Gnäll...
Nu måste jag gnälla lite för jag känner mig irriterad på min kropp. Förutom yrsel och illamående så har jag inte haft så mycket att klaga på hittils (är i v.26) och illamåendet försvann i vecka 18. Kan dock fortfarande inte vistas i varma rum eller bli för varm i övrigt utan att kroppen domnar bort bit för bit tills både hörsel och synen försvinner och jag blir en säck potatis. Nu däremot de senaste veckorna så har jag börjat läcka från både bröst och fikan, det kan jag leva med, men nu har jag fått sura uppstötningar flera gånger per dag! Det räcker med att jag hickar eller lutar mig framåt och det svider i magen! Ska det svida? plus att jag börjar bli förstoppad och verkar ha fått tillbaka illamåendet… Så nu ligger jag här i sängen, fick lov att gå och lägga mig, kroppen började bli slö och jag mår Så jäkla illa och magen svider… Några tips? Tror ni kolsyrat vatten från soda streamer funkar eller ska det vara vichy? rör mig Inte ur fläcken än på en stund dock, varje rörelse får mig att vilja spy…
Är kolsyra bra vid sura uppstötningar?
Jo det är normalt, din mag/tarmkanal börjar bli såpass ihopklämd nu. Du får prova dig fram vad som hjälper, omeprazol och gaviscon är mina hetaste tips. Ät inte innan du ska ligga ner.
Har läst att mjölkprodukter kan dämpa det lite. Och att man halvsitter när man ska sova eller ligger på höger sida. Hade något med magmunnen att göra.
Ja, just en gaviscon och ett glas mjölk var det enda som dämpade för mig. Och frysta bär eller isbitar, men det var bara kortvarig lindring.
Omeprazol funkade bäst för mig, och att ligga på höger sida.
Kolsyrat vatten tror jag inte gör nånting, men vichy ska vara bra, om det inte finns i affären så kolla efter sodavatten.
/Christine
Ja då blir det att köpa omeprazol och gaviscon då, har en känsla av att det inte kommer att bli bättre än på ett tag. Eventuellt några flaskor vichy om det ska fortsätta svida.
Nej, du får nog tyvärr räkna med att det kommer hänga med i varierande grad hela graviditeten :/ gravidetshalsbränna beror ju (oftast) inte på saker man äter utan på att ens innandöme blir ommöblerat och det trycker på lite här och där, så det kan vara lite bökigt att få bukt på.
Omeprazol och Novalucol lever jag på, har dessutom reflux så var van vid halsbränna men nu är det så mkt värre om jag inte tar dessa… Så huskurer skulle jag undvika om du vill ha ordentliga resultat!
Tack alla för era svar :) ska se till att det finns hemma under resten av graviditeten.
Kolsyra ska Du undvika vid halsbränna, precis som syrliga saker. Har själv gått halsbränna ett par ggr nu och precis i min period med citronläsk som första craving. Jag har lagt några kuddar under madrassen. Kan inte dricka mjölk, men ta ett par skedar fil.