medicin?
Det finns vissa mediciner som det står ej för gravid eller ammande, hur funkar det om man inte vet om man är gravid? Har ju hört att viss alkohol inte går till barnet i början innan man vet, innan man fått plus?
Jag kan vara gravid men har inte min BIM förrän 7/2
Igår åt jag 3 zynx innan jag faktiskt tittade på dem.
Jag är dunderförkyld å köpte kan jang tog 15 ml.
Hur tänker ni om det?
Jag köper inga medel när jag är förkyld.
Det där med alkohol kan ju inte stämma, om man inte vet att man är gravid i 6:e månaden så är det alltså ok att dricka alkohol för det går inte över till barnet?
Det är ju i första trimestern embryot/fostret är som mest känsligt, jag själv drack inte ens te el åt choklad då för säkerhets skull (och med tanke på att jag är värd för te iFokus kanske du förstår hur mycket jag älskar te). Alvedon tog jag inte förrens jag fått förvärkar.
Själv tog jag bara medicin om jag absolut behövde det och försökte med alla andra medel först (tex värme mot värk osv).
Alkohol, droger och nikotin använder jag ändå inte så det behövde jag inte oroa mig för.
Men, gjort är gjort. Du kan ju inte "o-ta" tabletterna så oroa dig inte för det.
l'm back
Du kan med gott samvete vänta till BIM och fortsätta ta mediciner. Alkohol däremot är ju bara dumt om ni försöker få barn, det gäller er båda.
/Christine
De första veckorna livnär sig inte fostret på mamman utan det sker där kring v. 8 (har jag för mig) när moderkakan tar över näringstillförseln. Därför är det inte farligt att dricka, ta medicin o dyl innan man plussat då de flesta plussar kring v. 6 (då mensen uteblir om den är regelbunden och symptomen brukar kunna dyka upp) Också därför som v. 8 är en kritisk vecka.
#2 ts menade nog bara i början när det gällde alkohol. Alltså första veckorna inte 6 månaden…
Ja jag menade inannan man plussat.
Jag dricker inte mkt alkohol efter mens. Använde mest alkoholen som ett exempel. Jag ska vara nogrannare med texterna, men the vette tusan om jag kan avstå. Är det farligt för fostret?
#6 I för stora mängder är koffein (som ju finns i tex te, choklad och kaffe) skadligt för fostret, livsmedelsverket rekommenderar max 300 mg/dag då man är gravid men det finns nya studier där man tror att nivån borde vara lägre (i alla fall första trimestern om jag förstod det rätt).
Jag uteslöt det helt då jag drack såna mängder te innan att jag var rädd att jag av gammal vana skulle komma över 300mg/dag första tiden (och vi hade haft ett missfall bara några månader tidigare så vi var extra nojjiga).
Jag har skrivit en artikel om koffein i te inne på te i fokus där man på ett ungefär kan räkna ut hur mycket te man kan dricka innan man kommer upp i 300mg (den hjälpte mig massor då jag var gravid).
l'm back
Niini har rätt, i början lever embryot enbart på gulesäcken och är inte i kontakt med moderns blod då moderkakan inte hunnit komma igång.
Jag är dunder förkyld, finns det någon chans att fostret vill stanna? Min mamma tror att mitt hjärtfel beror på en förkylning så jag är lite orolig att jag inte är den bästa kroppen för ett foster.
#9 en vanlig förkylning är inget farligt. Fostret är väl skyddat där inne.
#9 - En förkylning är absolut inte skadligt för fostret! Dessutom finns det ju inget foster än? Kanske ett embryo men det är alldeles för tidigt att veta. Slappna av, stress och oro skadar mer.
/Christine
Tack ibland skenar huvudet iväg med logiken.
Nu ska jag gå å lugna ner mig med en semla, go söndag på er alla.
Ja det gör ju gärna det ;) Och det finns ju huskurer mot medicin, honungsvatten, citron- ingefärste, vitlök c-vitamin etc :)
/Christine