Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 3533 ggr
TequilaSunrise
3

Bröst och lite därtill

Hej alla!

Jag har varit en ganska inaktiv medlem på iFokus i stort men nu när jag väntar mitt första barn (v 26 - 25+1) och tider går känner jag att det börjar bli mer och mer intressant att läsa på olika forum. Och inte för att vara sån men jag har vägrat Familjeliv pga deras rykte. 

Här verkar det vara säkert och trevligt :)

Ja, den lilla introduktionen får duga - nu till saken.

Jag har nu gått in i vecka 26. Graviditeten är inte den skönaste tyvärr - inte för att jag själv har något att jämföra med men… många gravida känner sig glada, upplyfta och kanske har ganska besvärsfri graviditet. 

Jag tillhör inte den skaran - har mått illa/varit åksjuk fram till v 12 och fr o m v 13 när illamåendet slutade så kom den där enorma tröttheten som bara fullständigt däckade mig om eftermiddagarna tätt följd av en foglossning som gör det mer eller mindre omöjligt för mig att ta promenader eller hålla igång på annat sätt. 
Jag ska nu testa med simning för  detta håller inte i längden och aptiten har nu börjat öka så i förebyggande syfte är simning min sista chans. Har fått stödbälte från sjukgymnasten dock till ingen nytta tyvärr…

MEN! Till min stora fråga:

Är jag ensam om att fullständigt explodera bröststorleksmässigt?

Jag har alltså gått från 85C/D före graviditet till 85F/90E redan vecka 23.

Jag är fullständigt panikslagen för det sägs ju att den största brösttillväxten sker dessutom efter förlossningen.

Nu dessutom - senaste veckan - har brösten börjat läcka. Det känns ju bra att brösten "fungerar" men måste de a så bråttom? 

Min fråga här till er är:

* har ni liknande "besvär"
* var köper ni bra BHar som ger ordentligt stöd
* om ni redan fött men haft liknande erfarenheter - hur blev det sen?

Tacksam för all info jag kan få :)

[TanatosNyx]
1

Jag har samma besvär med brösten, är i vecka 31 i morgon, och har gått från 65B till 85E.. Första barnet så jag vet inte hur det blir när mjölken kommer igång på riktigt… Jag fasar!!! Läckande bröst har jag dock haft i många år, men det har ju inte blivit bättre under graviditeten 😉

ChristineL
2

Allt du skriver är helt normalt, inget att oroa sig för alls! Bilden av den lyckliga gravida kvinnan är ju tyvärr hollywood som skapat så ligger ingen sanning i det ;)

Det kan vara svårt att hitta bra bh:ar nu, jag växte två kupor under förra graviditeten och nöjde mig med att gå till lindex och kappahl för att hitta något som satt halvdant iaf. En månad efter att jag hade slutat amma (10 månader efter förl.) gick jag till change och bad om hjälp. Man får punga ut 500 spänn för en BH men jäklar vad bra dom är! Nu är jag inne i andra graviditeten, v.30, och har samma bh som förra gången och den sitter väl sådär. Kan säga att mina bröst blev större efter förra förlossningen, inga tunna skinnpåsar här :)

TequilaSunrise
1

#1 Förstå mig rätt nu men GUD SÅ SKÖNT att man inte är ensam om det fenomenet :D
Har du hittat några bra BHmärken som håller behagen på plats? Jag har testat vanliga vadderade BHar med bygel men tyvärr inte hittat något som känns bra sen gick jag över till mjuka med bygel och de fungerar ännu sämre. Nu har någon form av mjuk graviditetsBH likt en sportBH men det får ju brösten att samlas i mitten så jag känner mig som brödlimpesmugglare eller entuttskvinna :)

Hur menar du angående läckande bröst i många år? Nu blev jag nyfiken?

TequilaSunrise
0

#2  Åh! Tack! 
Jag misstänkte också att den vackra graviditetsbilden är något skev men sen har jag några kollegor som är gravida på jobbet. Antingen mörkar de en massa eller så tillhör de den lyckliga skaran.
Jag känner mig mest som:
https://www.youtube.com/watch?v=vuoC2bwB9Do
(Klipp från den bästa graviditetsfilmen jag sett hittills :) What to expect when you're expecting)

Vad är change? Känner mig helt borta :D

[TanatosNyx]
2

Jag körde på sport-bh eller utan så länge det bara gick, men alltså tyngden och läckaget.. näe till slut gick det inte längre! Så jag rotade fram gamla "enorma" bhar jag hade efter min tid som överviktig.. döm om min förvåning när även de var för småa… Då knallade jag till HM och köpte amningsBHar och bestämde mig för att nu ska jag väl ändå inte växa ur dem.. köpte 85E och drog åt allt som gick liksom så det satt okej. Eh.. Jaa en vecka senare, yttersta hacket och stora djupa röda märken 😟 funkar ju inte att ha en BH som klämmer sen när man ska amma 😕 så nej jag har inte hittat något bra, vill inte kosta på något innan allt är stabilt heller. 

Hahahha brödlimpesmugglar-looken har jag haft non-stop sen i somras 😂

Mina bröst har läckt mjölk i många år ja. Alltså riktig mjölk. Tjock fet gul bröstmjölk, inte grådassigt "blask" som man brukar läcka, sk "häxmjölk" som det så fint kallas 😛

[WickedAlly]
2

Har en liknande graviditet, är i vecka 20 och illamående med tillhörande kräkningar och yrsel har precis gett med sig. 

Min bröst jäste från 80C till en 85F under graviditeten, och det har jag fortfarande nu 11 månader efter förlossningen. Minns så väl hur jag stod och fnissade åt en bh i 80E inne på H&M, det var en galet stor storlek i mina ögon. Tji fick jag för den bhn ligger numera längst in i garderoben, får inte på mig den :P 
Fick köpa en ny bh, har köpt på just H&M men kan inte riktigt rekommendera dem. De är så märkliga i sidorna, böjer sig och gör ganska ont ibland. Ska investera i en bättre och antagligen dyrare denna gången. Är nog lätt värt det, speciellt om man tänker amma länge. 

Men mina bröst blev inte så mycket större efter förlossningen, bara de första dagarna då mjölken rann till och tuttarna var helt enorma. Hade nog fått ha H-kupa minst :P
Sen lugnade de ner sig till en 85F igen några dagar senare, och jag har ändå haft väldigt mycket mjölk.

[TanatosNyx]
0

#6 Har samma problem på sidorna på mina HM-bhar! Är dina också sånt där tvåpack för 199:-?

ChristineL
1

#4 - Change är just en bh-butik och personalen är utbildad i att kunna hjälpa till att prova ut rätt bh, finns även Triumph och Twilfit om dom butikerna känns bekanta? Dom ska vara experter där också. Men jag tycker att du ska vänta med att gå dit efter att barnet är fött och du är färdigammad, inte nu då det bara är en kort period till du (antagligen) kommer kunna ha den.

[WickedAlly]
0

#7 Nä, har en svart i spets. Kostade 179 tror jag, men jag misstänker att de har samma modell på alla sina. Kommer inte köpa där igen i alla fall :(

[TanatosNyx]
0

#9 Dessa köpte jag http://www.hm.com/se/product/12507?article=12507-A&cm_mmc=pla-_-se-_-ladies_maternity_wear_nursing-_-12507&gclid=CjwKEAjw8oSoBRCss4qDrP3Y7yUSJACKumZ9e-PL14rVxEScg21B31rnbXp85e7NBKw52CW6wbQwRxoCwGfw_wcB

Tyckte de verkade så rejäla och stadiga, och visst är de det, men just på sidorna är dom typ för breda så dom veckar sig konstigt?

[WickedAlly]
0

http://www.hm.com/se/product/07603?article=07603-A&cm_vc=GOES_WITH_PD#

En sån har jag, ser ut som samma modell. Och ja, är alldeles för breda.

PogoPedagog
0

Angående vad som händer med brösten efter förlossningen så får väl de flesta en rejäl förstoring just när mjölken kommer några dagar efter förlossningen men det brukar gå ned efter någon vecka.

Själv fick jag bara lite större bröst och de är nu lika små som innan trots att jag fortfarande ammar dottern på 10 mån, det är så sjukt olika. Men jag fattar inte vart fanken min mjölk gömmer sig, för jag har ju lyckats pumpa ut över decilitern i ett bröst och dottern klunkar på bra. Hmm, måste ska mjölkkörtlar utstridda jämt över hela bröstkorgen eller något haha.

soundtrack
1

#12 Funderar som du, vart mjölken gömmer sig :P Jag har gått från 70b till 75b, thats it liksom..

jackiejohn
0

Jag gick från 70B till 75D och nu är dotter snart 4 månader och jag verkar ha stannat på 75C/D, däremot så har mina bröst blivit osymmetriska. Höger bröstet är mindre en fin C-kupa och vänster bröstet är en tjusig liten D-kupa 😉 Det rann till explosionsartat i mina bröst när dotter var född, så har tigerränder på båda brösten efter det men det är inget som "syns" tror det händer de flesta?

[WickedAlly]
0

#14 jag tycker att det var vidrigt när mjölken rann till. Kändes som att tuttarna skulle explodera. Ser inte framemot nästa gång :o

TequilaSunrise
0

#14 #15 Ghaa! Nu har man alltså något nytt att frukta då? Är det något speciellt ögonblick när man blir en matmaskin på riktigt? 
Ni får gärna förklara mer.

[WickedAlly]
0

Ett par dagar efter förlossningen brukar mjölken rinna till på riktigt, brösten blir ofta stora, spända och varma. Men jag är säker på att det inte alls är farligt förvissa medan andra tycker att det är ett rent helvete, haha.. Frukta och frukta, är ju egentligen ingen idé att fundera på saken saken. Det kommer hända oavsett liksom :) Att hålla tuttarna varma hjälper mycket. Finns nog flera knep.

[WickedAlly]
0

Bör kanske tillägga att jag fick mycket mjölk, kan utan problem pumpa nästan en halv liter åt gången. Så det kanske gjorde det värre för mig.

soundtrack
0

Jag märkt knappt av att mjölken rann till. Det pirrade lite i brösten men inte mer än så. Men sen fick jag ju inga mjölkstinna bomber heller ;)

jackiejohn
0

16# Menade inte att skrämma upp dig! Jag hade ont och brösten läckte som såll det första, och de var verkligen sprängfulla hela tiden tyckte jag, sen var jag en stor känsloboll av andra anledningar så vet inte om det fick mig att tycka det var jobbigt. Jag pumpade ju tills dotter var nästan 2 månader

TequilaSunrise
0

#17 #20 Det är ingen fara - det är inte så att jag blir panikslagen. Har koncentrerat mig så mycket på hur magen förändras, hur hormonerna spökar och hur förlossningen går till och ägnat väldigt lite tankeverksamhet åt tuttarna. Har mest bävat för var tillväxten ska sluta liksom…
Trodde någonstans i mitt stilla sinne att mjölken finns där ungefär samtidigt som bebisen kommer ut - känner mig lite fånig som inte läst på det än 🤔🤦‍♂️
Det blir spännande detta.

[WickedAlly]
0

Äsch, är ganska omöjligt att ha koll på allt :) Jag väntar tvåan och lär mig fortfarande mycket. Vågar gissa på att det är så även med trean och fyran också.

TequilaSunrise
1

#22 Guuud så förstående alla är här på iFokus! Blir alldeles paff 😍

Ja jag antar att det inte bara är individuellt men också varierar mellan graviditeterna för den enskilda. 
Skrev som jag gjorde mest för att jag ofta känner att jag skaffat mig ganska bra koll… Och här kommer plötsligt en lucka 😂😂😂

[pepparkatt]3
0

Fyfabian jag blir lika sur varje gång jag läckt och "förstört" tröjan jag haft på mig.. Är sjukt trött på de :-p å ja det kan bero på att jag går bhlös hemma men aaah hehe :-) välkommen iaf!

ChristineL
1

Jag hade mjölk så det gott och väl räckte åt Nova, men märkte knappt när brösten rann till och läckte nästan ingenting. Så det är otroligt olika :) mamma berättade att det räckte med att jag började gnälla lite så sprutade hon åt alla håll :P

[WickedAlly]
0

Läckt har jag heller gjort tack gode gud. Undra vad det är som avgör det.

soundtrack
0

Samma här, inte läckt en droppe. Och jag som hade bunkrat upp med mängder av amningsinlägg och uppsamlingskupor och grejer :P

JeFo
0

Jag gick från C till E. Nu efter att jag slutat amma kommer jag i C igen. Först med nr3 som jag kände mig hemma med. Det mesta har gått problemfritt och jag har inte varit orolig. Var på lindex el kappahl förra veckan och såg att de fått in bh:ar i stora storlekar. Hade svårt att hitta sköna som gravid och som ammande. Har alltid haft massa mjölk men aldrig läckt. Var bara i början då det rann till av minsta lilla men det blev bra efter några veckor.