjölkning? Vill man amma är det för de flesta inte relevant alls med pumpning. Funkar amningen bra är det mest bara krångligt att pumpa. Det kan ju dock dyka upp anledningar att vilja pumpa senare, men ta det då är mitt råd.

Att handpumpa fungerar för de flesta inte bra, och är väl sällan något man ägnar sig åt under de första dagarna. Det kanske mer är något man gör för att få fram mjölken ifall bebis inte vill suga, men att pumpa ur hela bröstet på det sättet är mycket svårt för de flesta. 

Amningsinlägg är det inte alla som har behov av så börja med de du har nu och se sen ifall du vill köpa fler.

Amningsnapp kan du ju också lätt köpa sen ifall behovet uppstår. Men det är en himla bra grej att ha och att inte tveka att testa om bröstvårtorna blir såriga, vilket de gärna blir under den första veckan. Det kommer gå över, men det kan vara väldigt skönt med en amningsnapp under vissa dagar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[WickedAlly]
2015-05-08 12:58
0

Jag hade inte ett skvatt, mer än en bh som enkelt gick att öppna. Kunde handmjölka redan på BB, Wille var lite liten så fick koppmata och jag ville verkligen inte ge ersättning om jag slapp. Men ja. Måste man av någon anledning pumpa så finns det att låna på BB :) Är ju inte säkert att man behöver pump överhuvudtaget under amningen.

ChristineL
2015-05-08 13:16
0

Amningslinnen/bh och inlägg är det enda jag har haft behov av. Och knappt ens inläggen :P

jackiejohn
2015-05-08 13:33
0

Amningsbh/amningslinne, inlägg (bra att ha några st ifall man läcker mycket), purelan salva, ev amningsnapp. Pump kan man skaffa senare ifall man är i behov utav det men BB tillhandahåller sådan så länge man är inskriven :) Handmjölka rekommenderade absolut inte personalen till oss, utan ska du pumpa använd handpump eller elektriskt pump, man kan handmjölka några droppar för att få de värsta att släppa men absolut inte hela tiden.. Mina bröst läckte otroligt mycke de första veckorna, så jag hade god användning för inlägg, och även purelan salva då pumpen var rätt tuff mot brösten (min dotter är 9 veckor för tidigt född så hon orkade inte amma i början) när hon sedan började amma hade hon svårt att få tag då jag har små och uppåtpekande bröstvårtor så då fick vi amningsnapp av neonatalen och den var helt suverän! :) På sjukhuset och tills vi blev utskrivna lånade jag en elektrisk pump gratis från neo och sedan köpte jag en medela handpump för 459:- tror jag det var, blev tvungen att pumpa vid sidan av när hon ammade det första också eftersom hon inte tömde brösten och jag drog så lätt på mig mjölkstockning..

JeFo
2015-05-08 13:35
0

Jag hade allt till nr 1 men använde bara inlägg. Läckte det första veckorna. Pumpen behövdes inte. Fick sår som gjorde sjukt ont så berövade att pumpa men kom inget alls. Lärde mig fort att handmjölka var min grej. Fick ut massa på kort stund. Och genom att handmjölka så läckte såret snabbare. Testade nå skydd att sätta på men det fungerade inte för mig. Så med nr 2 och 3 klarade jag mig på inläggen från nr 1. Man kan köpa allt och lite till när man väntar bebis. Finns ju sjuuuuukt mycket. Vi köpte mycket till första som absolut inte behövdes. Är så olika hur man vill ha det och vad som behövs.

fridaas
2015-05-08 13:37
0

Amningsinlägg har gått åt i mängder här, men det viktigaste för mig har varit en bedövningssalva som jag glömt namnet på just nu, en liten gul tub, ganska dyr men helt klart värd sitt pris. Första barnet sig fel vilket resulterade i blodblåsor, men med salvan gick de ner under en natt. Handdukar var det andra som behövdes, med första barnet för att det läkte så mycket och med andra för att han kräktes hela tiden.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-05-08 13:43
0

Ja på tal om handdukar, skulle just tipsa om små plastade frottehanddukar, de som  är till för vagn/vagga! Dessa lägger jag under mig och bebis när vi liggammar. Det sparar underlaget från diverse mjölkfläckar, kräk, dreggel och tål 90 graders tvätt! 👍 lätt mitt bästa amningsrelaterade köp!

fluffis
2015-05-08 13:57
0

Vad många svar! 🙂 Tack alla ni som delar med er av era erfarenheter! Det är guld värt att höra. Det verkar som om jag inte behöver köpa något innan, får väl vänta och se tills efter förlossningen 🙂 Förutom BH och linne. Handdukar har jag en del redan. Blir det väldigt kladdigt så är det nog inte dumt med plast på ena sidan.

[TanatosNyx]
2015-05-08 14:06
0

Blir du lik mig (kossa) så kommer ni få ligga på ett antal badlakan (lagom obekvämt) för att inte läcka igenom 😃  men har man lagom med mjölk så det mest är bebis som slaskar/spiller så räcker säkert handdukar. Här går alla vanliga handdukar åt på skötbordet, trots att vi hade "hur många som helst".

fluffis
2015-05-08 14:09
0

Haha 😃

tlover
2015-05-08 14:10
1

#13 Jag sov på sopsäck + badlakan i början 😃och jag fick byta både badlakan och sov t-shirt flera gånger per natt. 🤪

l'm back

[WickedAlly]
2015-05-08 14:12
0

Var också en kossa men det sölades ytterst sällan tycker jag, Wille var nog för girig för det :P
Ikea har bra plastad frotté i stor strl, en sån kan man klippa i mindre bitar. Billigt och bra :)

[TanatosNyx]
2015-05-08 14:22
0

#15 Jag sover i min amnings-BH, helst med 4 amningsinlägg 🤪 Har jag inget som trycker på brösten så rinner det två strålar.. jag hinner inte på med t-shirt innan den skulle vara genomsur 😂

#16 Vad avis jag blir, finns inte något IKEA här i krokarna.. får ruinera mig på babyproffsen 😟

Alvin somnar ju med bröstet i munnen, som hänger på vid gavel… så pillrar han på bröstet i sömnen, med hakan nere…. splaaaaasch! i morse rann det av frottén och surade ner hela sambons täcke så han vaknade efter ett tag och kunde inte begripa varför hans täcke var genomsurt 😂 jag höll på att smälla av utav skratt! tvätta tvätta tvätta…

tlover
2015-05-08 14:29
0

#17 Nu är det bättre så jag slipper det nu (men sover fortfarande på badlakan) jag skulle aldrig klarat av att sova med BH då det var som värst för mig däremot (öm)

l'm back

[WickedAlly]
2015-05-08 14:33
0

#17 Har tyvärr inte heller det i närheten men svärmor åker dit stup i kvarten :) Om det är någon tröst så är det ju oftast värst i början, sen anpassas ju mjölkmängden till en bebis som tur är. Fast du som donerar kan nog kanske få räkna med att läcka de tre första månaderna då. Men sen lär det ju bli bättre :)

fluffis
2015-05-08 14:34
0

Ahh 🙂 Du råkar inte veta på rak arm vad de heter på Ikea?

[WickedAlly]
2015-05-08 14:39
0

Tyvärr inte, kikade på hemsidan nu och de verkar inte ha kvar dem :s Det var ju lite pinsamt när jag nyss tipsade :/

fluffis
2015-05-08 14:42
0

Äsch, tack ändå 🙂

JeFo
2015-05-08 19:43
1

Åh, hur kunde jag glömma! Mjölkuppsamlare!!! Vet inte om något skrivit det redan. För mig var den allt! Jag gillade inte att amma ute bland folk men med denna klarade jag av det. Använde den varje gång hemma också givetvis. Ammade ett bröst i taget och då läckte det andra enormt. Så en uppsamlare har för mig varit räddningen. Inte läckt i säng el på kläder el så. Köpes på apoteket. Fanns endast 2-pack sist jag köpte. Ca 120kr.

[TanatosNyx]
2015-05-08 20:27
0

Har funderat massor över de där uppsamlarna, på din beskrivning JeFo så låter det som klippt och skuret för mig! Får ta och skaffa ett par.

tlover
2015-05-08 20:40
0

Jag har också funderat på mjölkuppsamlare, jag trodde inte att dom skulle finnas så lägligt till som apoteket till och med. Jag tror jag måste testa såna.

l'm back

Theres
2015-05-08 21:34
0

Nu när vi köpt en egen pump och lämnat tillbaka den jag hyrde med mig från sjukhuset så handmjölkar jag nästan bara. Det går mycket snabbare tycker jag. Fast man får ju kramp i handen efter en stund. När jag har pumpat brukar jag ändå handmjölka efter för det finns så mycket kvar som inte kommer ut med den nya pumpen. Innan hade jag bara de amningsiläggen som jag fick i en babybox. Så man behöver inte köpa de innan heller. Klarade mig på de 4 tills jag kom hem från BB, för jag började inte läcka förrän 2 dagar efter förlossningen.

golf.ifokus.se

JeFo
2015-05-08 23:25
1

Uppsamlaren är kanon! Bara hälla ut och spara det som rinner ur. Fyllde den nästan varje gång. Älskar den! 😃😉 Om jag bara fick välja en sak till bebis så skulle det vara den!

Theres
2015-05-09 00:49
0

Skulle behöva en uppsamlare jag med. Alltid när jag ammar så är amningsilägget på andra sidan fullt när jag ska byta sida :/ Förut så handmjölkade jag och då droppade det från det andra bröstet fast jag var klar på det trodde jag, så fick slita till mig en flaska till och droppa klart i den ^^

golf.ifokus.se

Intehärutandär
2015-05-09 18:09
0

Här kommer mina råd, som fungerade för mig. 

• Sköna behåar. Flera att byta mellan, då man kan läcka genom då inlägg kan glida iväg. 
  • Amningsinlägg - jag läckte som ett såll i nästan 2 år + graviditet.
  • Handpump att lätta trycket med vid stockning. 
  • Fetvadd att lägga i behån vid förtecken eller full mjölkstockning.
ewelines
2015-05-10 14:54
0

Jag önskar jag hade köpt hem innan förlossningen inför amning: Salva för ömma/såriga bröstvårtor (Purelan från Apoteket, räddade mina), Amningsinlägg/Nursing pads (Natusan från Apoteket, tycker inte MAMs var alls lika bra) och amningsbehå, dock kan ju de vara svårt att köpa innan med storleken.. Vi var tvungna att åka iväg o handla allt detta på Apoteket/HM dagarna efter vi kom hem och de var väldigt jobbigt men tvunget för mig även om jag inte läckte jätte mycket.