Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 815 ggr
Bella_Bus
0

Ultraljud?

Hej jag undrar hur tidigt man kan göra ett ultraljud och se att det finns något.
eller kolla hjärtslag.
menar dock inte vaginalt ultraljud utan vanligt.

Vill vara helt säker på att det finna något där inne och känner att jag inte vill vänta till den 12 juni ^^,
Är så nyfiken nu! :)

ChristineL
2

Efter v.10-12 eller så görs ul på magen, tidigare än så är det vul som gäller. Däremot får du antagligen söka en privat klinik och betala för det. Jag rekommenderar att du väntar till ditt inbokade ul, det är så dom flesta andra gör ;) Och det är inte lättare att förstå att det är någon där inne trots att man har sett det ;)

Silent_Hill
0

Jag gjorde ett vanligt ultraljud när jag var i vecka 9 (8+5) så det är nog runt den tiden man kan göra ett Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

bohan85
0

jag gjorde vanligt ultraljud i v 10+ någon dag och fick se ett några cm stort foster med pickande hjärta.

Innan dess hade jag gjort ett vaginalt ultraljud i vecka 6+2-3 och då sågs ett fladder som var hjärtat. Detta ul gjordes dock inte för att leta efter bebis utan pga andra gynekologiska besvär men fick se detta som en bonus.

[TanatosNyx]
0

Vi såg mitt MA via UL på magen, det hade stannat i vecka 5+. Mycket beror på hur rund man är om magen sa BM. Har man mer fett emellan kan det vara svårt att se de minsta grynen.

Bella_Bus
0

tack för alla svar!

Verkar dock som om jag får vänta till den beräknade tiden^^,

är inte så mycket för att jag ska förstå det har jag gjort då massor saker har hänt med min kropp men fram tills att jag har set bebisen så finns det så klart lite tvivel på hur säker jag verkligen kan vara på att det finns någon liten där inne :)

det är mest min sambo som vill se ultraljud så att han förstår att det är någon litet där inne ^^,

Bella_Bus
0

Jag tänkte även passa på att fråga er om någon vet hur stor risken är att få missfall i vecka 7?
har kollat runt och hittar inte så mycket utan bara att risken är stor innan vecka 12 och att risken minskar för varenda dag.

men vill veta mera "exakt"

ChristineL
1

#6 - Tillräckligt stor risk för att många inte ens vet om att dom är gravida utan blödningen kommer mer som en mens. Sen så är det runt v.8 vill jag minnas som mycket av hjärtat och hjärnan utvecklas och då kan gå fel. Tror det är svårt att säga hur många som får missfall en viss vecka.

bohan85
1

Och runt vecka 10 om jag inte minns fel så börjar moderkakan mer och mer ta över försörjningen och då kan det också gå snett..

Jag fick höra av gynekologen jag gjorde ultraljudet i vecka 6+ att har man sett ett tickande hjärta så får 96% ett levande barn som resultat av det. Har dock aldrig hört eller läst det någon annanstans så tar det med en nypa salt.

Charlotte94
1

Jag fick göra mitt första ultraljud i vecka 7 och där såg allt bra ut :)