Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2113 ggr
Katriinaa
2014-11-02 23:27
2

Missfall?

Det kommer finnas en bild längre ner i inlägget, så är du extremt känslig bör du inte scrolla för långt! I ungefär en månad har jag haft blödningar till och från. Tänkte inte så mycket på det i början då jag alltid haft oregelbunden mens och relativt kraftiga blödningar. Men de senaste veckorna har jag börjat förstå att det kanske ändå är dags att börja oroa sig, för någonting är ju fel. Eftersom jag inte reagerat tidigare har jag inte heller lagt så mycket vikt vid att fundera på klumparna, tänkte mest "åh, f*n vad jag blöder nu då.." . Vilket jag alltid gör som sagt. Men klumparna har varit ovanligt stora, och nu de senaste veckorna har det mest varit rosa flytningar med riktigt sega små klumpar. Var det jag tillslut reagerade på. Och att det gjort ovanligt ont. Mensvärk är jag van vid, men detta kändes helt annorlunda. Så jag tänkte att jag frågar här. Kan detta vara ett missfall? Hann aldrig reagera på att jag kanske var gravid så inget gravtest har gjorts tidigare. Gjorde ett i veckan som visade negativt, om det spelar någon roll.. | | | | | | | | Varning för känslig bild. | | | | | | | | | |

Katriinaa
2014-11-02 23:27
0

.

Katriinaa
2014-11-02 23:39
0

Av någon anledning vill inte bilden komma med..

I want to belive
2014-11-02 23:42
0

Det kan vara ett väldigt tidigt missfall , det är rätt vanligt faktiskt att man knappt hinner med att märka det med tanke på att vissa får ju inga symptomer alls av en graviditet. Hur länge sen var det du hade din mens ? :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Katriinaa
2014-11-02 23:51
0

Eftersom jag har oregelbunden mens så vet jag inte riktigt, trodde ju att detta var mensen.. men om det inte var det så ungefär två månader sen. Vet att det är vanligt, men att blöda i en månad och sen sluta blöda en vecka för att sen idag få ut två ljusrosa klumpar känns lite komplicerat. Borde jag ringa till läkaren för att kolla upp det? Har ju aldrig vart med om detta förut så vet inte alls hur det "ska" vara och vad man ska göra.. :) och är det kvinnokliniken man ringer då? Känner mig rätt korkad när det gäller detta, så det kanske blir en del dumma frågor..

I want to belive
2014-11-02 23:57
1

Finns inga dumma frågor ! :) jadu.. det kan vara annorlunda för alla , stämmer du ringer kvinnokliniken! Dom kommer förstå din oro , i bästa fall får du göra ett vaginalt ultraljud för att kolla äggstockarna och om det verkligen finns något där inne , ring imorgon bitti så får du förhoppningsvis en tid på eftermiddagen :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Katriinaa
2014-11-03 09:00
0

De på kvinnokliniken påtalade bara att jag ska ta ett nytt gravtest och att de inte kan göra något. Förstår inte riktigt varför jag ska ta ett nytt gravtest, då även hon jag pratade med trodde att det var ett missfall. Och gravtesten är ändå negativa. Så, nu då? Ringa tillbaka och försöka kräva en tid?

Theres
2014-11-03 09:05
1

Ja, ring och säg att du faktiskt vill ha ett ultraljud och inte bara sitta och vänta ut det med tanke på att du har haft konstiga blödningar. Så säg att du vill kolla så det verkligen är ett missfall och inte något annat fel. Det kan ju vara vad som helst, så hon kan ju inte sitta och bedöma det över telefon liksom. Vad trött jag blir på sånadär som inte vill undersöka en när man är orolig.

golf.ifokus.se

I want to belive
2014-11-03 09:07
0

Fy va dåligt ! :( ledsen man blir…. jag har alltid blivit bemött bra av kvinnokliniken, går man med foster rester kan man bli jätte sjuk efter ett tag… hua…

Katriinaa
2014-11-03 10:40
0

Kvinnokliniken ville verkligen inte ta emot mig. Men som tur är så har jag en snäll barnmorska på vårdcentralen som klämde in mig imorgon, trots att hon egentligen var fullbokad :) men kvinnokliniken lär inte få fler samtal från mig, så hemskt att inte ta någon på allvar som faktiskt är orolig. Speciellt när jag inte ens kan veta säkert att det är ett missfall, kan ju vara vad som helst som sagt. Sa att jag ville kolla så att det helt säkert var ett missfall, få det bekräftat liksom. Men det kunde tydligen inte göras?? Trots att jag senast igår fick ut två klumpar.

ChristineL
2014-11-03 11:11
0

Alltså det är ju det här som är så sjukt med vården i Sverige. Ja, vi har jättebra vård och ska vara glada att vi bor här, men misstänker man missfall så görs liksom ingenting. Inte ens om man är väldigt säker på att det är mf får man komma på kontroll så allt är ute osv.

Men skönt att du ändå lyckades få en tid, tummen upp för det!

Theres
2014-11-03 11:38
0

Men alltså. De måste ju kolla. Anledningen till att de inte kollar missfall är för de ändå inte kan göra något åt det. Men kan ju vara något annat fel. Cystor på äggstockarna, någon annan konstig blödning från livmodern.

golf.ifokus.se

bohan85
2014-11-03 15:29
0

Jag brukar vid besvär gå till en privat gynekolog, som har avtal med landstinget och alltså gäller samma avgifter, frikort etc. Kanske har du någon sådan i närheten?

[Thiah]
2014-11-03 17:38
0

Jag kan tänka mig att dagens vård är såpass belastad att man inte har tid för något så naturligt/vanligt som ett tidigt missfall. Ser man på t.ex. tanatosnyx när hon fick sitt så blödde hon länge och under svår smärta innan akuten tog emot henne (om jag minns rätt). Säger inte att det är rätt men jag kan förstå det. Däremot borde ts få komma till gyn och kolla upp varför hon blöder oregelbundet i över en månad.

Katriinaa
2014-11-03 18:38
0

Thiah, jag står i kö för tid hos kvinno för mina blödningar :) Däremot så var ju inte detta någon "vanlig" blödning jag haft nu. Och med tanke på det, där de dessutom ska börja undersöka om jag kan bli gravid på naturlig väg, så tycker jag väl att de borde ha tagit mig på större allvar. För om det nu inte är ett missfall, så är det ju något annat som är riktigt fel.

[Thiah]
2014-11-03 18:55
0

#14 bra att du ska få komma dit på ordentliga undersökningar. :)

[TanatosNyx]
2014-11-03 20:09
0

Stämmer bra Thiah. När väl missfallet var igång var jag inte värd skiten under nåns sko ens. Så länge jag var gravid var det en femma, men när jag visste att jag hade missfall (efter antenatalläkaren gjorde ett UL och såg att fostret dött) och bad om hjälp för jag hade så jävla ont, då höll jag inte ens på att komma igenom triaget på akuten för läkarne sa stopp redan innan hon träffat mig. Men sköterskorna blev förbannad och in kom jag, och ut for jag lika fort. Enligt den läkaren så "såg allt bra ut", hon kunde inte se något missfall… Inte hittade hon fostret heller, och hinnsäcken var "pytteliten". Gud vet vad fan hon gjorde med VUL-apparaten, men hade jag inte sett skärmen själv (som kon körde upp i ansiktet på mig) så hade jag inte trott henne alls. 

Dagen efter fick jag komma in på kvinnokliniken för koll, ja då var ju precis allting kvar i samma storlek som det avstannade. Skjuts hem och blöd ut, återbesök om en vecka.. hej och hå. Dagen efter blödde jag ut allt utom en rest. Det såg ut som bitar av en lever, samma färg mm, stort som en .. ursäkta men hög med skit, samma form. Hinnsäcken satt mitt i (strlk v6 så den var synlig). Sen satt jag på toa hela kvällen, det var som att pissa blod konstant. När man har bindor i modell förvuxet trosskydd så kom man inte långt innan det rann över.. 

Dagen efter det kom det sista ut, uppenbarligen hade rester fastnat. Då var det en nästan svart "korv" av hinnor och levrat blod som kom. Sen lugnade det ner sig och blev en "vanlig mensblödning". Alltså dom smärtorna, det är tillräckligt för att jag skulle få minnesluckor. Ska bli intressant att jämföra med förlossningen. Skulle jag få missfall nu igen så skulle jag inte ge mig utan skrapning (såvida inte fostret blir så stort att det skulle behöva födas fram givetvis).

Katriinaa
2014-11-04 22:02
0

Well, gick på min tid. Hon klämde och kände lite. Sen skickade hon hem mig, trots att hon såg bilderna och instämde på att det antagligen var ett missfall. Inget ultraljud för att se om det fanns rester kvar. Men jag skulle ringa om jag började blöda igen. Varför inte bara göra ett ultraljud på en gång för säkerhetsskull..? :/ Direkt när vi kommit hem igen högg det till och en timme senare kom ytterligare en klump. Borde jag ringa direkt imorgon eller ska jag avvakta någon dag för att se om det kommer mer? Ont har jag, men det har inte kommit ut något på någon timme nu.

[Miiika]
2015-02-19 16:00
0

Jag ser att den här tråden är ett par månader gammal men jag kan inte låta bli at kommentera!

Alltså, vad är det för rutiner egentligen? Klart som *** att man vill veta?!

Jag ringde till förlossningen när jag började blöda (barnmorskemottagningen var stängd eftersom det var lördag och 1177 hade tekniska problem). De var jättesnälla och bokade in en tid till mig med en gång - vi skyndade dit (fick sedan vänta i över en timme men ändå) och fick sedan göra ultraljud. Fy fan, vad hemskt det var att höra att det inte fanns något levande där inne!

Första gången vi kom dit gick alltså "bra", om man nu kan säga så. Vi blev bemötta på ett bra sätt, både på telefon och när vi kom dit. Gångerna efter har dock inte varit speciellt bra. Läkaren hade inte koll på någonting och det kändes inte alls bra att komma dit - man gick ju därifrån med fler frågor och mer ont i magen (av oro) än när man kom dit!