Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2667 ggr
[mika_ericsson]
2015-02-15 11:14
0

Missfall

För en vecka sedan började jag blöda och det visade sig vara missfall. Jag var i vecka åtta och jag blev så fruktansvärt ledsen och besviken. Nu, efter en vecka, har blödningarna äntligen upphört helt. I början av nästa vecka ska jag göra ett graviditetstest som förhoppningsvis är negativt (så man vet att allt som ska ut är ute). Jag har läst på så många olika sidor, pratat med läkare och kompisar som är gravida och som pratat med sina barnmorskor, om hur snart man kan börja försöka igen. Jag vill börja nu! Jag vill inte invänta nästa mens! Hur vet man när man har ägglossning? Fortsätter det som vanligt trots ett missfall? Följer man liksom samma cykel?

densomundrar
2015-02-15 11:16
0

Men… Bara en fundering… Har läst att man kan visa positivt på gravtest upp till en månad efter missfall, eller stämmer inte det?

[TanatosNyx]
2015-02-15 11:17
0

Det är väldigt varierande hur mensen efteråt blir. Min blev punktlig direkt, men vissa får oregelbundna blödningar i månader efter ett missfall. 

Ha inte för bråttom, finns det kvar ett sår i livmodern är risken förhöjd att du får ett nytt missfall. Du behöver inte blöda för att märka det. Mitt sår syntes ganska länge efteråt på VUL.

[TanatosNyx]
2015-02-15 11:17
0

#1 Det stämmer.

[Thiah]
2015-02-15 12:52
0

Min mens och ägglossning var upp och ner o 8 veckor efter mitt ma och sen blev kah gravid. Så jag hade noll koll. Vänta tills du blött färdigt men annars är det väl bara att köra på. Fast som tanatosnyx säger så kan såret finnas kvar inuti.

Hannashusdjur
2015-02-15 14:54
0

Jag fick missfall I v 5 o blödde 1 v ungefär. Blev gravid direkt efter mf o enligt ul så blev jag befruktad 10 dagar efter jag slutat blöda. Så ÄL kan komma igång snabbt efteråt

ChristineL
2015-02-15 16:24
0

Det bästa för kroppen skulle jag säga är att vänta en mens. Det är påfrestande för kroppen att bli befruktad och stöta bort det på så kort tid.

[mika_ericsson]
2015-02-15 21:14
0

Tack snälla för alla svar! Åh, jag vill verkligen inte vänta utan vill försöka direkt! Vi får se hur det blir, jag har räknat ut att sannolikheten för två missfall i rad är nio procent så jag hoppas att vi faller inom ramen för de andra 91 procenten:-)

[TanatosNyx]
2015-02-15 21:17
0

Ja alltså det är många som kör på direkt och det går ändå bra, men det är viktigt att du vet att det kan komma ett missfall till om man har osis och har för bråttom.

Jag tror jag fick 2 månaders rekommendation efter mitt missfall, vet att vi tjuvstartade efter 6 veckor och då blev jag gravid iaf. Jag har det inte exakt i huvudet hur det var, orkar inte kolla heller just nu. :)

exitingsvillemo
2015-02-15 23:06
0

det rekommenderas att man ska invänta en mens, detta är ju pga att kroppen ska få chans att läka ordentligt. 

Precis som #8 säger, så ökar ju risken att för ytterligare ett missfall om du har för bråttom, vilket då betyder att du får vänta ännu längre på att verkligen få en liten bebis =)

[Thiah]
2015-02-16 06:46
0

Jag fick enbart höra att man ska vänta en mens för att det är lättare att räkna sen. Om man slutat blöda alltså. Men låter vettigare att kroppen inte är helt läkt trots att man slutat blöda.

[TanatosNyx]
2015-02-16 09:44
0

Man har ju en sårskorpa sen ett tag, om man blir gravid och ägget fäster vid den så är det game over igen. Är ju därför avslag kan hålla upp och sen komma tillbaka också, det är sårytan som går upp. Samma sak med tvillinggraviditet där ena avstannat, blöder man ut den riskerar det friska att åka med på ren otur. Gör du selektiv abort vid flerbörd lämnas alltid det döda kvar till förlossningen, och riskerar det friska barnet om kroppen upptäcker det döda och börjar stöta bort det osv.

[mika_ericsson]
2015-02-16 10:42
0

#10, precis det har jag också hört och läst på en massa ställen - just därför vill vi tjuvstarta. Jag vet att man inte kan räkna sannolikhet såhär egentligen, man vet ju inte vad missfallet berodde på - om det är något som är fel så kan det ju hända igen - men så vill man ju inte tänka. Jag läääääängtar till ett positivt besked!!!

[TanatosNyx]
2015-02-16 10:45
0

#12 Nu tror jag du fick det hela om bakfoten; man bör vänta en mens för att lättare kunna räkna. Tjuvstartar du har du ingen aning om din cykel var som vanligt eller ej. Så det du faktiskt sa var att ni vill tjuvstarta för att det ska bli svårare att veta graviditetslängden om det tar sig 🤪

[mika_ericsson]
2015-02-16 10:50
0

Jo, det är klart… För ägglossningen fortsätter inte som vanligt? Alltså samma dagar som tidigare, eller? Jag vet inte hur jag ska formulera frågan så att ni ska förstå…. Men om jag skriver såhär: Kommer mensen att komma samma dagar som den brukar i månaden? Om jag exempelvis brukar få mens i början av varje månad, är det då jag kan förvänta mig att den kommer nu också - även efter missfallet?

densomundrar
2015-02-16 10:54
0

#14 det beror väl på när missfallet inträffar? Iom en graviditet bryter man väl menscykeln och får sedan börja om efter en graviditet, eller tänker jag fel?

[TanatosNyx]
2015-02-16 10:59
0

#14 Nej, det är omöjligt att säga just nu när din nästa ägglossning och mens kommer. Det kan vara som förut, men sannolikt inte. Man brukar ha oregelbunden mens i början efter ett missfall, såvida inte missfallet kom precis på en förväntad mensperiod som för mig, och att sedan kroppen repar sig direkt. Så du måste vänta och se helt enkelt hur just din kropp reagerar.

[mika_ericsson]
2015-02-16 11:50
0

Okej, vad typiskt! Annars hade man ju kunnat ana när det kommer men då är det ju bara att vänta och se… Åh, jag blir galen av att vänta - vi vill ju det här - och helst nu :)

[TanatosNyx]
2015-02-16 12:08
1

Ja den där väntan och längtan är hemsk! Men tro mig, sen går det fort bara du blir gravid igen :) Försök att inte stressa (lätt sagt jag vet, har varit i samma sits).

[mika_ericsson]
2015-02-16 12:45
0

Jag vet, man bara vill att tiden ska gå nu så att det händer snart:-)