Nervös!! ^^
Åh jag måste bara skriva av mig..
Jag är nervös för något så simpelt som ett uttagningsprov jag ska på idag för utbildning till hösten!
Det som ska testas idag är fingersättning på tangentbord och kunskaper i svenska språket. Det jag är nervös över är dels att jag är tjockis, går inte att dölja graviditeten längre :P och sen att jag är dyslektiker men har inte gjort någon ny utredning på det så har det inte på papper längre! (Vill klara mig utan helst)
Jag vill komma in på utbildningen sååå mycket, den är på distans och jag kommer ha stöd från min mamma som hjälper mig med barnpassning de obligatoriska träffarna jag måste på och när jag behöver plugga :)
Men nu vart jag riktigt nervös när det verkligen sjönk in att jag ska åka och göra det här antagningsprovet!!
Är det någon här som börjat plugga direkt efter ni fått barn? Är beräknad till 20/7 och kursen ska starta 24/8 eller 31/8 :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Åh, jag håller tummarna!
Tycker att det låter perfekt med distansstudier så tätt efter att bebis har kommit :)
/Christine

Åh. Har aldrig märkt på dina inlägg att du är dyslektiker :) Kommer nog gå superbra :)
golf.ifokus.se
Har aldrig heller märkt det :) Tror det kommer gå jättebra! Jag skulle börja plugga igen när Wille var fyra månader, men med kolik och diverse sjukhusbesök så infann sig aldrig orken. Ångrar lite att jag inte tog tag i det på riktigt dock.
Hehe tack :) Nä man märker oftast inte när jag skriver att jag är dyslektiker.. Jag ligger på 7-8 på skalan när det gäller skrivning men 1-2 vid läsning så jag har det rätt bra!
Så med andra ord läser jag som en kratta men skriver någorlunda normalt! Men det är för att jag tränat mer på att skriva än att läsa :) Jobbar inom kundservice och tar emot felanmälningar per telefon hela dagarna (just nu 4 timmar om dagen men ändå) och då är det mycket skriva! Däremot ser jag aldrig om jag skrivit fel eftersom att de flesta bokstäver ser likadana ut för mig :P
Ja det var min mammas ide att jag skulle plugga distans! En stor anledning är för att slippa ta ut föräldradagar första året faktiskt :P Utbildningen är på två år och man får ta ut studiestöd och föräldradagar samtidigt när man pluggar distans om man vill :) Så planen är att om jag kommer in så tar jag inte ut föräldradagar förrän knodden fyller 1 år, sen ta ut det jag måste för att behålla SGI, alltså 5 dagar i veckan :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag började plugga på 25% första halvåret med Noel och den här terminen pluggar jag på 50%, nästa 100% allt på distans. För oss har det funkat hyfsat bra, dock hade jag inte klarat av mer än den kursernas läste förra terminen pga diverse saker, men hade de inte hänt så hade jag lätt kunnat läsa på 50% då med.
#4 Men om du tar studiestöd så behöver du inte ta föräldradagar, din sgi är skyddad om det är heltid. Jag fick höra att man inte fick ta studiestöd och föräldrapenning samtidigt.
Jag började läsa 75% distans på Komvux när min minste var 2 månader. De sista poängen för mitt slutbetyg, så jag tog inget studiestöd då jag inte vill öka på mitt studielån. Kommer läsa även under nästa föräldraledighet, fast då på högskolan :)
#6 åh såpass! När jag frågade på FKs facebook så förklarade de att man vid distansstudier får både studiestöd och föräldrapeng om man vill :) Men om SGI skyddas så ja.. Fast jag vill ju allra helst inte ta lån alls egentligen, men men.. Får ju se om man ens kommer in på något alls :)
Uttagningsprovet gick nog hyfsat förresten, även om det var mycket läsförståelse på tid >.< Sen var det info om utbildningen innan allt startade och hon som pratade tittade på mig och såg skeptisk ut när hon förklarade att det är kämpigt om man har små barn att plugga samtidigt :'D
3/ Ja, FK säger så olika har jag fått bekräftat från flera håll. En bekant till mig blev återbetalningsskyldig men en tjej på öppna förskolan hade fått båda utan några bekymmer. Tror det beror på handläggaren ;)
Ja, CSN är SGI-skyddande om du läser heltid. När jag läste 2008 - 2010 var min SGI skyddad.
Ja alltså det är tufft att läsa med småbarn. Mina dagar såg ut som såhär:
06-07 Bebisen vaknade
06.30 Väcka äldsta barnet för skolan
07.30 Skicka äldsta sonen till skolan
mellan 08.00 - 14.00 var det studier när yngsta sonen sov. Enstaka närvarande vid skolan då sambon eller min mamma var barnvakt.
14.30 Äldsta barnet kom från skolan. Lek med kompisar, läxor, kvällsmat osv.
Men det går! Jag prioriterade skolan framför att träffa vänner och dylikt. Fick sitta även vissa helger och kvällar. Lärarna var på mig med i början om hur det skulle funka, en sa t om rent ut att jag skulle hoppa av. Men efter varje kursavslut bad de om ursäkt och berömde vilket jobb jag lagt ner.

Men fy vad dåligt att säga rätt ut att du borde hoppa av! Om man kan plugga eller inte med småbarn beror ju på så många faktorer, om man har bra teknik, en "snäll" bebis, lätta kurser osv.
Jag har snart läst två terminer på distans och jag tänker fortsätta under hela graviditeten och småbarnstiden. Med tanke på att jag inte haft det minsta problem med kurserna och lätt kunnat jobba 3-4 dar i veckan om jag velat (vilket jag inte alltid har och istället kollat på serier, målat och varit i stallet^^) så tror jag att det kommer gå bra att fortsätta plugga.
Det enda jag är lite nervös för är hur det ska gå med praktiken… om allt går som det ska och lilla knytet vill stanna i magen så har jag bf i slutet av december och praktiken är v.45-50. Det blir en valross som när som helst kan explodera som vaggar runt på skolan som SYV-praktikant. Inget lär avskräcka högstadieelever från oskyddat sex som det! 😃
#8 jag har tagit printscreen på svaret jag fick så de kan ju försöka jävlas ^^ 1
Haha asså att de orkar hålla på så och säga sådant… Det är många som pluggar med småbarn och det är ju upp till var och en liksom!
Jag kommer ju ha tur eftersom min mamma i princip är hemmafru och kan hjälpa mig på dagarna :) Hennes "fel" att jag söker, haha!