Lite frågor
Hej! Min syster är 28 och har två barn. För några dagar sedan upptäcktes det att hon är gravid och har gått tre-fyra månader. Nu är det i alla fall så att hon är ensamstående och killen som ska bli pappa verkar vara vettig men bor en bra bit bort där han har delad vårdnad om två barn och hon sitter i samma sits med sina två så hon kommer få ta hand om barnet själv (med hjälp av mig). I hennes senaste graviditet med hennes son så gick hon på kryckor sista hälften av graviditeten och kunde i princip inte röra sig och var jättedålig och hade jätteont. Jag vet att magnesium kan förebygga sånt men har ni fler tips? Och ni som vet vad hon går igenom, vad är svårast? Vad behöver man mest hjälp med? Barnen är fyra och sex år och den äldsta går i skolan. Hon kan säkert svara på lite om vad hon vill ha hjälp med men då hon behövt min hjälp med barnen rätt mycket under åren och jag blivit rätt irriterad över det så vill hon inte riktigt medge att hon vill ha hjälp så tänkte att det kan kännas bättre för henne om jag självmant gör sånt och erbjuder hjälpen. Men då vill jag veta vad hon kommer behöva hjälp med först och vad som kommer sedan om ni förstår.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Det jag behövt hjälp med är vardagliga saker som diskning (kan bara stå upp korta stunder), laga mat, hänga tvätt, handla. Nu har jag en tonårsson, men en hund som är underaktiverad. Så ta med hennes barn till lekpark eller aktivitet inomhus. Har varit mer eller mindre sängbunden i 3 månader o kommit efter med hushållet. Det lättaste är bland det svåraste numer.
Ingen graviditet är den andra lik, så hon behöver inte ha ont av foglossning den här gången ;)
Men jag kan tänka mig att hon behöver hjälp med vardagsgrejer mest, handla, kanske hämta barnen, fixa hemma, laga mat. Erbjud dig!
/Christine
#1 #2 Okej, vara lite extra mamma åt barnen typ? Och jag vet att graviditeter alltid blir olika men hon hade problem med första också och den andra var så illa att läkare avrådde henne från att skaffa barn på väldigt länge…
Man prioriterar ju sin barn så jag hade nog velat ha hjälp med hushållet mes, sånt som man lätt hamnar efter med. Att det fanns mat i kylen och att inte disk-och tvätthögarna svämmade över. Sen om resten att huset, minus badrummen då, var stökiga hade jag inte brytt mig om.
Jag röstar också för ett rejält handtag i hemmet, disk, tvätt, städ.. sånt som lätt puttas undan. Lite storkok och matlådor i frysen som går snabbt att värma en riktigt rutten dag är guld!
#4 Jo, självklart gör man det! Det jag syftade på med extra mamma var att ta hand om hushållet och hämta barnen från dagis och skola då det är en bit till skolan åtminstone :)
#5 Hm, låter som att jag behöver bli bättre på att laga mat nu.. Men tvätta, handla, diska, städa och se till att de nuvarande odjuren inte river stället varken nu eller efter bebisen kommit?
Jag har även en till fråga, då hon inte visste att hon var gravid så slutade hon varken med alkohol eller nikotin/tobak men jag utgår från att hon slutat nu. Hon har inte druckit särskilt mycket men hur stor risk är det att det har påverkat fostret? Och kan det återhämta sig i så fall om hon slutat nu och inte börjar igen?
#6 Det jag menade var att man helst lägger den energi man har på sina barn, att hemmet då hamnar i andra hand och att det då kanske är skönast att få hjälp med. Hämtning och lämning låter absolut som något man vill slippa om man har svårt att gå :)
#7 Då får jag lite extra motion också ^^

Jag hade velat ha hjälp att aktiovera barnen fysiskt så som någon sa att ta med barnen ut och leka vilda lekar så de är nöjda med att pyssla lite stillsamt med mamman sen.
#9 Vilda lekar ger mig rysningar.. För det första så är jag inte precis någon lektant men de är bra på att leka med varandra men sedan så är jag alltid så nervös för sonen är både våldsam och oförsiktig och har väldigt svårt att förstå när det räcker och vad som kan vara farligt och sånt. Självklart kan man inte begära hur mycket som helst av ett litet barn men det gör mig ändå väldigt nervös >.>