Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 8999 ggr
JeFo
2015-03-03 17:02
0

VUL flyttade 2v!?

Tänkte ta hjälp av Er igen då jag vet att många här varit med om mycket.

Min syster var idag på VUL pga av att hon blödit och haft rosa/bruna flyttningar så gått som hela tiden.

Enligt henne ska hon vara i v 9 idag.

Läkaren som gjorde ultraljudet var inte trevlig någonstans.

Hon började med att säga att hjärtslagen var för svaga för att vara i v 9. Sedan sa hon att det var absolut inte tal om v 9 utan hon var i v 6!

Min syster förklarade då att det var omöjligt. Hon skulle isf ha fått positivt på gravtest den dagen hon blev befruktad! Hennes kille har varit bortrest så hon vet exakt när de haft sex.

Läkaren sa bara: Dagens test är lite konstiga.

Det såg iaf bra ut för att  vara i v6 och hon ska tillbaka om 14 dagar för att kolla att fostret växt.

Isf att bli lugnad blev hon ju orolig. Hon vet att hon inte kan ha blivit gravid då läkaren sa att hon skulle blivit det.

Så vad kan ha hänt?

Läkare avslutade med: Det blir nog ett barn av det här ska du se.

Min syster var ledsen för hon hade ändå inte fått svar på någon av sina frågor utan bara fått flera.

Bf 12 okt enligt syster men nu är hon 100 på att det är något fel på den lilla där inne.

Jag är inte insatt i sånt här… Finns det något som vet något?

Aleya
2015-03-03 17:08
0

Jag är inte bra på detta med barn. Men jag skulle ringa till chefen på mottagningen och berätta om detta. Och din syster så stötta henne. Sök hjälp privat i värsta fall är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
2015-03-03 17:13
0

Det är normalt att man blir flyttad men två veckor så tidigt i graviditeten låter lite väl mycket! Men barnet kan ju haft dålig tillväxt bara och därför är mindre än det borde.

JeFo
2015-03-03 17:46
0

Hela undersökningen verkar mysko! Hon frågade om det var ett dött foster efter missfallet min syster hade. Sekunden senare säger hon att hon ser hjärtljud! Har heller aldrig hört någon bli flyttad 2v så tidigt 😞 Förstår att hon är orolig!

[Thiah]
2015-03-03 17:47
2

Nämen va sjutton! Vilket bemötande av en orolig gravid!

Vad menade dom med att hjärtslagen var för svaga? Antingen slår väl hjärtat eller inte? 

Jag har först beställt privat ul/vul och sedan ringt mottagning och varit himla arg vilket resultatet än blivit. Sådär får man inte bete sig som läkare.

[TanatosNyx]
2015-03-03 18:10
0

Hjärtslagen slår med olika frekvenser i tidiga veckor. Är antagligen det som menas, att hjärtat slår långsamt. Tycker dock inte det är något att gå på så tidigt!

Jag flyttades ju tillbaka 8 dagar, och flyttades sedan fram alltihopa igen på KUB. Är hopplöst svårt att mäta de där små rackarna ibland, de kan röra sig så små de är! De kan dra ihop sig och sträcka på sig. Sen är det extremt svårt att mäta på milimetern, vi blev ju visade med flera mätningar på raken där läkaren fick fram mått som sträckte sig över en hel vecka typ. Så fokusera på att där finns hjärtslag och skit i dateringen är mitt råd, man blir bara orolig i onödan! Jag hade också blödningar.

10 dagar ligger inom normalspannet att de kan mäta fel, och om hon inte hade ÄL riktigt på dagen hon trodde så kan det mycket väl bli 14 dagars knasmått. Även om de var samman 1 specifik dag, så kan ju spermierna överleva och vänta på ägget några dagar. Sen kan man plussa tidigt, jag plussade på BIM - 6 förra gången. Så mitt råd är tänk positivt! Tänk framåt! Den lilla lever, dateringen får komma senare. 🙂

JeFo
2015-03-03 18:50
0

Två veckor går ju ändå inte…. Hon vet vilket datum de hade sex och levde spermierna så är det typ +3 dagar. Sedan hade de inge mer sex. Så v 9 idag möjligen minus nån dag. Det som gör henne så rädd. Även om hon önskar att det vore v 6 och så var det bra. Men hon är säker på v 9 och då slår hjärtat för sakta och fostret är inte utvecklat som det ska då läkaren inte såg de delar man skulle kunna se v 9. Att läkaren först sa dött foster från missfallet som är kvar för att sedan se svaga hjärtljud till att avsluta med att det blir nog en bebis av det här också anser jag är att svänga rejält!

ChristineL
2015-03-03 18:57
0

#6 - Fast det är inte riktigt så det funkar ;) Foster växer väldigt olika i början och dom uppskattar ålder genom att mäta. Det kan ha växt till sig vid RUL och hon flyttas fram två veckor igen. Tidpunkten för befruktningen är bara en hint.

[TanatosNyx]
2015-03-03 19:01
0

Jag förstår att hon är skiträdd och ledsen, det hade jag också varit. ÄR dock svårt för oss att råda i det här eftersom vi inte var med och lyssnade/såg. Jag vill bara försöka få fram att hon kan vara längre gången än vad den där läkaren sa. Jag fick höra hela tiden fram till kubet att jag absoluuut inte var så långt gången som jag trodde.. Det var jag ju visst. 🙂

bohan85
2015-03-03 19:02
0

#7, jag fick höra vid KUB att datering är säkrare då än vid RUL för därefter börjar genetiska skillnader visa sig så de växer olika. Är det så att de växer olika fort fram till någon vecka och sedan lika och sedan olika igen?

[TanatosNyx]
2015-03-03 19:04
0

#9 Dom växer ungefär lika i början, men dom är så jädra små att dom är svårmätta i stället. Vid kub är dom tillräckligt stora, men har inte börjat påverkas så mycket av gener ännu, därför säger man att kub är bästa tiden att datera. 🙂

ChristineL
2015-03-03 19:04
0

#9 - Ja, man gör RUL vid vecka 18-20 ungefär just för att alla är ungefär lika stora vid den tiden.

ChristineL
2015-03-03 19:05
0

Och alla får inte kub men RUL är standard överallt ;)

[pepparkatt]3
2015-03-03 19:14
0

Jag var på akuten i vecka 17, läkaren där sa nej du är i vecka 14 max vid vul och ul. Jag visste ju dock, och det bekräftades på RUL sen vecka 21. Och min bebis har växt precis som han ska ända från början så det behöver inte vara aom det låter! läkaren kanske är kass, det var min.. Sa även att moderkakan låg högt upp vilket den inte gjorde utan väldigt långt ner så jag fick komma tillbaka på ul vecka 32. Hon kanske kan gå till en barnmorska och göra ul igen? Och få lite bättre o proffsigare hjälp..

JeFo
2015-03-03 19:36
0

Jo jag vet att de växer olika. Men ser läkaren bara en klump och inte så mycket mer så är det väl konstigt om man i v 9 ska se vad det nu är man ska se då, delar? Jag fick se min nr2 i v 8 och de kunde konstatera att allt såg bra ut och att min beräkning stämde. Såg ut som en jordnöt. Ja jag vet inte… Hon skulle ringa och rådfråga imorgon. Hon har snöat in sig på dött foster från tidigare missfall då läkaren började med det. Så hon mår kast. Hon har dock gravidsymptomer. Trött som den, mår ständigt illa, äter mer och har redan gått upp 2 kg.

[TanatosNyx]
2015-03-03 19:42
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg Alvin ut i v.9 (8+0).

sen pratade läkaren veckor, eller vecka plus dag? viktigt där för säger din syster vecka 9, och läkaren skulle ha svarat vecka 8 så kan det vara samma vecka då läkaren säger fullgången vecka, medan vi oftast menar påbörjad vecka. Så där kan man också "tappa bort" en hel vecka, på ett rent missförstånd.

[TanatosNyx]
2015-03-03 19:44
2

Såhär såg han ut i vecka 7 (6+1)

JeFo
2015-03-03 20:31
0

Veckorna kollade hon upp så de menade samma sak. Så där var det iaf på samma sida.

[TanatosNyx]
2015-03-03 20:34
0

Ush vilket jobbigt läge för henne 😕 håller alla tummar för att det ska gå bra iallafall!

JeFo
2015-03-03 21:28
0

Hon har haft sån otur med så mycket! Önskar verkligen hon kan bli lugnad om 2v. Väntan är ju inte direkt kul… Hoppas de kan svara på lite frågor när hon ringer imorgon. Läkaren var klantig på flera punkter tycker jag.

ChristineL
2015-03-04 07:10
0

Jag håller alla tummarna för din syster! Stötta henne i detta så gott det går och hoppas hon slipper träffa den där läkaren igen.

JeFo
2015-03-17 16:34
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte uppdatera! Syrran var på VUL idag igen. Samma, mindre trevliga, doktor. Nu såg iaf allt bra ut. Syster hade troligtvis rätt ändå om vilken vecka (v10) då bebisen växt på sig bra sen förra gången. Den mindre trevliga avslutade orden: det är fortfarande risk för missfall till v12. Måste ha helt felet jobb denna människa! Är iaf glad för systers skull och jag hoppas på att få bli moster 😃

[TanatosNyx]
2015-03-17 16:49
1

Tjoho! Grattis till henne vilken lättnad! 🙂

Där syns ju en stor fin hinnsäck, ett stort fint foster och en rejält tilltagen gulesäck. Vecka 10 verkar stämma bra med måttet. Man kan ana huvud, kropp och knoppar till armar och ben. 

Jag är lite osäker på vinkeln på ultraljudet, men jag tror hon har moderkakan i framvägg. Är dock väldigt svårt att se så tidigt och på dessa bilder, men jag gissar på det.

Men fy för såna läkare, så trist!!! Suck…

ChristineL
2015-03-17 17:42
0

Den läkaren skulle jag anmäla! Hurra för att det går bra såhär långt och jag fortsätter hålla tummarna, men hjälp henne att byta läkare!

[TanatosNyx]
2015-03-17 17:55
0

Kan bli svårt att driva anmälan, men ta upp det med h*ns chef! Finns alltid någon högre upp man kan prata med om man råkar på skitstövlar som inte gör något direkt anmälbart övertramp, utan bara är ett allmänt rövhål.

ChristineL
2015-03-17 18:31
0

Bara nånting iaf :P Det visar ju att det inte var en dålig dag första gången hon var där iaf.

[TanatosNyx]
2015-03-17 18:38
0

Ja precis, man ska markera när de beteer sig sådär! Men man får nog bättre framgång om man tar det med en som står över i rang, då denne kan agera utefter det man berättar. En anmälan utan god grund faller nog platt.

JeFo
2015-03-17 19:16
0

Min syster arbetar på det stället 😁 Lyckligtvis kommer specialläkare som denna bara på besök vid speciella tillfällen. Kvinnlig läkare så man tycker ju hon kunde vara välja sina ord bättre. Hon hade sagt att hon var rak på sak och alltid berättade vad hon tyckte. Kan ju tycka att man får välja sina ord! I stort sett alla är medvetna om riskerna innan v12 och att den sen minskar men att det tyvärr kan ske tr

JeFo
2015-03-17 19:17
0

…. Åkiga saker ändå! Är någon glad över att massa oro försvunnit behöver man inte vara glädjedödare!