Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 3353 ggr
soundtrack
2015-02-05 12:49
3

Kikhosta

Måste höja ett varningens finger till er med småttingar som ej ännu hunnit bli vaccinerade, samt ni som befinner er på sluttampen av er graviditet. Jag har gått runt med en envis och långdragen hosta i 1 månad nu. I förra veckan började även Alice hosta. I måndags kontaktade jag vårdcentralen då min hosta ger mig andningssvårigheter ibland. Fick tid samma dag och läkaren vi träffade misstänkte direkt kikhosta utifrån min symtom. Jag och Alice testades och blev insatta på antibiotika "utifall att". Idag fick vi provsvaren - vi har kikhosta båda två. Alice fick sin 5 månadersspruta förra måndagen och hade alltså inte hunnit bli fullt skyddad. Nu verkar hon ha kommit "lindrigt" undan ändå - kikhosta hos spädbarn kan vara livshotande och förra året förekom det faktiskt dödsfall. Hon har hostattacker, framförallt nattetid, men inte haft några andningsbesvär (ännu). Jag tycker att hon hostat lite mindre senaste dygnet så förhoppningsvis är det värsta över. Här i Östergötland har man haft många fall av kikhosta under hösten och vintern, och det förekommer säkert på andra ställen i landet också. Så jag sänder därför ut en varning. Får ni långdragen hosta, kontakta VC så ni inte riskerar att ev smitta erat barn! (Gällande vaccin: det ger bara skydd i 6-7 år, så även om man vaccinerades som barn kan man bli smittad som vuxen).

[TanatosNyx]
2015-02-05 12:57
0

Den sista punkten var värdefull info för mig! jag trodde jag var skyddad.

Kikhosta ska man alltid ta på största allvar, var själv mycket sjuk i det som liten. Hostade så jag tappade andan och svimmade med huvudet över sängkanten och blev strypt (hade varken andning eller puls ett tag). Så håll koll på era små när de sover med hosta!

soundtrack
2015-02-05 13:02
0

Jo, jag trodde också, det var typ livslångt skydd. Kikhosta är ju inte farligt för vuxen (eller okej då, lite kanske när man som jag inte kan andas ibland, heh), men just det att man kan bli sjuk och smitta vidare.. Nätterna är hemska just nu, är livrädd att hon ska hosta så hon tappar andan :( är glad att vi samsover så jag vaknar direkt och kan sätta henne upp för att underlätta.

Intehärutandär
2015-02-05 13:09
0

Kikhosta är hemskt. Var inlagd på lasarettet som 3-åring för det, fast jag hade scharlakansfeber och halsfluss med. Min svägerskas 5-månaders har kikhosta nu. Hennes VC vägrade lyssna på svägerskans misstanke dock. Krävdes ett par akuten besök.

soundtrack
2015-02-05 13:17
0

#3 Men usch :( jag hade inte ens en tanke på kikhosta (trodde inte att man kunde få det som vuxen som sagt). Och när jag ringde VC bokade dom egentligen bara in mig, och dre pga andningsbesvären. Rådgivningssköterskan var, liksom jag, inte så bekymrad över Alice.. Det var läkaren, tack gode gud, som blev misstänksam. Alice mår som sagt tämligen bra, även om hennes hosta är besvärande till och från så har jag inte varit så orolig. Nu är jag skitorolig istället, såklart..

ChristineL
2015-02-05 13:20
0

Märkligt att man inte rekommenderas/får kallelse kontinuerligt för att fortsätta vara skyddad :/

Usch, hoppas verkligen ni kryar på er båda två!

soundtrack
2015-02-05 13:25
0

#5 Man kan tydligen bli sjuk trots vaccin (dock brukar symtomen bli lindrigare då), och eftersom det inte är direkt farligt att få det som vuxen så anses det ju säkert "onödigt" att vaccinera sig stup i ett. Men eftersom att alla småttingar är oskyddade fram till ca 6 månader så känns det ju lite sådär :/ är glad att Alice inte är betydligt yngre än vad hon är nu..

ChristineL
2015-02-05 13:26
0

#6 - Jo iofs men det smittar ju :/

soundtrack
2015-02-05 13:45
0

#7 Ja, jag håller med. Med tanke på hur farligt det kan vara för dom små, hur lätt det smittar och att dom inte är skyddade förrän vid 6 mån så kan man ju tänka sig att man som blivande föräldrar kunde få vaccinera sig iaf…

ChristineL
2015-02-05 13:50
0

#8 - Ska kolla upp vad det kostar, fast man kanske inte får vaccinera sig som gravid men karln kan jag ju skicka iväg om inte annat.

[WickedAlly]
2015-02-05 13:54
0

Åh, vaccination borde ju ingå i vården när man är gravid. Typ på inskrivningen.. Jag fick en variant av kikhosta när jag var tretton, låg i sju veckor. Är nog faktiskt det värsta jag haft, dock har jag nästan aldrig varit sjuk men ändå. Hemskt att vakna och inte få luft. Kall luft är väl det enda som kan hjälpa lite. Fast man vill ju inte frysa ut de små heller :(

ChristineL
2015-02-05 13:58
0

#10 - Ja, ingen har då sagt nåt till mig om det. Bara den dära influensasprutan men den ville jag inte ta.

[WickedAlly]
2015-02-05 14:00
0

Inte mig heller tyvärr. Tänker inte heller ta ininfluensasprutan. Ska få info om den efter RUL, blir intressant att se vad de säger när jag tackar nej.

ChristineL
2015-02-05 14:09
0

#12 - Förhoppningsvis är dom inte på dig om det. Jag har bara blivit upplyst om det men har själv inte sagt varken bu eller bä till dom.

[WickedAlly]
2015-02-05 14:13
0

#13 min bm är en märklig prick, trevlig och snäll, men rätt bestämd. Fast det är ju mitt val så :)

soundtrack
2015-02-05 14:13
0

Här har det ju som sagt varit "utbrott" av kikhosta nu, undrar om gravida här får info och erbjudande om vaccin, hm.. Jag tänker kräva vaccin vid nästa graviditet iaf, vill inte vara med om detta igen! (Man ska kunna vaccinera sig som gravid Christine) #10 så är det för mig, jag vaknar av att inte kunna andas.. Det är verkligen så hemskt. Hoppas Alice slipper just den biten :/ Jag är inne på min 5e vecka nu, segt värre..

[WickedAlly]
2015-02-05 14:15
0

#15 det hoppas jag att de får, annars tycker jag att vården brister rejält. Är ju ingen pyttegrej liksom. Jag måste fråga min bm om detta känner jag.

soundtrack
2015-02-05 14:17
0

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/december/kraftig-okning-av-rapporterade-fall-av-kikhosta-2014/ "Spädbarnen får ett visst skydd redan efter första vaccindosen och har en lägre risk för allvarlig kikhosta. Därmed är det viktigt att inte fördröja administrationen av den första dosen vaccin. Den bör ges i rätt tid, när barnet är 2,5 till 3 månader gammalt." Dom raderna gjorde mig lite lugnare iaf..