Bebis 2016 - överraskning
Min sambo har länge velat ha barn nu, och nästan tjatat lite. Jag har inte varit redo, men de senaste månaderna har det hänt mycket och nu sitter jag här "redo".
Jag har en kopparspiral nu, men tänkte ta ut den i början av juli och förhoppningsvis blir jag med barn i augusti-september.
Saken är att jag ska överraska min sambo, han ska inte veta någonting. Ni behöver inte bli oroliga, jag har redan flera gånger frågat frågor som "vad skulle du sagt om jag berättade att jag var gravid nu?". Jag ska försöka fixa körkort innan hösten smyger sig på och så kan jag redan nu spara undan lite extra inför vad som komma skall. Jag är glad och rädd samtidigt, men jag längtar faktiskt till juli.
Är det något tips ni har nu i slutklämmen? Jag borde väl kunna bli gravid direkt efter spiralen är ute, eller tar det ett tag? Jag har varit gravid förut med min sambo, så jag vet att vi kan och att vi även har rätt lätt att bli gravida, iallafall sist.
Slå in kopparspiralen dagen du tog ut den i ett paket och ge till honom?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Att du haft koppar spiral men nyss tagit ut en är i sig inget hinder att bli gravid direkt. Däremot är det oftast inte så himla lätt att bli gravid när man vill det så att man bara kan räkna med att det händer direkt.
I så fall har du väldig tur. Vi får hålla tummarna och hoppas att du får som du önskar. Men bli inte besviken om det tar flera månader eller upp till ett år innan det "tar" så att säga. Det är nämligen också helt normalt även när man har "lätt" för att bli gravid. ;)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Vilken bra idé :D
Men den får han isåfall den dagen jag ska berätta att jag är gravid. Det kan vara mitt sätt att säga "Du ska bli pappa".
#2 Hmm jag vill verkligen bli det sensommaren, tycker du jag ska våga ta ut den i juni istället? Jag får väl ha skitmycket sex med honom i juli/augusti. Haha och han vet inte varför, så han kommer bara tro jag helt plötsligt blivit skitkåt igen :P
Att ha skitmycket sex lär inte hjälpa, möjligen att det tröttar ut hans spermier om man nu ska åstakomma något 😛 lagom är bäst, typ varannan dag.
#4 Fast det olika från person till person, min mamma blev bara gravid när dom hade sex flera gånger per dag, de löd först alla råd ifrån fertilitetsexperten, det var först när de gav upp och tänkte adoptera som hon blev gravid, för då hade de lite extra kul efter "torkan".
Ett sätt att underlätta för spermierna att simma är att äta den slemlösande medicinen bisolvon. Slem som slem liksom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 det finns studier som motbevisar den redan gamla tesen om varannan dag. Senare studier visar att ju mer sex ju större möjlighet i alla fall. För övrigt är det inte spermierna som blir trötta utan ejakulationsmuskulaturen som blir trött.. ;D (Därför ovana män kan bli ömma när de haft "förmycket" sex ett tag när dem inte är vana… ;)
Jag satsar på varannan dag då, varje dag är lite väl ofta:P
#7 Vill du inte få skavsår? 😎
Nä, helst inte ;)
Vad roligt :-) Jag vill inte vara någon partypooper, men gör dig förberedd på att det kan ta längre tid att bli gravid än vad du hoppas på. Jag och sambon började förra året och planerade att ha barn denna sommar, vi var väldigt naiv kan jag säga för vi är fortfarande inte gravida. Att bli gravid kan ta lång tid, men om man har tur kan det ta sig redan på första försöket :-) Lycka till.

Jag vill inte vara tråkig men är du verkligen alldeles 100% på att det är en bra idé att överraska din partner med en så här stor och livsavgörande sak? Jag skulle personligen känna mig väldigt snuvad på något fint om jag inte fick vara "delaktig" i att försöka skaffa bebisen med.
Det har för oss varit något väldigt fint och speciellt när vi började försöka skaffa barn aktivt. Det var väldigt nära och nervösa tider. Känslan efter det första oskyddade samlaget var väldigt speciell.
¤11 Jaså?
Så du tycker att jag ska berätta dagen jag tar ut spiralen istället?
Har inte tänkt på det som du lägger upp det, jag kanske ska tänka om…
Verkar som om jag snavat över en gammal skröna 🙂
För vår del blev sexet snudd på katastrof när vi slängde preventivmedlen, även fast vi valt att skaffa barn. Vi bägge var väl nervösare än två små fnissiga oskulder hux flux, måste säga att det förtog det fina romantiserade barnaskapandet en hel del… Till råga på allt var sambon sjuk precis den dagen då jag hade ÄL och Alvin blev till. 🤪
Men jag håller med om att man kanske vill vara medveten och "med" när det sker, ingen aning faktiskt. Att bli överraskad har ju också sin charm!

Tycker också att det är konstigt att i hemlighet försöka bli med barn och sluta med preventivmedel. Visst att man kan råka bli gravid, men att planera det i hemlighet. Nej det skulle jag aldrig göra mot min kille. Även om han hade blivit glad över graviditeten hade han känt sig väldigt lurad. Sen förlorar man en del av den viktiga kommunikationen innan. Vad gör vi om det inte funkar och att gemensamt planera och drömma mm.
Jag tycker det inte låter som en bra idé. Man är två om att göra barn faktiskt. Jag har själv slutat med piller och jag sa det direkt åt min kille. Nu slutade jag av andra anledningar men jag sa till han att du vet vad som kan ske. Jag tycker att det personligt är schysstast att göra så. Han kan ju även bli sur att du gör sådant utan att informera.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Om din kille redan har varit på dig om att han längtar efter barn så kommer han antagligen att känna sig väldigt snuvad och besviken på en stor del av upplevelsen om han inte får vara med i planeringen.
Jag tror att han blir precis lika överraskad och glad om du ger honom spiralen som en överraskning på att "Nu är du beredd att sätta igång du med"!
Missa inte den glädjen ni kan få ut av att försöka tillsammans.

Tycker nog att det är för mycket att hålla spiralen hemlig också. Bara för att han sagt att han skulle bli glad och vill ha barn, så betyder det inte att han inte vill vara delaktig i beslutet att börja försöka. Det är ett stort beslut som jag inte tycker att man ska ta själv, hur mycket man än tror sig veta att den andra är redo. Vill du överraska din kille hade jag valt ett annat sätt än runt en graviditet.
#17 Det finns ju andra preventivmedel att använda i så fall om han inte vill börja baka barn på direkten. Det tar ju ett tag efter uttagandet innan mensen börjar bli regelbunden.

Absolut, menar bara att diskussionen om att byta preventivmedel och beslutet att skaffa barn borde vara gemensamt.
#19 Vilket preventivmedel man använder i sin kropp är ju faktiskt helt upp till den personen som just har preventivmedlet i sin kropp. Skulle jag alltså frågat min sambo om lov när jag tog ut stavarna som gjorde att jag mådde pyton?
Vill han inte använda kondom, så finns ju faktiskt avhållsamhet.

Tycker att du ska delge din partner dina planer, inte okej nånstans att skaffa bar "bakom ryggen" på partner oavsett om denne vill ha barn eller inte.. Angående preventivmedel så är det för mig självklart att upplysa sin partner om man byter eller slutar med det, det är din kropp javisst ingen kan tala om för dig vad du ska ha för preventivmedel eller inte men det hör till god ton att tala om för sin partner att man slutar/byter så denne är medveten om detta. I övergången mellan preventivmedel är det skyddet inte fullgott heller.
Jag tycker nog också att det bästa är att berätta för din sambo. Som någon annan föreslog så kan du överasska honom med att du slutat med P medel. För oss så var det väldigt spännande och mysigt att vi var dom enda som visste att vi försökte få barn. Det var en alldeles speciell känsla när vi började försöka på riktigt, kom varandra närmare!
#20 jag tycker absolut inte att man har anmälningsplikt, men det kan ju vara bra att man för en dialog med varandra kring sådana saker i ett förhållande. Om din partner tror att du har pstav och du plötsligt tar ur den utan att säga till, hur ska då han kunna veta att han ska använda kondom eller helt enkelt låta bli att ha sex med dig för att inte riskera att göra dig gravid?
Tillägg…. För mig låter det väldigt konstigt att man i ett förhållande inte kan prata om vad för preventivmedel man använder eller vill/bör använda sig av.
#23 Nu var det frågan om att berätta redan innan man tog ut spiralen, om att man vill ta ut den, då #17 ansåg det vara ett gemensamt beslut att fatta. Läser du tråden så ser du ingenstans att jag rekommenderar TS att sluta med spiralen utan att berätta för sambon. I #1 skriver jag: Slå in kopparspiralen dagen du tog ut den i ett paket och ge till honom?

Du missförstår. Självklart väljer man själv om man vill ha hormoner eller liknande. Jag tycker bara att man borde säga till sin partner innan, att nu vill jag inte ha den här preventivmetoden längre. Jag sa till min kille, nu vill jag inte ha ppiller länge och då diskuterade vi andra lösningar gemensamt. Jag tycker inte att det är samma sak som att säga till efter, att nu har jag slutat. Man har ju en dialog i relationen. Speciellt när det handlar om att man slutar för att man vill ha barn och inte för att man mår skit av hormonerna.
Alltså, nej. Håll en öppen kommunikation med honom. Det är lätt att säga att man vill ha barn och även om man planerat och försökt länge så blir man ofta skitskraj när plusset väl kommer. Tänker att det kan bli samma effekt på honom om du plötsligt har tagit ur spiralen i hemlighet och plötsligt är gravid. Eller tänk om det tar tid utan att något händer och ni inte pratar om det?
/Christine