Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 5064 ggr
lisette
0

prev medel?

hör väl egentligen inte till gravid kanske,

men vad valde ni för preventiv medel efter eran förlossning?

jag har själv haft p-piller sedan jag var 16. undantaget ett år då jag hade p-stav. p-staven var bra då jag slapp mensen, men jag blev hormonhäxa.

har börjat fundera på detta nu, men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska ha. stav ska jag inte ha igen, piller är jobbigt att komma ihåg med mitt minne…

floppy
0

Jag satte en kopparspiral. Helt underbart att slippa komma ihåg pillren hela tiden. Hade ätit piller innan graviditeten ca 10 år, så verkligen skönt att slippa dom… :)

stinta
0

jag har tyvärr inget att rekommendera har själv stav och innan åt jag p-piller, men många säger att de är bra med kopparstav..

snacka inte om mig utan med mig...

Myrra
0

Hej!

Jag satte in en hormonspiral,"Levonova" för jag hade ingen lust att få större mensblödning som man lätt får av kopparspiral.

Den håller i 5 år och man får liten mens eller ingen alls, kanonbra tycker jag!

Marre79
0

Jag äter minipiller nu, men som sagt svårt att komma ihåg o ta. Hade ju P-plåster när jag blev gravid med Oliwer.

Elisabeth-J
0

Om man tycker det är jobbigt med piller, som är svårt att glömma ibland tycker jag att hormonspiral är ett bra alternativ.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
0

#3 inga humörförändringar?

Linda
0

Du behöver inte tänka på prev. medel första tiden när du ammar fullt.

Ta den tiden till att fundera vad som är bäst för dig.

Amning fungerar som prevenivmedel.

Dessutom första 6 veckorna har du avslag mm  

Mvh Linda

lisette
0

#7 det där är väl bara en skröna att man inte kan bli gravid när man ammar?

floppy
0

Vad jag förstått så hindrar amning till viss del graviditet, men det är inget 100%-igt skydd…

Myrra
0

#6 Jag har inte upplevt att jag blir en "sur-kossa", ursäkta uttrycket!Skrattande

Men det kan nog vara olika från person till person.

Däremot kan man väl tyvärr få en och annan finne i ansiktet runt tiden då man "skulle haft" mensen.

Marre79
0

Min kompis blev gravid igen när hon ammade det var bara 8 v efter förlossningen.

reddie
0

Vi körde oskyddat och gör det fortfarande nu 5½ år senare. I bland har vi använt kondom.

Linda
0

#9 Nej det är ingen skröna det är biologi!

-Dessutom är INGET preventiv medel 100 % skydd.

Tina-A
0

#13: Kondom ^^ Förutsatt att den håller

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CBA
0

Jag hade Depoprovera = P-spruta och den fungerade kanon…man går till MVC en gång i kvartalet och får en ny spruta (sprutan hämtar man på apoteket med recept) och man slipper mens och jag klarade mig från biverkningar.

Inte var den så farlig att ta heller…dom sätter den djupt i skinkmuskeln sen sitter det där som en depå…och då ska jag tillägga att jag har en fruktansvärd fobi för sprutor.

Någon dag ska jag masa mig ner till MVC och skaffa mig den igen :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

floppy
0

#15 Lite nyfiken bara. Gick d bra för dig att få igång mensen igen efter att du slutat me sprutan? Jag har bara hört om krångel me d, så därför lite nyfiken o fråga, ifall d finns nån som har bra erfarenheter om d…

Anterrabae
0

Vet flera som fått krångel efter spruta.. En av mina bästa vänner slutade med sprutan för 3-4 år sen.. Hon har fortfarande inte ägglossning eller mens…

Tror P-spruta är en stor risk… En annan bekant blev steril…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annette
0

Jag skulle gått till mödravården och skaffat ett nytt recept på minipiller för flera år sedan. Jag har inte kommit dit ännu.
Det är så himla dumt, jag gick på gyn på sjukhuset pga mina cellförändringar. Men den gynekologen ville inte skriva ut något recept. Det var mödravårdens sak, sa hon. Ändå betalade jag för mig där, på mödravården är det gratis.

Tänk vad lätt det skulle vara, när jag ändå var där….

CBA
0

#16 + 17 - Det tog väl 6 månader innan mensen kom igen och den blev riktig direkt, alltså regelbunden som en klocka :o)

AusaBausa
0

har använt hormonspiral i drygt 2 år o tycker det funkar bättre än piller då minnet sviker ibland o så ska man vara nervös för att bli gravid

davidia
0

jag har använt p-spruta i ca 3 år.slutade med den för ca 6 månader sen.har inte fått mensen ännu.men jag var väldigt nöjd med den.har inte haft mens på 3 år.förutom att all sexlust försvann…….

Ida
0

Nu har ju inte jag fått barn, men ett preventivmedel jag kan rekommendera ändå är Nuvaring. Det är en gummiring som utsöndrar ett hormon som tas upp av blodet direkt. Inga piller som måste gå genom magen med andra ord!

Den är jättebra. Innehåller inget östrogen, man behöver inte bekymra sig för att glömma och den känns inte för 5-öre.

Den är helt klart bättre än vad jag trodde, för det låter ju lite konstigt med en ring. :)

CBA
0

Och den gummiringen sitter…..??

Heda
0

23#Har själv ingen gummiring men vänner till mig använder sig av en sådan.

Man kör upp den i slidan,så sitter den där,vet inte fall man har den i några dagar eller veckor:D..

Myrra
0

Här kan ni läsa mer om Nuvaring!

http://www.nuvaring.com/Consumer/index.asp

/Myrra

Prinsessan_Mimmi
1

Köp Kondom dåå? det är bäst. med p-piller måse man hålla på o räkna o allt. och p-stav påverkar mensen något.. och p-ring vet jag int eså mycket om..

men kondom?

Ida
0

#23 Den sitter ungefär som en tampong, du sätter in den på samma sätt. Den känns eller märks inte över huvud taget. Man sätter in den samma dag man skulle tagit sitt första p-piller och låter den sitta där i exakt 3 veckor. Sedan har man "mens", som vanligt.

OzzyochJag
0

Om jag är gravid nu och allt går väl så kommer jag att sterilisera mig sedan. Vill jag ha fler barn så kan jag adoptera.

Fjollan
0

oj..det här blir ett ? för mig. har inte haft p-medel på 6 år då vi försökt…. inna hade jag hormonspiral med blev ingen trevlig varelse av alla dessa hormoner. p-piller glömmer jag…. ja ja jag har 7 månader kvar att bestämma mig

Aelsklinn
0

Jag skulle behöva lite råd om p-piller!

Jag har ätit kombinerade p-piller i snart 6 år. Men på något sätt känner jag att jag vill sluta med det… Det känns inte bra att hålla på att mixtra med kroppen så. Det är ju inte ens riktiga hormoner i utan "hormomliknande ämnen".

Är det någon som vet hur länge man "kan" använda p-piller? Finns det några sådana rekomendationer?

Jag är väldigt rädd att jag kommer att ha svårt för att bli gravid i framtiden (har inga såna planer nu, men om man väl bestämt sig och det inte går p.g.a p-pillren skulle jag bli så himla bitter!). Vet ni om det är svårare att bli gravid efter man använt p-piller? jag har ju liksom inte haft någon riktigt ägglossning eller riktig mens (man får ju bara en "låtsas-mens" med p-piller) på 6 år nu!

Jag är bara 20 år och vill inte ha några barn än, men jag vill väldigt gärna ha i framtiden. P-pillren gör dessutom att jag får sjuk PMS dagarna innan mens. Eller ja, jag tror att det är pillrenas fel, jag her ju inge att jämföra med (Känns SÅ sorgligt!)

Problemet är min sambo. Han får panik och blir arg och ledsen när jag pratar om att jag vill sluta med p-piller. Han vill absolut inte riskera att få några barn nu och han är rädd att det kommer att påverka hans lust. Alltså så att han inte vill ha sex för att han är nervös att det kan bli ett barn…

Dessutom vill ingen av oss använda kondom. Det gör ont, skaver och känns opersonligt. Jag skulle gärna testa ägglossningsdator el. liksnande. Men min sambo tycker att det är för riskfyllt.

Vad ska vi göra?

Jättetacksam för alla råd eller komentarer!

lisette
0

jag käkade piller i 10 år nonstop, tog mig ett halvår att bli gravid. men vi försökte inte heller speciellt aktivt. utan blev det så blev det.

Tarek
0

Har ätit p-piller sen jag va 14år. Varje gång jag har blivit gravid så har det tagit sej direkt, fick aldrig nån mens efter sista pillret… Efter förlossnigen åt jag minipiller medans jag ammade eftersom jag har väldigt lätt att bli med barn.. Sen har jag ätit Trinordiol mellan grav.. Tyvär så har dom slutat med dom nu, så efter den här får jag se vad det blir (inga fler barn i allafall)

anija
0

#30 Har ni testat med glidmedel? Rekomenderar det starkt annars:)

Greizy
0

Spiral är bra har jag fått höra, men man bör vara lite på sin vakt med den också. Min syster hade spiral ock hennes kropp "stötte" ut den så hon blev gravid iallafall

skrollan
0

men dom sätter väl inte in spiral om man inte fått barn, mamma trodde det. Jag vill nämnligen inte heller käka p-piller längre för känner precis likadant som Aelskinn. Men vet inte vad jag vågar mig på annars ?!

lisette
0

har satt i en spiral. gjrode det den 4/6 och jag blöder FORTFARANDE, hur störigt som helst är det. valde denna med hormoner för att slippa mensen.. *suckar*

Greizy
0

#35 Jag vågar faktiskt inte svara helt säkert på de då jag själv har hört olika från allt och alla. Min syster hade ju redan barn när hon valde spiral. Men ring och kolla med nån gyn dom ger ju dig helt klart rätt svar =)

Lycka till

PimTheGreat
0

#36 tar kanske ett tag innan kroppen vänjer sig vid det främmande föremålet. blir kanske att du slipper mensen längre fram sen…. ring och prata med de annars. en månad låter ju lång tid att blöda…

Sasser
0

#28 Du är inte 100% säker fast du steriliserar dig! Det fick jag minsann höra när jag gjorde det(steriliseringen).

Jag har extremt lätt för att bli gravid så jag törs inte chansa… Tar P-spruta var 3:e månad+ att jag är steriliserad…Generad

[Angel88]
0

Jag rekomenderal apsolut INTE p- staven!!!

jag satte in min förra året den 24 mars och jag hade det järre bra första 6 månaderna blödde bara pyttelite i typ 3dagar (blör normalt ganska mycket i 1-2 veckor)och den kom regelbundet som den brukade. Så jag var jätte nöjd då, med efter dom där första 6 månaderna fick jag världens bakslag. Jag låg i sängen i 3 dagar pga en sådan mens värk att ja ens kunde gå på toa. jag åt då inget på 3 dagar häller (bodde på internat då, hade ingen som kunde hjälpa). Sedan efter det fick jag en störtblödning (blödde normalt en binda va tredie till var fjärde timma då innan staven), då fick jag börga med tamponger i super + binda och byta typ varinge halvtimma i två dgar och sedan varannan timma för att ja blödde igenom. Nu för ett tagsedan hände det igen. jag kan normalt nu ha en tampong i upp till max 6 timmar 8 om jag sover med dom, då när det hände blödde jag ett antal bindor och tamponger på bara några timmar. jag var skit rädd satt i 12 timmar ensam hemma och försökte ringa till sjukhuser, när jaf väl nådde fram sa dom ta det lungt bara klick.. kunde inte ta mig till något sjuk hus det var ganska sen och ja vill inte ta en sen buss, och sedan gå långt. Nu är min mäns jätte oregelbunden, jag kan ha den i två dagar uppe håll i tre få den igen och ha den i 1 vecka eller2. sedan uppehåll i 3 månade eller bara en dag.. det är hämmskt. ska försöka boka tid för att ta ut den, blä blir nog värre än att sätta in den. då får dom skära och sy..

Det rekomenderas att du fött ett barn och är över 20 innan man sätter in en spiral du har nämligen en stor chans att bli steril av domm!!!

lisette
0

de skär för att ta ut stven, men syr inte.

steril av spiral? var har du fåt det ifrån?

[Angel88]
0

det är hur många läkare som säger det, och ungdoms mottagningar sätter inte ens in innan du fyllt 20, i alla fall inte här!!…

Mamma häll på att bli tvångad av sin mamma att sätta in det när hon var yngre. Det tyckte läkaren va knäppt

Mamma å jag känner några som blivit sterila av speral

bubbelbubbel
0

en släkting till min kompis hade sprial, blev gravid och bebben kom ut med den i handen :P

och en jobbarkompis till mig hade p-spruta, tror jag det var, efter att hon fått sina två barn, numera har hon mens som mest en gång om året.

lisette
0

nej men vad säger du bubbel? gud vad hemskt!

bubbelbubbel
0

att bäbisen kom med spiralen i handen, eller att hon inte haft mens på länge ? :P

lisette
0

mensen klarar man ju sig utan. tänkte på spiralen i handen. =)

bubbelbubbel
0

haha, helt sant. jo det är lite läskigt…fast det blir en liten kul historia :P

Cattis
0

Jag hade P-spruta efter mitt tredje barn, men blev en komplett galning av den då. Hormonerna var allt annat än stabila, jag kände själv hur hemsk jag blev. Usch. Efter sistabarnet, då jag blev gravid TROTS hormonspiralen (som de plockade ut sen i samband med att de spräckte vattnet) vågade jag igen testa P-sprutan. Funkade kanon! Ingen mens alls. Men, sen har det bara inte bliit av oh nu lever jag på hoppet och med andan i halsen varje månad runt den 15:e. :-) Måste verkligen göra ngt åt detta. Stod i kö för sterilisering, men så blev jag akut snittad och sen har inget blivit av helt enkelt (med det heller). Men jag tänker sterilisera mig vid tillfälle. Till dess får jag väl ta mig i kragen och gå till MVC o skaffa ett nytt recept på sprutor…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

davidia
0

jag ångrar så innerligt att jag slutade med p-sprutan då jag har mens för jämnan nu tycker jag.går en dag utan sen en vecka mens sen en dag utan.fy va hemskt.får väl ringa till ungdomsmottagningen och få p-piller eller nått,kanske blir bättre då?

ariel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan varmt rekomendera spiralen levonova som en annan skrev,var väldigt skeptisk till något som skulle vara inuti min kropp men har funkat kanonbra,har snart haft den i 5 år o dax att byta till ny igen. Du slipper så gott som mens o dessa hemska humörsvängningar som jag hade iaf när jag åt p-piller. Att amning skulle skydda mot graviditet är helt fel. Något skydd måste man ju ha o ska man ha helt 100%=avstå! (Vem vill Det) /Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

[Anna-N]
0

Amning ger 98 % skydd i 6 månader från fölossningen.

lisette
0

#51 det finns ändå 2% risk, vem är villig att ta chansen?

Pomperipossa
0

#51 Det är inget att lita på. Mitt ex och hans sambo har nu tre småttingar varav de två yngre blivit till när hon ammat….

Hormonspiral. Funkar kanon.

bubbelbubbel
0

jag kan nog hålla med om att amning inte funkar som skydd för många, en kompis till min mamma har två småkids som nu är 7 & 6 tror jag, det skiljer nog tio elva månader på dom.
plus att hon ganska snabbt råkade bli gravid IGEN efter sista tösen kom, dock valde hon att inte behålla dom, då det var två och dom redan hade 5 barn….
så det är nog inte värt att chansa om man inte vill ha barn igen på ett tag.

Annette
0

Jag har för mig att min BM förklarade att om man ammar med vissa intervaller är skyddet 100%. Men då gäller det att verkligen vara så regelbunden och det är kanske inte alltid så lätt.

jn84
0

Jag skulle då inte chansa på att köra utan skydd bara för att man ammar. Tänk om man blir gravid och ska ha ett till barn kanske inom samma år som det första Förvånad

Här har vi inga barn, men kör på kondom. Lite tråkigt, men jag ville inte fortsätta äta p-piller och det är han som inte vill ha barn, så då får han vara den som skyddar sig Flört

Cattis
0

Fast det där att man är helt skyddad skulle jag aldrig lita på. Amning är inget fullgott skydd alls. Det KAN vara 98% säkert, men bara om kroppen funkar exakt som den skall och man ammar precis "rätt".

/Cattis

AusaBausa
0

har hört grymt mga bli gravida under amningstiden då de trott de var säkra! Hade aldrig litat bara på det! Hur kul ä rdet m en liten till när den första är typ 10-11månader??? Hade inte jag tyckt iallfall… o födda ut ännu en när man kanske inte äns har läkt klart, huvva ligen!

[Anna-N]
0

Det är ju lite synd att BM många gånger ger den upplysningen Ledsen - Därav kanske många oönskade graviditeter.

Cattis
0

#58 Nåja, efter 11 månader har man väl nog läkt klart. :-)
Det skall väl till väldigt extrema saker om det tar 11 månader att repa sig efter en förlossning.
Fast jag förstår vad du menar.

# Jag har en väninna som blev med barn sex-sju veckor efter första barnet föddes. Det hör dock till ovanligheterna och kanske inte alla har sex igen så snabbt. Men de trodde att de var säkra iom att hon fortfarande hade pyttelite blödningar kvar.
Icke, andra dottern föddes när dotter nr 1 var 9 månader. :-D

/Cattis

Peppe
0

jag känner 2 systrar som är födda 11 månader efter varandra samt en bror och en syster som det är 12 månader mellan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Susanne
0

Jag hade stavar i 5 år innan första dottern. Ingen mens under tiden, fullt skydd mot graviditet och mensen satte igång direkt efter att jag tog ut dem. Det var 6 stycken på den tiden Skrattande
Provade med nya stavar efter första barnet men blödde i ca 6 månader innan jag fick nog.
Fick barn nummer två, två år och en dag efter ettan.
Provade hormonspiral men blödde hela tiden och den var dessutom sned när de tog ur den.
Har sedan haft p-spruta i 8 år och det har fungerat hur bra som helst.
Fick mens knappt en månad efter att jag slutat med den (dvs. ca 4 månader efter att jag fått sprutan).
P-ring i 3 månader och bestämde mig för att nu har jag proppat min kropp nog.
Det tog ett par tre månader innan "riktig" mens efter ringen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.