CTG-siffror
Nyfiken i en strut måste bara fråga; ni som haft värkar/fött, hur rörde sig siffrorna på CTG:n? hur högt gick värkarna? 100%? när började det bli olidligt (vilka siffror?). 😃
Hittar inget om min ctg i förlossningsjournalen :(
Men jag upplevde aldrig mina värka som olidliga.
/Christine
Mina naturliga värkar gick till 100% och det gjorde knappt ont då jag fick igång meditationen (somnade till och med till), värkarna med värkstimulerande gjorde jätteont redan vid 20% och efter ett tag kom dom upp till 100% dom med.
l'm back
Här får man apparaten framför näsan att kika på haha 😛 alternativt hänger den på väggen så man ser. En display för hjärtljuden, och en för värkar. 🙂 jättekul att se när apparaten reagerar före en själv känner nåt hehe.
Jag har ingen aning. Var inte det minsta intresserad när det hände. ;)
Själv använde jag den som hjälpmedel för att hinna komma nog djupt i meditation för att nå smärtlindring och sen med lustgasen för att hinna få lite smärtlindrig innan det satte igång rejält.
l'm back
#5 nått sånt skulle jag vilja kunna om vi skaffar ett till barn. Hoppas då att jag inte blir igångsatt så att jag får känna på starten av värkarbetet och inte bara kastas in mitt i smeten.
När man sätter på värkdosan så kalibreras den i värkpaus att vara på omkring 20 när man inte har värk, så kallad baslinje. Hur bra registrering man får beror på hur den sitter, har man ex lite extra hull på magen så blir mätningen sämre. Så att säga vid vilken siffor det känns går inte. De kan dessutom gå upp över 100.
#7 Aha! Mina har legat runt 16 vid viloläge. När sammandragningen kom började jag känna att något hände vid 30 ungefär, vid 40 ungefär fattade jag att jag hade en sammandragning, och toppen var vid 54. Jag upplevde det som en vanlig smärtfri braxton hicks kontraktion, helt smärtlös men jag kände den tydligt innan den släppte. Började därefter på att filura om 100 var taket, och om det fanns något samband mellan siffror och smärta, men då vet jag att det gör det inte. 😃
Inga ledtrådar ska man få haha 🤪

På vägen upp började det göra ont när var runt 40 sådär, sen upp till 100, men så fort den vände och gick ner så kändes det asbra igen. Så 80 på nervägen och 80 på uppvägen känns helt olika.
golf.ifokus.se

När jag gjorde ctg när hennes hjärtljud låg på 189 i en timme eller så, så var den uppe på 50 och jag kände inte ett skit :) Bara att magen spände sig.
golf.ifokus.se
#7 Konstigt, som lägst var min på 0 (däremot vanligast på 3).
Min gick säkert över 100 men det registrerades ju inte
l'm back
#9 Det håller jag med om (att 80 på väg upp och 80 på väg ner inte alls känns lika).
l'm back
Min nerväg gick snabbt som en fingerknäppning, typ tänk er att knäppa upp byxknappen över en mätt mage ;) plöff bara så blev den mjuk.. wooosh sa det på sifferskalan bara haha! Blir dock inte så varje gång, ibland kan det sega nåt så otroligt innan det släpper, typ bortåt 5 min, men då är det dom sega smärtsamma jävlarna som jag är så osams med.. då kan jag inte röra mig heller, utan står och flåsar som en jävla ko.. känns så dumt med lilla pluttmagen :P som dessutom får en supersjysst form av en liggande böna när jag har en sammandragning… typ en brödlimpa tvärs över naveln? platt under och två bollar på ovansidan hehe..
#11, ibland är det svårt att få till kalibreringen.
Min barnmorska sa att den varierar beroende på hur hårt man spänt resåren runt magen. Därför kan man inte jämföra mellan olika förlossningar. Det är mest en jämförelse vid just den aktuella förlossningen.
Jag låg ju på sidan vänd bort från monitorn :P Men varför har dom inte fört in någon kurva i journalen?
/Christine

Jag kollade på monitorn för att se när jag skulle få ont så jag var förberedd på det :)
golf.ifokus.se
Vet inte vad den började på. Men i början när de gick uppför (fick värkstimulerande dropp) så låg de på 30. Började bli jobbigt vid 60 så efter de vet jag inte så mycket mer. Fick lustgas då och epidural så :3