Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 4212 ggr
[Devya]
0

HCG

Jag gjorde abort för ungefär en månad sedan. Idag ringde jag till sjukskötaren för att se vad de hade att säga om det blodprov som de tog igår. 

HCG var på 9. Vad betyder det här egentligen? Hon sa att allt borde vara ok och efter samtalet så började jag fundera. Borde? Vad menar hon egentligen med det? Och vad betyder det egentligen att det är nu på 9?

[TanatosNyx]
0

Nu minns jag inte, men visst var det du som hade några konstiga blåsor vid fostret? Om ja så borde dom följa upp med prover tills det är på noll! Efter en månad ska värdet nämligen vara på noll igen. Är det över 5 får man inte tillbaka sin mens om jag minns rätt.

[Devya]
0

#1 Ja, det var ju en bit borta från fostret som dessa så kallade bubblor fanns och då jag var till kvinnokliniken så sa de att det inte var något anmärkningsvärt. 

Jag antar att jag får kolla upp det igen om min mens inte har dykt upp inom april månad?

Jag tycks fortfarande gå upp i vikt fast jag inte äter mer än vanligt. Förstår mig inte riktigt på det här. Men jag har inte längre ömma och hårda bröst och ingen konstig hunger, med andra ord känns det ju inte som om jag är gravid mera. Däremot har jag börjat känna av något som kan likna vid menssmärtor men ingen mens har dykt upp. 

Sen igen läste jag att det kan dröja nästan två månader innan mensen dyker upp igen.

[TanatosNyx]
0

Någon pågående graviditet behöver du inte oroa dig för, utan det är eventuella rester som ligger kvar och gör så du har ett hormonpåslag kvar. Mensvärk kan du ha som följd av såret i livmodern, att livmodern drar ihop sig efter graviditeten och allt återgår till det normala, eller att det är mens på g och allt är ömt och jävligt där inne efter graviditeten helt enkelt. Får du mens snart kan det vara riktigt riklig och eventuellt göra (mer) ont.

Ja det kan ta någon månad innan mensen kommer igång igen efter abort/missfall.

[Devya]
0

Nu kom jag ihåg en sak som jag glömde att nämna, hon berättade att det har gått ner från 300 till 9, så då borde det väl vara i skick? Det går ju i rätt riktning åtminstone. 

Hur hög HCG värde kan man egentligen få?

[TanatosNyx]
0

om det inte var högre än 300 från början så kan du släppa det hela, då är allt helt normalt! Då var blåsorna något annat. 👍

http://i60.tinypic.com/21lkbok.jpg

[Devya]
0

#5 Troligtvis. :) Jag tycker ju att de borde ha påpekat det om jag hade alltför höga värden från första början. 

Får bara hoppas att hcg värdet går ner mera så att jag får min mens och kan börja ta p-piller. ^^

[Devya]
1

Nu fick jag min mens. :) Jag är så överlycklig just nu! Och nu kunde jag också börja på med p-piller. Är lite orolig över vad för biverkningar kan tänkas komma från det men förhoppningsvis inga svåra sådana…