Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3571 ggr
bohan85
2015-04-23 12:35
0

TENS

Frågan vänder sig kanske främst till er som fött barn innan och använt TENS under förlossningen. Har nu bara 1 vecka kvar till bf och funderar lite över bästa placering för plattorna. Förstår ju att jag skall sätta dem där de gör ont och med apparaten jag hyrt så kommer ju förslag på hur de skall placeras men tänkte fråga er här inne som använt TENS var ni tyckte de gav bäst effekt. Hur upplevde ni effekten av TENS? Hur länge klarade ni er med bara TENS? Min förhoppning är att klara latensfasen hemma med TENS och bad men har ju ingen aning om hur jag kommer att uppleva smärtan.

Tacksam för era erfarenheter.

ChristineL
2015-04-23 12:37
0

Oavsett var du har ont så får du inte sätta den på magen så det är antagligen ryggslutet du kommer vilja ha plattorna på.

Zvintos
2015-04-23 12:41
0

Jag använde TENS i flera veckor för foglossningen, som den hade god effekt på. Provade att använda den när latensfasen körde igång och det var gränsfall om vi skulle åka in. Då kunde jag inte använda den, för jag var tvungen att skruva upp på så hög effekt att min tunna hud i ryggslutet mest gjorde ont.. Så till det hade jag ingen glädje utav den alls.

bohan85
2015-04-23 12:54
0

#1 enligt instruktionerna kan man ha den ner mot ljumskarna men man måste koppla dem så att strömmen inte går genom/över magen/livmodern.

Men över magen rekommenderar de endast för eftervärkar!

ChristineL
2015-04-23 12:58
0

#3 - Jag använder TENS nu nämligen pga oförklarig (ingen som vill gå till botten med det, troligen en nerv i kläm) smärta precis under revbenet och jag fick absolut inte sätta den där för sjukgymnasten.

bohan85
2015-04-23 12:58
0

#2 Jag har testkört och bara på medelnivå så känns det ganska rejält måste jag säga.. Har du problem med känslig hud vanligtvis?

Zvintos
2015-04-23 13:02
0

#5: Njae, jag tycker väl att min hud är "normalkänslig". Jag hade den på samma ställe som när jag använde den för foglossning. Men för att ens lindra smärtan när förvärkarna körde igång, var jag tvungen att dra upp riktigt högt. Hann aldrig upp såpass högt att de lindrades, innan jag fick stänga av.

smurfan-13
2015-04-23 13:07
0

Jag använde tens i ryggslutet under båda mina förlossningar. När värkarna drar igång drar en upp den på nivåer en aldrig trodde var möjligt när en testat den innan :P Jag fick bra hjälp av den, men det lär ju vara högst individuellt. Går väl dock inte att kombinera m bad?

bohan85
2015-04-23 13:26
0

#7 nä såklart inte ligga i badet med TENS.

Intehärutandär
2015-04-23 14:33
0

Jag hade tns på båda förlossningar (& denna graviditet). Denna gång i början av förlossning (ca 14 h innan födelse), för den inte hjälpte mer. Första gången hade jag den hela vägen med krystvärkar. Den förvillar helt klart, hur mycket den hjälper då det väl gäller är nog väldigt individuellt. För mig tog den bara av udden, inte all smärta både av foglossning och värkar. Och jag lever med kronisk smärta sedan barnsben och tycker mig därmed ha hög smärttröskel. Jag anpassar mig lätt till ny smärtnivå. Prova absolut tens (& värmekuddar) på förlossningen till att börja med.