Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3470 ggr
[selmatelma1]
0

hm fundering

Har varit illamående i en 1 vecka nu o ömma bröst molande värk i magen meningen m har inte haft de på ett tag så frågan e är jag gravid trots p stav ? Ska ta ut pstaven o 2 veckor då den besvärar mig . Har illamående band på händerna .

Fridaaaa
1

Inget p-medel är 100% säkert.
Dina symtom kan bero på annat också, jag har haft likadant men inte varit gravid. Har du missat mens också?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelma1]
0

Som vadå? Har inte haft den på länge . Har beställt hem gravilitets test .

Fridaaaa
1

#2 Man kan ha det vid ägglossning, kan bero på pmedlet också bland annat

[selmatelma1]
0

Ok har aldrig känt så förut mår pyton .

Fridaaaa
1

#4 Nej hade jag inte heller innan det kom på mig, någon gång är den första.
Trodde med att jag var gravid.
Så du kan vara gravid men även att kroppen "luras" så att säga och att symtomen beror på annat. Återstår att se när du får hem testen 🙂

Minnix
1

Jag mådde sjukt illa och hade jätteömma bröst ibland när jag använde p-piller pga hormonerna. Vissa dagar trodde jag att jag åkt på magsjuka :P men om du har beställt gravtest så visar det sig ju snart om det är graviditet eller kanske p-staven :)

[TanatosNyx]
0

mensen kan försvinna av p-staven till att börja med. 😉 resten kan också vara biverkningar, så test är det enda raka.

[selmatelma1]
0

Okej spännande o se. Va tror ni posering el negativt?

Fridaaaa
0

Omöjligt att gissa.

[selmatelma1]
0

Okej.

ChristineL
1

Det är omöjligt att veta, eller ens gissa, det är 50/50. Så bara att ta ett test, helst med första morgonurinen då hormonhalten är som mest koncentrerad då. Och följ anvisningarna noga!

[selmatelma1]
0

Ja jag vet det.

[selmatelma1]
0

Vet att de är 50/50 % . Eftersom jag mår illa o lökarna ömmar ingen m på länge minns inte hur jag hade de sist då de va väldigt lite såg ut som de va blandat med brunröd färg men jag minns inte eftersom de va länge sedan . Har haft pstav i 2 1/2 år . Den börjar kringla nu har gjort.de en längre tid nu. Så jag ska ta ut den har en som på snart 2 år så de är dags att han får ett syskon

Fridaaaa
1

#13 Det går ju inte ihop, du kan ju inte ha en barn på snart 2 år om du haft p-staven i 2½ år. Såna pmedel får man inte ha i om man är gravid. Och de sätter ju inte i det när man är gravid.

ChristineL
0

#13 - Eh, ja hur går det ihop?

[selmatelma1]
0

Jag o min man har en son som blir 2 år i år . Tycker att han ska få ett syskon ..

ChristineL
0

#16 - Men då kan du inte haft p-staven i 2, 5 år?

[selmatelma1]
0

Jo det har jag . Har haft den i 2 1/2 år den håller i 3 år men måste ta ut den för att den ej fungerar längre . Vill i te ha nå mer sånt längre.

Fridaaaa
2

#18 Det är ju omöjligt. De sätter ju inte in pstav när man är gravid. Alltså skulle de satt in pstaven när du var halvvägs i graviditeten vilket inte stämmer.
Eller det är bara din killes son så det är ditt styvbarn?

ChristineL
1

#18 - Dom sätter ju inte in en när du är gravid så det du säger håller inte.

[selmatelma1]
0

Skrivit fel jag har haft den i snart 1.5 år

ChristineL
0

#21 - Först skriver du att du inte haft den så länge, sen två gånger skriver du 2, 5 år och bekräftar när vi frågar och nu plötsligt 1, 5?

[selmatelma1]
0

Skrev ju fel.

Fridaaaa
1

Men 1,5 år är ju länge. "inte så länge" är ju inte 1,5 år

ChristineL
1

Man kan absolut skriva fel, men det gör man sällan upprepade gånger, plus bekräftar när andra frågar…

[Mogg]
2

Varför spelar det så mycket roll att hon skrev fel eller om hon kom ihåg fel? Ibland kommer jag inte ihåg om jag åt mina vitaminer på morgonen.

[selmatelma1]
0

Exakt. 26#.

Fridaaaa
2

#26 Fast hon envisades med att det var så som hon hade skrivit från första början istället för att rätta sig och skriva "jag hade fel", utan envisades ett tag och vips ändrade sig. Stor skillnad

Denna kommentar har tagits bort.
[selmatelma1]
1

Man får skriva fel när man inte minns. Gör ingen grej av de .

Fridaaaa
1

#36 Ingen har påstått att man inte får skriva fel heller

[selmatelma1]
0

Sluta Haka upp dig 38#

Fridaaaa
1

#39 Jag har inte hackat upp mig på något, jag skrev bara som det är, inte samma sak.

ChristineL
3

Tråden är rensad! Läs skrivreglerna och håll er till ämnet!

[selmatelma1]
0

Hur menar du med rensad? 41#

ChristineL
1

#42 - Jag har tagit bort ett gäng inlägg som gjorde att tråden spårade ur.

[selmatelma1]
0

Okej. Tack.43#

[selmatelma1]
0

Ska jag göra gravilitets test innan jag tar ut pstaven el efter att jag har tagit ut pstaven?

Fridaaaa
0

#45 Du kan göra det innan. Är du gravid syns det även när du har den i.

[selmatelma1]
0

Okej. ska köpa flera gravilitets test . Så jag har hemma.

[selmatelma1]
0

Går på toa ofta . Är de också ett tecken på gravilitets?

ChristineL
1

#48 - Det KAN vara det, men är också tecken på urinvägsinfektion eller knas med njurarna.

[selmatelma1]
0

Nej de har jag inte. Då skulle de svida o göra ont o de gör de inte. Har inte problem med njurarna Heller.

Fridaaaa
0

#50 Behöver inte alltid svida till en början och är det bara lättare uvi så märks det inte alltid merän att man kissar ofta

ChristineL
0

#50 - Nej, det behöver inte göra ont med uvi, och njurproblem kan man ha utan att veta om det.

[selmatelma1]
0

Jag har inte det.

ChristineL
1

#53 - Hur vet du det?

[selmatelma1]
0

För jag vet de sluta fråga.

ChristineL
7

#55 - Men du. Du frågar oss saker som ingen människa kan svara på, men man får inte fråga tillbaka? Har du inte varit på undersökning de senaste dagarna där de kollat efter uvi eller hur dina njurar mår så kan du ju inte veta att du inte har problem?

[selmatelma1]
0

Jag har inga problem Slut fråga .

Ria74
2

Alla graviditetssymptom som illamående, svullen mage, kissa mycket, trött, ökad aptit, ont i brösten kan vara tecken på att man är gravid. Men det kan också vara tecken på andra sjukdomar.

Det finns inget säkert sätt att säga att man är gravid om man inte tar ett test.

Har du haft p-stav är risken minimal att du blivit gravid även om den finns. Det enda du kan göra är att ta ett test för att få veta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

em.nord
3

Som alla andra sagt så kan bara ett test säga säkert. Och alla symptom kan vara pga många andra orsaker än en graviditet. Så bara att göra test och vänta.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[selmatelma1]
0

Har skickat efter ett gravilitets test. Får se om de kommer o morgon annars får jag göra de på tisdag morgon.

[TanatosNyx]
5

Vad är poängen att skriva i ett diskussionsforum om man inte är öppen för det som skrivs?  Vi försöker hjälpa dig att reda ut din situation.

Velinga1984
2

Du bör kolla upp uvi. Att göra ett gravidtetstest med p-stav insatt kan visa positivt fast så inte är fallet. 

Bl a en gammal tjejkompis plussade trots p-stav. Hon blev positivt överraskad, gick till BM för att plocka ut p-staven och även där fick hon plus på stickan. Men på ett VUL några dagar senare visade det sig att det fanns inget foster, hade aldrig funnits. Läkarna förklarade att det kan hända om man har p-stav- att det blir plus fast man inte är gravid. Hände även sambons ex.

[TanatosNyx]
0

#62 Kan man få HCG-hormoner av p-stav? :s

Velinga1984
0

#62  Ingen aning. 

Men vet att min gamla tjejkompis var besviken/ledsen länge efter, för hon hade t om skickat ett mms till mig där hennes äldsta barn håller i en graviditetssticka med orden "jag ska bli storasyster". Strax efter blev jag planerat gravid, och där rann vår vänskap ut i sanden. Så jag tror absolut inte att varken hon eller sambon ljuger om att det kan hända.

Fridaaaa
0

#62 Jasså? Aldrig hört tidigare. Hmm.. Märkligt egentligen, pstav är ju i princip som cerazette och då blir det inte så. Eller blir det så för att det kommer jämt ut i kroppen under ett dygn till skillnad mot ppiller?

[selmatelma1]
0

Har haft problem med den en längre period så nu ska den ut så enkelt är de o jag tänker inte inte ha nå mer preventivmedel.

[Thiah]
3

Sen ska man inte glömma the power of the brain. Man kan lätt få alla möjliga symtom bara man inbillar sig…

[selmatelma1]
0

Håll er till emnet

ChristineL
1

#68 - Vem har gåått utanför ämnet?

Velinga1984
2

#67 Hahaha ja hjärnan kan lätt spela spratt. Tex en nära släkting till mig hade ingen mens på flera månader, mprgonillamående men trots konstanta test så var det negativt. VUL och blodprover togs, även de visade negativt. Läkarens förklaring var att personen inbillade sig att hon var gravid då önskan var så extremt stor, att kroppen reagerade därefter. 

Och hur många är inte fallen där människor försöker bli gravida i flera år utan resultat, men som blivit gravida lagom till första IVF-hjälpen.

[selmatelma1]
0

69# dom sista som har skrivit . Tycker inte att de ingår i de jag frågar om . Du kan gärna ta bort det .

Fridaaaa
0

Jag har trott mer än en gång att jag varit gravid men nope ingenting, typ "alla" symtom, håller med, hjärnan kan spela ett spratt med xD

[selmatelma1]
0

Inte om man är illamående o har ömma lökar hungrig konstant o trött orkeslös.

Velinga1984
3

#71 Det rör väl ändå ämnet eftersom du frågar om du kan vara gravid trots p-stav, och vi nämner flera faktorer som kan skapa illamående, ömma bröst och molande värk. Jag tex har allt det vid både ägglossning och mens. 

Tyvärr behöver det inte alltid betyda att man är gravid. Men det kanske var svaret som du önskade dig  ? :)

Fridaaaa
1

#73 Alla dem tecken har jag haft fler än en gång.
Kan bero på annat.
Och brösten kan ömma vid ägglossning, de växer mm finns flertalet anledningar

[selmatelma1]
0

De är bara o vänta o se. Ska ändå ta ut p-staven.

IceTee
3

Dina symptom kan bero på graviditet, men eftersom du har p-stav är det faktiskt troligare att de beror på andra saker. Att brösten ömmar kan dyka upp helt plötsligt utan att någonsin ha hänt innan pga p-medel, har hänt mig. Att man mår illa kan bero på väldigt mycket, att du är orkeslös kan bero på någon väldigt lätt infektion i kroppen som du inte märker av, att du är hungrig ofta kan bero på stress, hormoner eller någon lätt infektion, och att du kissar ofta kan bero på UVI (på mig har det aldrig gett sveda, och såvida du inte gjort ett prov för att se om det finns bakterier i urinen kan du inte veta) Självklart bör du göra ett grav-test, men du bör veta att det kan bero på många, väldigt vanlig saker!

Medarbetare på Skor iFokus

[selmatelma1]
0

Väntar på gravilitets testet. Ska även ha fler såna hemma efter JAG har tagit ut staven.

IceTee
0

#78 smart, det är bra att ha hemma faktiskt!

[selmatelma1]
0

Mm.

[selmatelma1]
0

Vad tror ni de visar i morgon?

jackiejohn
4

Helt omöjligt att gissa, dina symptom kan vara precis vad som helst. Men ska jag gissa så tror jag negativt pga p-staven men under sker! 😉

Velinga1984
0

#81 Pga staven säger jag negativt.

[selmatelma1]
0

Tror inte jag eftersom jag mår illa med mera.

Fridaaaa
1

#84 Men som vi skrivit så alla dem symtom du rabblat upp kan beror på mycket mer än graviditet. Men återstårimorgon bitti att se vad det visar 🙂

[selmatelma1]
0

Sen har min m varit orgelbunden. Minns inte hur min m såg ut sist tror den va brunröd .

ChristineL
0

Jag tror också negativt.

Allt det du skriver kan bero på precis vad som helst. Oregelbunden (eller obefintlig) mens är inget ovanligt när man har p-stav.

Fridaaaa
0

#86 Brunröd kan den vara ändå, om mensen inte är så riklig bland annat

[selmatelma1]
0

Hade väldigt lite förra gången .

ChristineL
0

#89 - Det är antagligen p-staven som gör det.

Fridaaaa
0

#89 Där har du förklaring till att det såg brun/rött ut.
Mängden kan ju variera gång till gång.

[selmatelma1]
0

Hur menar du 91#?

Fridaaaa
2

#92 Ja mensens mängd kan variera från gång till gång. Och blöder man lite bara så brukar det kunna vara brunrött

Ria74
1

Jag gissar också på negativt pga p-stav.

Visst kan man blöda när man är gravid, det gjorde jag. Rikligt ibland och klarrött, men ändå var det inte riktigt som mens.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
4

Jag tror tyvärr att TS önskar vara gravid, och vad vi än skriver så kommer hon inte lyssna för hennes vilja är större. 

Alla inläggen pekar åt negativt.

jackiejohn
1

Håller med 95# och viljan/önskan kan spela en många spratt! Som i slutänden inte var mer än inbillning. Trodde jag var gravid otaliga ggr innan vi fick vårt plus efter 2 år 😁

typjessica
3

Jag tror du har en kattunge magen! Nej, antagligen inte. Lika ologiskt är det för oss att gissa vad ditt gravtest visar!

[selmatelma1]
0

De visar sig . Ska ändå ta ut staven eftersom den kronglar.

ChristineL
6

#98 - Ja, jag tror alla har förstått att du ska ta ut p-staven ;)

[selmatelma1]
0

Okej.

IceTee
0

Gissar tyvärr också på negativt, det är väldigt ovanligt att man blir gravid med p-stav

[selmatelma1]
0

Ok hur lång tid tar de innan man blir gravid när man har tagit ut staven ?

em.nord
1

#102 omöjligt att säga. det är normalt med upp till 1 år. Vissa blir fort gravida vissa inte

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

sussa08
0

#102 när jag tog ut staven sa bm att jag skulle höra av mig efter 6 månader aktiva försök utan resultat… Men räkna med ca 1 år som #103 säger, annars blir man fort besviken

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[selmatelma1]
0

6 månader skulle jag nog säga hellre. Tror jag mår illa av staven .

sussa08
0

#105 man får se :) Jag skulle kontakta mvc först efter 6 månader i alla fall :) Jag mådde inte bra av min stav heller, var skengravid i ett år med den ungefär.

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[selmatelma1]
0

Ok ska ta ut den i allefall.

Fridaaaa
0

Vad visade testet?

ChristineL
0

Det kan ta upp till ett år efter att man slutat med hormonella p-medel tills kroppen är tillbaka så att säga. Sen kan man omöjligt säga hur lång tid det tar för någon att bli gravid, för mig tog det två år.

Fridaaaa
0

Ja det är extremt olika, har två vänner som blev gravida inom 1 månad efter att de slutat, de blev chockade. Känner de som det tagit 1-3 år också

[selmatelma1]
0

Är inte gravid. Tror jag mår illa av p-staven . Ska o måste ta ut den . Tog 6 månader för mig att bli gravid tror jag de va.☺

Fridaaaa
1

#111 Ja det kan det det, kan ta 3 månadr kan ta över 1 år med, är itne samma var gång 😉

[selmatelma1]
0

Okej.

ChristineL
0

Tänk på att din kropp har blivit störd av hormonerna så det kan ta ett tag innan din menscykel är tillbaka.

[selmatelma1]
0

Okej. ☺

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.