Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 2503 ggr
[idaskoog]
2015-03-05 17:15
0

Aurora-mottagning

Hej. Jag vet inte om det kallas för Aurora-mottagning i hela landet men det borde ju vara samma innerbörd. På aurora får man hjälp med sin oro inför förlossningen. Jag har inte ens velat bli gravid tidigare för att jag är så rädd för förlossningen. Jag vill varken föda vaginalt eller göra ett kejsarsnitt. Jag ska i alla fall få komma till Aurora-mottagningen men undrar nu följande: Vad man gör där? Har ni bra/dåliga erfarenheter?

[TanatosNyx]
2015-03-05 18:03
0

Javisst heter det auroramottagning i hela landet 🙂

Jag har tyvärr (eller turligt nog?) ingen egen erfarenhet. Det jag läst är över lag att de är bra, men som med allt som involverar personkemi så är människors upplevelser olika även där. Gäller ju att man får komma till någon man kan bygga upp ett förtroende för.

ChristineL
2015-03-05 18:10
1

Jag har inte heller någon egen erfarenhet men bara hört bra saker.

Ett tips kan vara att läsa Föda utan rädsla av Susanna Heli, många har rekommenderat den.

PogoPedagog
2015-03-05 20:30
0

Ja den boken är kanon! Jag var jätterädd innan men tog mig igenom 16 h förlossningsarbet och sen ett snitt utan att vara stressad och rädd alls efter att ha läst den boken:)

Min syster har haft en del kontakt med Aurora här och inte fåt bra hjälp med det berodde mest på att hon hade otur att träffa en korkad person.

fridaas
2015-03-05 22:10
0

#1 nope det gör det inte, här heter det matildamottagningen ;) men innebörden är det samma. Jag gick på auroramottagning när jag väntade mitt första barn (bodde på annat ställe då), för att jag var jätterädd inför förlossningen, smärta och jag går inte ihop direkt. Men min bm på Mvc skickade en remiss till dem efter att hon frågat hur jag kände med graviditeten och inför förlossningen, berättade för henne att jag var rädd och då skickade de mig vidare. Väl där fick vi ett jättebra bemötande, sambon var också med. Hon frågade lite hur graviditeten så långt varit och hur jag kände inför förlossningen, sen gick hon igenom grundligt vad som händer i de olika faserna, vilka hjälpmedel man kan få och gav sambon tips på hur han kunde stötta mig på ett bra sätt genom allt. Andra gången jag var där fick vi en guidad tur på förlossningen, vilket man inte får annars, vilket lugnande mig en hel del, för då fick jag verkligen se hur det såg ut, även där visade hon de olika hjälpmedlen, så som dusch, bollar, säckar, gåbord, lustgas osv. Fick med mig ett papper med olika punkter som jag skulle ha med mig till förlossningen sen, där det var om min syn på förlossningen, vad jag tycker och tänker, vad jag vill ha hjälp med, vilken typ av smärtlindring, som ett förlossningsberättelser i punktform helt enkelt. Hon fyllde även i min journal om min rädsla så allt stod i den också till förlossningspersonolen. Allt gick jättebra på förlossningen sen och de lyssnade på allt jag hade skrivit, förutom två punkter, men det kunde jag påminna dem om. Efter förlossningen ringde även hon från aurora hem och frågade hur allt hade gött, hur jag hade upplevt förlossningen och hur jag mådde då och om det var något jag ville prata om.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

SaraC
2015-03-05 22:21
0

Jag träffade en läkare som var toppen! Hon var även med under förlossningen sen och det var jag jätteglad för, det var dock inget planerat utan bara tur att hon jobbade då. Var även på besök på förlossningen tillsammans med en barnmorska och det upplevde jag också bara positivt

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[idaskoog]
2015-03-07 13:49
0

Bra tips på bok! Den ska jag läsa. Jag hoppas att jag ska bli nöjd med mitt besök på Aurora-mottagningen när det är dags. Jag tror att min täddsla mycket beror på kontrollbehov.