Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3054 ggr
gardinstang
0

Ett sjukt problem..

Alltså, jag har ett sjuk konstigt problem som jag upptäckt nu precis.. Är gravid, ganska långt gången och har förstås mjölk i brösten. Har fram tills nu bara läckt lite då och då och inte tänkt på det mer, men igår av någon anledning så klämde och kände jag på brösten för å se hur ömma de är nu osv, då kom det ganska mycket mjölk pga klämandet! Blev först väldigt fascinerad och tyckte det var coolt, visste inte att jag fungerade såhär.. Efter fascinationen blev det mer och mer sexuellt för mig (?!) och nu klämmer jag mig själv på brösten så fort jag duschar.. Alltså vad fan är det för fel på mig?? Får ångest av detta efteråt för jag fattar inte vad jag håller på med och har aldrig hört talas om någon annan som upplevt detta. Snälla säg att jag inte är helt skruvad? Är det pga att brösten är en erogen zon eller har det med någon hormon-frisläppning när man "mjölkas"? Blir upphetsad av detta helt enkelt, det vill jag ju inte bli om jag ska amma? Så vidrigt vet inte vad jag ska ta mig till vill typ gömma mig..

[TanatosNyx]
2

Jag tror det finns en rätt logisk förklaring om det nu är så som du beskriver. När man ammar utsöndras nämligen hormoner för att öka kvinnans välbefinnande, oxytocin. Jag skulle även tro att endorfiner utsöndras.

Det kommer säkerligen att kännas annorlunda sen när du ammar ditt barn, men en del tycker mycket om/njuter av att amma, det är inget konstigt alls. Dock kommer du antagligen vara någon helt annanstans i tankarna när barnet äter, så jag tror inte det kommer att finnas en sexuell koppling vid amning, om du oroar dig för det.

Ett annat fenomen som kan uppstå är faktiskt att kvinnan kan få orgasm av sina sammandragningar under förlossningen. Ovanligt, men det händer.

[WickedAlly]
2

Jag njuter av att amma, tycker att det är ganska skönt faktiskt. Absolut inte på samma sätt som när jag och maken ligger med varandra dock, man tänker inte i sådana banor just då (Som tur är får jag väl tillägga för det hade nog inte känts så bekvämt). Men ja, skönt faktiskt.

Man blir ju känsligare som gravid, både i underlivet och på andra ställen. Brösten bör ju inte vara något undantag.

soundtrack
0

För mig är det tvärtom, mina bröst har blivit väldigt icke-erogena. Ser dom endast som en matstation just nu, pallar inte med att sambon tar på dom tex.

Intehärutandär
2

Då Du ammar så dras livmodern ihop - så att Du blir upphetsad är inget konstigt. 

Det går nerver mellan bröst och livmoder nämnligen. 

Visst kan man få en skum känsla då man ammar, men det gör över och det handlar om att mata sitt barn sedan - inte att bli upphetsad. Så var lugn. 🙂

JeFo
0

Jag har superkänsliga bröst som ickegravid. Dom är liksom ett måste om vi har sex! När jag är gravid är det mina och bebisens, maken får inte röra dom. Så för mig försvann, alla tre gånger, det sexuella med dom så fort bebis var ute. Sen när jag ammat klart är det känsliga igen. Har också tyckt att amma varit skön, precis som Ally skriver. Och likaså på ett helt annat sätt än som vid sex.

ChristineL
1

Som dom andra säger, inget konstigt. Dessutom är ju brösten en erogen zon för de flesta kvinnor.

ChristineL
0

Förresten hur långt gången är du? Tänk på att bebisen behöver råmjölken så ta gärna på dina bröst men var försiktig ;)

TequilaSunrise
0

För mig var det helt tvärtom. Så fort jag såg att brösten började producera och läcka lite mjölk så blev jag plötsligt helt avsexualiserad. Det var nästan som att sexlusten var en pusselbit som lätt plockades bort ur ekvationen. 
Sexlivet nu är helt avbröstad :)

Hannashusdjur
5

Du kan klämma hur mkt du vill, råmjölk försvinner inte, utan nybildas till bebis. Är en myt om att det försvinner! Finns dom som ammar under graviditeten o fortfarande ha råmjölk när bebis

JossanH
0

Mina bröst har, efter/under amning blivit mycket känsligare och är inte tillåtna på samma sätt längre under sex.

Sajtvärd på Iller.ifokus