Missfall?
Hejsan, Tänkte höra om någon av er känner igen det här då jag aldrig haft missfall tidigare..
Jag tog ett dagenefterpiller den 20 Feberuari.. Två veckor sedanre blödde jag välldigt mycket som man ska.. Men sedan väntade jag på min mens som inte kom.. Så i slutet av mars jorde jag ett grav test som visade posetivt.
Den 2ndre april började jag blöda välldigt lite men i lördags satte d i gång ennu mer. Just nu så blöder jag så mycket att ja springer på toa nästan varge timme det kommer små blodkumpar men inte större än en 50öring men många sånna lixom.. Använder både tampong och binda just nu men det blir ju överfullt på nåll å inget..
Jag har inte ont på något sätt men jag undrar endå om detta kan vara missfall? Jag har aldrig uppleft detta i mina tidigare graviditeter.
Tacksam för svar :)
Jag är inbokad på en tid till sjukhuset men som vandligt e det kö dit men har fått en tid i slutet av denna veckan.
Jo det låter som missfall. Ta genast ut tampongen och låt det blöda ut även om det går åt mycket bindor. Infektion är inget du vill råka ut för. Blöder du kraftigt en längre period kan du behöva åka in och få hjälp att få ut graviditetsrester, annars är det bara att vänta ut det.
Ja, det låter som mf, har du ont också?
/Christine
Hon skriver att hon inte har ont 😉
Alltså jag är ju knäpp! Kan inte läsa nånting ordentligt längre 😴
/Christine
man får alltid skylla på att man är höggravid 😃 min inhoppare på MVC tyckte jag redan kunde börja skylla på amningshjärnan 🤪
Ja, jag har visserligen haft gravidhjärna från början men tycker inte jag märkt av det på ett tag ju…
/Christine
När jag hade missfall så hade jag mindre ont än vad jag vanligtvis brukar ha vid mens och jag har läst om att folk ska ha haft missfall helt utan att ha ont så att man ska ha jätteont för att det ska vara ett missfall är då en myt.
Själv hade jag också mindre "mens" då jag fick missfall (och efter att jag hade fött) än i vanliga fall fast under en längre tid så missfall kan vara väldigt olika vad jag har förstått.
Klumpar i mensen (eller "mensen" är det många som får i vanliga fall också (däribland jag) men eftersom du reagerade på det som om det skulle vara nått konstigt så är det ju ovanligt för dig så det är bra att du kollar upp det.
Allmänt kan man säga att man ska väl hellre gå efter vad som är vanligt eller ovanligt med sin egen kropp.
l'm back
#1 Om jag tar ut den så kommer ja no få bo på toa hela dan.. Får springa in i duchen hela tiden på grund av att d kommer så mycke.. Byter kläder stup i kvarten.. Nog för att ja brukar ha riklig mens i vandliga fall men inte så här..
Men ta ta ditt råd endå å va utan så får vi se..
Tack för alla svar.. :)
#8 Nattbinda får du testa helt enkelt, eventuellt så kanske du kan ringa in till kvinnokliniken och få dig några "efter man fött bindor".
Jag ar själv rejäl mens i vanliga fall så innan jag hittade menskopp (vilket du antagligen inte heller bör använda) så var det ofta nattbinda som gällde även på dagen.
l'm back
#9 Har aldrig testat menskopp faktiskt.. Kanske nått ja kan testa sedan när mensen kommit i gång igen.. Får använda dubbla vandliga bindor nu tills ja handlar..
#10 Det brukar också kunna funka (dubbla bindor alltså). Testa menskopp tycker jag absolut du ska testa, jag brukar kalla det guds gåva till kvinnorna. Så mycket älskar jag min m-kopp
l'm back
Nej ingen menskopp heller under missfallsblödning tyvärr. Ingenting utöver binda pga infektionsrisk.
Man kan ha såna här störtblödningar vid missfall, jag blev sittandes en hel kväll på toan medan det bara rann och kom koagler om vartannat. Sen klingade det av och blev som en riklig mens. Snacka om bortdomnad i häcken efter alla timmar på toa! Hade inte en suck att ta mig någonvart medan det höll på som värst.
ah jag menade vid nästa mens som hon skrev i #10
l'm back
Hoppsan,m jag slarvläste ☺️ självklart kan man använda kopp bara missfallsblödningen är över 👍 dom är jättepraktiska!
#12 åh stackare å behöva sitta så länge.. Blödde mest i natt så nu e d inte lika mycket.. E så jäkla trött bara.. bölar vatten som tusan nu..
Dom på 1177 tyckte ja skulle ringa in til dem ja fått tid av den 9onde för att dom eventuellt inte ville ha dit mig nu.. Men ja vill ju gärna kolla sedan så allt kommit ut som det ska ändå lixom..
Jag frågade min gynläkare om man fick använda menskopp vid avslaget då man gått ihop och det gick jättebra. För binda fick jag svamp av och tampong är ju no no. Då borde ju samma gälla vid missfall? (Jag var på efterkoll ca 3 veckor efter förlossning) Menskopp rekommenderas mer och mer hos kvinnokliniker (vid mens framförallt) sa hon.
Åh va bra med koppen! Jag har bara läst typ frågespalter på nätet där barnmorskor svarat, och då har det varit nej till kopp också.
#17 Det gäller nog precis efter förlossning, då man är som sårbarast. 🙂Kroppen är ju fantastisk och livmordern går ihop på ett par dagar max bara. Min hade dragit ihop sig till hälften innan jag ens åkte hem från förlossningen knappt 9 h efter hon kom ut.
så kan det nog vara 🙂
Ingen sa nånting om att jag inte fick använda menskopp då jag misstänkte missfall (kom på koll sista dagen jag "blödde" men hade pratat med BM innan) men då var ju alla "nej men det är säääkert inte missfall" så ingen sa nått om tampong heller.
På BB sa dom nej däremot men läkaren verkade knappt veta vad menskopp var (operationsläkare pga kejsarsnitt).
l'm back
Nej, menskopp är ju något som få verkar ha koll på, trots att den funnits sedan 60-talet. För kanske ett år sedan pratade dom om det i Malou efter tio, och inte ens gynekologen där visste vad det var.
/Christine

När jag har haft missfall så har jag faktiskt åkt till BB och hämtat sånadär förlossningsblöjor som är stora som tefat ^^
golf.ifokus.se
Här kommer man inte in på varken bb eller förlossning utan att ringa på då det är låst och stora skyltar om RS-viruset sitter uppe. Sen får man be om det man behöver av personalen, då folk har snott med sig sjuka mängder härifrån. Men kommer man in och säger att man ahr en missfallsblödning och ber om en stor binda så lär man garanterat få några st med sig hem 🙂

Haha, ja. Kanske var lite otydlig där ^^ Frågade självklart om det och så hämtade de åt mig. Gick inte in och roffade åt mig själv :P
golf.ifokus.se
Här har folk gjort just det så ingenting finns framme på rummen längre :S
På min förlossnings avd. Har de t.o.m. snott fjärrkontrollen i väntrummet….
I morgon har jag fått en tid som dom ska kolla me ultraljud så d känns skönt..
höll på å blöda i två veckor.. Men det kanske är normalt.. Min barnmorska sa till mig att ja skulle vänta till min första mens för att sätta in p-staven. När jag berätta detta för läkaren på mitt sjukhus blev hon rosen rasande.. Den kan du sätta in när som sa hon.. Har ni vart me om detta?
Jag antar att barnmorskan inte vill sätta in den förrän det är konstaterat att det var ett missfall.