Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3736 ggr
nakizagg
0

Funderingar angående BF

Först och främst har jag en fråga.

Vid vilken vecka kan man som säkrast räkna ut åldern på fostret? Någonstans vill jag minnas att vid UL runt vecka 8 så är det säkrast att veta hur gammalt fostret är.

Jag hade min sista mens den 15 augusti 2014. 

Ägglossningstesterna visade att jag hade ägglossning datumen 28 och 29 augusti och det var ENDAST dessa två dagar jag och maken hade sex.

I vecka 8 gjordes ett ultraljud och det visade att BF blir den 22 maj 2015, vilket jag även får som svar när jag gör födseluträknare på internetsidor.

Men efter ett ultraljud i vecka 17 så räknade dom ut att mitt BF är 29 maj 2015. Men jag vill minnas att den "säkraste" veckouträknaren är UL som görs runt vecka 8.

Om man räknar 40 veckor från min sista menstruation så blir BF 22 maj.
För det är ju så sjukvården räknar. De räknar från sista menstruation, inte från befruktningsdatumet. 

Jag har haft en jättejobbig graviditet och har gått ner 12 kilo istället för upp något. Har även fått dropp några gånger. Mina TUL visar att hon är normalviktig. Men jag vill ju tro att jag är en vecka längre gången än vad sjukvården påstår. Jag vet ju för sjutton när jag och maken hade sex! 

Håller på att bli tokig……

nakizagg
0

Nu hittade jag en BF uträknare räknat från ÄL-datumet med och det säger också 22 maj!!!

Men sjukvården påstår att hon ska födas 29 maj..

ChristineL
0

Fast det är jättevanligt att man blir flyttad fram eller tillbaka upp till två veckor ändå ;) Det är inte befruktningstillfället som räknas utan hur stor bebisen är vid RUL. Jag gjorde ivf med första barnet så var tvungen att fråga trots att jag visste klockslag för befruktningen, och man har lika stor möjlighet som alla andra att bli flyttad ändå.

Ria74
0

Det var samma för oss. När jag gjorde RUL blev jag flyttad ett par dagar och det var fysiskt omöjligt att dottern skulle blivit till då. Mannen jobbar nämligen på en båt och är inte hemma i veckorna så jag hade full koll på när hon blev tillverkad så att säga ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Sen så är det ju ändå bf plus/minus två veckor ;) Det är bara 5% som faktiskt föder på bf.

nakizagg
0

Jo men vården tror att hon är yngre än vad jag tror hon faktiskt är.

Jag vill tro att hon inte är så normalviktig som dom tror att hon är utan att hon är just underviktig.

Sedan vecka 32 har det varit på tal om att jag ska göra kejsarsnitt men jag har tvingat mig fram ända till nu. Nu har vi skjutit upp kejsarsnittet till början på maj. Så jag vill påstå att hon kan mycket väl ha påverkats pga hur min kropp varit nu under graviditeten. 

Hon är normalviktig för en 35 veckors bebis, men något underviktig för en 36. 

Sedan så vill/måste jag ha ett kejsarsnitt, så är hemskt orolig för att min kropp ska starta födseln bara för att dom räknat en vecka senare och jag inte hinner med ett planerar kejsarsnitt.

ChristineL
1

#5 - Jag tycker du ska lita på vården. På RUL mäter man inte vikten på barnet utan längden på lårbenet och storlek på huvudet. Och du har inte blivit flyttat på tul?

Visst kan hon ha påverkats av att du har mått dåligt och gått ner, men hon lever på dina reserver. Min mamma låg också inne med dropp periodvis när hon väntade mig, hon hade inget extra att ta av alls, ändå gick hon över tiden och jag var normalstor ;)

Har ni planerat ett snitt och det drar igång av sig själv så kan dom ju snitta ändå om det inte går väldigt fort för dig. Varför måste du ha snitt?

Intehärutandär
0

Vår flicka var beräknad 20/2 enligt befruktning. Framflyttad till 25/2 på kub o RUL. Född 25/2 också.

ChristineL
1

Och en sak till, oavsett när bf är, förlossningen kan lika gärna starta imorron som två veckor efter bf.

nakizagg
0

Jag vet att den kan starta om 5 min om den så känner för det. Men har så hemsk panik när jag tänker på att föda vaginalt.

Ska få kejsarsnitt både pga mitt mående fysiskt plus hur illa jag mår psykiskt. Sedan inge amma då jag måste sättas på medicin pang bom plus att en till operation måste göras efter kejsarsnittet. 

Vecka 32 ville kirurgerna ta ut dottern men barnläkaren pushade dom till att vänta till vecka 34, vilket var förra veckan. Nu är det bara mig det hänger på och jag vill försöka orka till maj. 

Men är rädd för var dag som går att födseln kommer starta av sig själv. En vän till mig började föda redan i vecka 31…

soundtrack
0

#9 har du några "riskfaktorer" för prematurfödsel? Om inte så är det ju vanligare att gå över med första barnet (som jag nu bara antar att det är) än att föda för tidigt.

nakizagg
0

#10 Ja det är första barnet men min magkänsla säger att det är nära.

Barnläkaren bad faktiskt mig att lyssna på min magkänsla när det gäller mitt mående. 

Senaste veckan har allt känts hemskt annorlunda i kroppen. Vilket gör en redan orolig själ ännu oroligare. Jag är redo för henne. Men hemskt rädd att inte hinna få ett akut kejsarsnitt.

ChristineL
0

#9 - Men även OM det startar av sig själv, så vet dom ju om att du ska ha snitt och med största sannolikhet kommer du få det.

jackiejohn
2

Rent krasst så är själva befruktningsdagen rätt ointressant i sammanhanget.. Fram till vecka 20 växer bebisarna relativt likvärdigt först efter det så börjar den individuella växten. Så vore jag du så skulle jag lyssna på läkarna, din bebis är inte underviktiga enligt deras mätningar var nöjd med det. Jag personligen har aldrig hört att en person som är lovad snitt inte får det om förlossningen skulle starta spontant, det tar ju en stund att öppna sig och allt som hör till. Skillnaden som blir är att det blir ett såkallat akutsnitt och inte en planerat, principen är densamma. Det ska till att bebis liv är hotat eller dyl för att du ska bli sövd annars är proceduren den samma. Min dotter är född i vecka 31+1 allt drog igång på förmiddan 19/11 de försökte stoppa värkarna 4 ggr hon är född med akutsnitt förmiddan 20/11.. Så ett dygn låg jag innan beslutet togs kan man säga, och de valde att plocka ut henne INNAN hon började må dåligt. Min förlossning startade såpass tidigt pga moderkaksavlossning. Mitt råd är slappna av, vad är skillnaden 22 eller 29? Bebis får du ändå, viktigaste är att läkarna håller koll och deras dom lyder ju att hon mår bra och är lagom stor, var glad för de! 😊

Tusen
0

Ofta flyttas man fram eller tillbaka just för att menscykeln inte är lika för alla. Har man en längre menscykel än 28 dagar så flyttas man fram om man tidigare räknat på senaste mens. Jag är rätt övertygad att UL runt v 16-18 stämmer väldigt väl med födelsedatumet. 
UL vid v 8 är svårt då barnet är så litet att man lätt kan mäta fel.
Och som någon skrev, en vecka hit eller dit i slutet av en graviditet har ingen större betydelse. (Alltså så länge barnet är fullgånget)

nakizagg
1

Jag hade rätt med min magkänsla! Nått står inte rätt till.

TUL för 2 veckor sedan beräknades hon väga 2256 gram. 

Idag på TUL så beräknades hon väga 2180 gram och dom mätte
mer än en gång. Alltså har hon inte gått upp ett gram på två veckor.

Mitt blodtryck har legat på normala 120/70 under hela graviditeten
men idag hade det dykt till 90/55 och även det mättes två gånger.

Fått datum för kejsarsnitt nu men barnmorskan sa att det kan tänkas bli tidigare om inte dottern bättrar på sig.