Ersättning
Har börjat blanda ut mjölken med ersättning 2-3 gånger om dagen. Känns som att hon spyr mycket mer nu, och bajsar bara en gång on dagen istället. Just nu ligger hon och gråter ute i vardagsrummet med sin pappa. Jag ammade henne nyss, och hon har precis gjort sin dagliga (nattliga) bajs. Kan hon kanske få ont i magen av ersättningen så pass att det sitter i nu fast hon bara fick mjölk senaste matningen? Det är Semper vi ger.
golf.ifokus.se
Jag skulle säga att ja det kan hon. Om magen trivs med ersättningen borde hon inte ha magknip eller spy så himla mycket mer. Ni kanske ska pröva nan? Joel spydde knappt alls sina första månader och han har som bekant enbart ätit ersättning. Fast det där kräkandet är individuellt såklart. Jag hade nog prövat att byta ersättning. Har förstått att de flesta barn klarar av nan utan problem. Annars får du minska ersättningen en stund om det är möjligt.
Nova spydde också upp all ersättning första gången hon fick det. Magen på lilltjejen kanske är lite känslig, hur mycket blandar du i mjölken? Det ska vara en långsam övergång.
/Christine

Hur gammal är hon nu? De flesta barn brukar ju få magknip i någon mån mellan ca 3 veckor och 3 mån.

Molly fick ont i magen av vanlig Semper så vi gick över till Semper lemolac istället och det har funkat kanon.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag har läst att många bebisar får ont i magen av Semper och att nan är bättre, men jag har ingen bebis än så jag kan inte uttala mig med egna erfarenheter :)
Jag har läst att dom sväljer mycket mer luft om dom dricker från flaska, kanske är det det?
Vi har aldrig gett Ylva från flaska så jag kan däremot inte prata från egen erfarenhet.
l'm back

Fast nu spyr hon ju lika mycket oavsett om hon får ersättning och mjölk, bara mjölk på flaska eller om hon ammar. När hon får ersättning så blandar jag 60 ml vatten och två skopor ersättning så der blir 65 ml, sen resten mjölk, ca 50 ml. På BB fick hon ersättning med mjölkdroppar i innan mjölken hade runnit till, så hon är ju van vid ersättning. Vet inte vilken sort de hade bara. Tror det är Semper Lemolac vi har. Tänkte iallafall testa att bara ge henne mjölk idag. Hon spydde jättemycket efter maten förut ändå. Blir många klädbyten om dagen.
golf.ifokus.se
Har också hört att Semper har gett magont på många bebisar. Att Nan funkar bättre. På bb och neo här så är det Nan 1 dom kör med.
Finns anti kolik flaskor som motverkar sväljandet av luft. Joel har bara haft sådana.
Hon får inga andra symtom eller så typ utslag?

Hon har lite röda prickar på ena kinden :S
golf.ifokus.se
#9 Nämnde ju något där, kör ni med sånna där antikolik flaskor? Många använder ju dom just för att dom flaskorna "luftar" eller vad man ska säga, så att barnet inte sväljer en massa luft.
Tyra kräktes typ jämt när hon var bebis. Kom 1l varje gång typ 😁 Hon var hjärtbebis och varje mål var viktigt. Men tydligen kunde visa vara kräkiga och det avtog runt 6 mån. Holly äter nan nu och hade inga problem när vi började med det.

Vi har den flaskan från MAM som man fick i någon babybox, sen ibland matar vi med de flaskorna man pumpar mjölken i, från Medela.
golf.ifokus.se
#11 Ah då är det nog ingen fara. :) Men blossar det upp mer och verkar finnas ett samband mellan mat och när prickarna kommer/blir fler så får man börja fundera om det är något hon inte tål. Men mest troligt har hon bara magknip och är ledsen för det. 🙂
Min son spydde också jätte mycket i början när vi introducerade ersättning men vi köpte Dr Brown anti kolik flaskor och pausade för att rapa ofta och då blev det bättre! Sen växte det bort också så nu kommer det vara lite små blurpar inland om han ligger på mage eller står upp för snabbt efter matning. Hoppas att det blir bättre för er med snart! :)

#17 Spontant ser det inte ut som allergiska utslag, men håll koll så det inte blir värre. 🙂 Det brukar blossa fram ganska rejält om det är allergi, och se mer flammigt ut. Men är det precis på väg att bryta ut så kan det ju se lindrigt ut, sen kan det säga swoosh så är det utslag överallt. Om det skulle bli så, så skulle jag prova en ersättning utan komjölk, men vi håller tummarna att det bara är någon hormonplita eller nåt hon har 🙂

Om de röda prickarna ser ut som små finnar är det hormonutslag. Vår dotter hade en massa sådana. Om det är magont skulle jag rekommendera sempers magdroppar. Vi hade problem med amningen under de första månaden så dottern fick mjölk både genom amning o utpumpad mjölk i flaska. Om jag missade ge henne dropparna en dag så märktes det med en gång. Hon ammade sedan med amningsnapp o det var samma där, hon var tvungen att få magdropparna för att inte ha ont i magen. När hon till slut tog bröstet utan amningsnappen behövde hon inte längre magdropparna. Troligtvis svalde hon för mycket luft o behövde därför magdropparna. Kanske värt att prova? Vi märkte skillnad direkt.

Ja, det ska jag testa!
golf.ifokus.se
#12 ja vi har bara haft MAM anti colic flaskor och sedan nr1 i napp storlek. De behöver lite extra rapning med ersättning för det går ofta snabbare att dricka än amning. Så lite paus och sen rapning mitt i kan hjälps.

Ja, vi pausar alltid för rapning :) Ammade henne förut och sen när jag var klar så bara blurp som kom det upp igen ^^
golf.ifokus.se
Sempers magdroppar är jättebra!
Allergi behöver inte alls visa sig på huden med utslag. Intolerans mot komjölk är inte alls ovanligt hos spädbarn. Och då påverkar det troligtvis både din mjölk och ersättningen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag knäböjer oxå inför sempers magdroppar! Dom hjälper fortfarande till att hålla Alice mage i fin form :) En del barn kräks ju massor utan att det är nått fel. Har ett par vänner vars lilla tjej (som nu är 7 mån) kräks mängder så fort hon äter, och det tilltog när dom började komplettera med ersättning (hon gick inte upp i vikt som hon skulle med enbart amning). Jag. Vet inte om dom provat att köra mjölkfritt men det får man väl anta. Nu ökar hon iaf i vikt som hon ska trots alla kräkningar så hon är väl bara ett "kräkbarn" helt enkelt.
Ja oftast är det inte allergi bakom tack och lov. 🙂 Vissa bebisar är kräkisar helt enkelt.