När göra test efter missfall?
Hej!
Har skrivit i flera trådar men har ett par frågor som jag tänkte att jag kunde ställa till er :)
Jag fick ett missfall för ungefär två veckor sedan. När tror ni att man kan göra ett graviditetstest och förvänta sig ett negativt resultat? Läkaren sa en vecka men testet var positivt trots att det inte syns någonting på ultraljudet.
Ni som har fått missfall tidigare, hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida igen?
Jag åt ACO:s (Apotekets) vitamintillskott för gravida med folsyra. Ska man fortsätta med det? Finns det något mer ni kan rekommendera? Exempelvis sluta med kaffe, alkohol…
Väldigt tacksam för svar :)
Som dom skrev i din andra tråd kan det ta upp till en månad.
Jag fick rådet att testa en månad efter missfallet, vilket jag så gjorde. Då var testet negativt. Två veckor senare hade jag ägglossning och blev då gravid. Jag hade en mens mellan missfallet och nästa graviditet. Fick rådet att vänta två månader efter missfallet, men vi tjuvstartade alltså efter 6 veckor och plussade direkt.
Folsyran kan du äta hela tiden.
Vi har redan tjuvstartat… Jag hoppas på ett under och att få ett negativt test snart och sedan ett positivt igen snart därpå :)
hur tänker du nu? ni försöker bli gravida, men du har redan ett förbryllande plus på stickan.. är det inte brukligt att vänta tills du fått ett negativt test iallafall? 🤔
För mig spelar det ingen roll att veta när jag blir gravid eller att veta hur långt gången jag är. Skulle det visa sig att jag blir gravid utan att få mens emellan blir jag bara jätteglad :) En läkare eller barnmorska (minns inte bland alla besök vem som sa det) har sagt att kroppen inte blir gravid om den inte klarar av det. Och jag har ju hört om personer som blivit gravida direkt efter ett missfall. Jag hopas på ett mirakel att det blir så med, eller så snart som möjligt!
Jag tänker mer på eventuella medicinska komplikationer som kan vara orsaken bakom att du inte får ett negativt test. Nu är dom oddsen väldigt små, men för säkerhets skull tycker jag att det kan vara bra att få till den där negativa stickan iallafall. 🙂
Missfall har jag ingen direkt koll på, men tycker ändå ni ska vänta en mens innan ni försöker, i mina öron ställer ni bara till det för kroppen, den behöver vila.
Men ja, ni bör båda sluta med alkohol och andra droger. Du behöver inte sluta med kaffe men kan dra ner på konsumtionen 2-3 koppar om dagen är max, han kan dra upp på kaffet, du kan ta folsyra och dricka blutsaft.
/Christine

Känner bara "men lugna ner dig"..
En fråga om folsyra! Det tog jag när jag var gravid men efter missfallet slutade jag. Jag har hört att de bidrar till ökad celldelning vilket är bra för fostret men samtidigt är det en risk eftersom cancer är just ökad celldelning… Någon kunnig inom det området? 1177 vågade inte svara på om det var någon risk eller inte… Jag vet, jag har ingen koll alls nu på ägglossning eller mens så vi ska ta det lugnt. Man blev bara så j*vla besviken och ledsen när man såg blod och vi ville verkligen det här. Jag vill vara gravid igen, nu, helst igår, naturligtvis allra helst hade ju velat vara fortsatt gravid men vi ska ta det lugnt. Vi har sagt att vi ska vänta nu till vi fått besked angående de senaste proverna och sedan göra ett nytt graviditetstest efter det!
Jag har aldrig hört talas om att folsyra skulle vara farligt att äta. Du borde fylla på ditt inre lager av det innan du blir gravid då det är just i början som det behövs.
Glömde skriva att jag aldrig slutade ta mina gravid vitaminer mellan missfall och när jag väl blev gravid 3 månader senare. Tyckte att jag lika bra kunde fortsätta med dom eftersom jag ändå skulle försöka bli gravid så fort jag kunde.
Folsyra motverkar ryggmärgsbråck hos fostret, det rekommenderas att gravida äter extra folsyra men är inget måste.
/Christine
Jag tror att jag ska börja med dem igen då! Eftersom det är så många som tar sådana och man inte har hört på annat håll att det skulle vara farligt :)

Folsyra är en av de vitaminer jag aldrig skulle slarva med inför graviditet. Den är dessutom vattenlöslig och svår att överkonsumera. Känns mycket viktigare än att hålla på och sluta med alkohol månader innan osv.
Det är medelålders män och äldre herrar som inte ska konsumera jättemängder med folsyra. Det var tal om att folsyraberika mjöl ett tag, men pga att man anade en risk för ökning av prostatacancer så lät man bli.
Folsyra är bra för cellers förnyelse och blodbildningen. Så det är bra för ett växande litet liv även när rygg märgen är klar. Du kan med fördel äta folsyra även när du ammar, det hjälper kroppen.
Då är det kanske det jag har hört… Jag ska börja ta dem igen:-) Men som en gammal kollega till mig har sagt så har ju människor i alla tider klarat sig utan vitamintillskott och det är säkerligen många som inte tar det som det går bra för ändå:-) Men jag tänker börja igen i alla fall:-) Jag har köpt graviditetstest idag också så jag ska testa i eftermiddag om brevet från läkaren har kommit. Ser fram emot att kunna vidare snart!