Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 969 ggr
MouIIyo
0

Svullen

HJÄLP! Är i vecka 39 & har svullnat upp ordentligt. Det gör riktigt ont i kroppen & huden. Har ni några tips på hur jag kan undvika att det blir såhär illa? Märker att det har blivit betydligt värre nu när det är varmare ute.

[TanatosNyx]
0

Fötterna i högläge, vätskedrivande och kolla blodtrycket en extra gång, helst redan i morgon.

ChristineL
0

Och svalkande omslag!

Kyllan56
0

När jag var gravid och blev jättesvullen satte min doktor mig på strikt vätskeintag. Fick bara dricka en och en halv liter per dag vätska och då skulle allt räknas in, även frukt o.sv. Ha inte för mycket salt i maten. Bättre att dra in på vätska än att ta vätskedrivande. Om du ska ta det får en läkare ordinera det. 

Kolla blodtycket precis som som du redan fått råd om!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[TanatosNyx]
1

Vill förtydliga mig: med vätskedrivande tänkte jag på naturliga produkter, typ c-vitaminrika grejor. Mediciner ska man ju inte röra hur som helst som gravid.

typjessica
0

Meeen, vätska driver även vätska. Så jag skulle rekommendera att dricka när du är törstig, undvika saltrika produkter, använda stödstrumpor och vila gärna med benen i högläge. Sen som christinel sa upplever många att kyla dämpar smärtan. Sen kontakta din bm som har dina värden osv vd hon rekommendera :)

Kyllan56
0

#4 Det var en helt annan femma! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[TanatosNyx]
1

#6 Ja 🙂
 ber om ursäkt för min otydlighet, skyller på amningshjärnan och sömnbristen 😛

MouIIyo
0

Tack för alla tips! Ska träffa BM nästa vecka om bebisen inte har tittat ut så får vi se vad hon har för tips på vad man kan göra.