Era barnrum
Det vore jättekul att få se bilder på hur era barnrum ser ut! Är alltid kul att se hur andra har det och samtidigt få lite inspiration.
/Christine
Än så länge har vi inte kommit så långt, men spjälsäng och byrå att förvara kläderna i är på plats iaf :)
Vi väntar på en gungstol, lampa, gardiner och ett par tavlor till.
/Christine
Oooh fint! Vi kommer inte ha något barnrum, bebisen ska sova mellan oss i början och så ställer vi dit en spälsäng också bara för att. Och nu ångrar jag att jag hindrade sambon från att sätta upp den i helgen 😉 Jag får bjuda på den senare helt enkelt!
Jo, våran bebis ska också sova i vårat rum till en början, men det är kul att pyssla med rummet som hen får sen ;)
/Christine
Jaa det kan jag tänka mig! Vi kommer nog flytta innan det är dags för ett eget rum, till Sverige kanske tom, så det känns lite onödigt att köpa möbler och sånt. Men annars hade jag lugnt börjat redan nu, det är ju superskoj!
Hittills har vi bara en spjälsäng inne i barnrummet, och så står vagnen parkerad där inne så länge. Men till helgen ska vi troligtvis och titta på möbler till rummet, så jag får bidra med en bild senare.
Vi ska också ha barnet i sovrummet på nätterna i början har vi tänkt, men vi vill ändå ha ett barnrum redan nu där man kan ha möbler för att förvara alla kläder, leksaker och sånt. Och när vi köper klädbyrå, hylla, matta osv kommer vi att tänka på att möblerna ska funka när vi byter från spjälsäng till vanlig barnsäng också.
Svårt det var att få bra bilder på bebisrummet. Jag försökte i alla fall, men är inte nöjd. Det är mer ombonat och mysigare än vad dessa kala bilder säger haha!
På bilden ser man heller inte den söta gröna rislampan och den gröna mattan. hm!
Bebis ska sova i en vagga i vårt sovrum och med oss om den vill det (Mina nerver säger dock att bebis helst får sova i vaggan)
#7 Va snyggt med trädet på väggen! är det målat eller?
Inte i barnrummet, men skötbordet är äntligen på plats! Nu fattas bara blöjor, tvättlappar och bebis :) Plasten på skötbädden tar vi bort när bebis har kommit.
/Christine
#12 Det skötbordet är så fint! Vi har det som sitter på en byrå i samma serie 🙂
Min tjejs rum ser än så länge ut så här! Syns att hon har fin utsikt i alla fall 😉
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#13 - Ja, jag gillar det! Och verkar vara många som har det, så käckt att man kan ha det som bokhylla sen också.
Eran lilla tjej kommer få ett jättefint rum, det är jag övertygad om! Men ni har lite att jobba på där ;)
/Christine
#14 Ja, det är ju jättebra. Så tänkte vi med byrån också.
Hur klarar ni er med skötbordet utan tillgång till vatten? Jag tycker det känns bäst att bara torka rumpan med vatten och det är ju så smidigt när man ska tvätta av bebisen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, jag funderar också på hur man gör om man inte har vatten intill skötbordet? Det är ju jättefint med skötbordet i barnets rum, så kan man matcha det till de andra barnmöblerna, men vi måste ha skötbordet intill handfaten i badrummet. Annars vet jag inte alls hur man går tillväga, tar man med en balja med vatten?
Vi har toalett precis vägg i vägg så inga problem för oss iaf. Vi har ju köpt tillbehör till den också, en papperskorg och en skål som man kan ha vatten i. Och så har vi en uppblåsbar skötbädd i tvättstugan bredvid handfatet :)
/Christine
Och jag tycker att en armslängd är för långt till handfatet just nu när min 8 månaders bara ska snurra runt när man byter ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det lär ju bli vatten i skål innan bebis på skötbord ;) Eller ner i handfatet med hela bebisen :P
/Christine
#16 har lika skötbord och har om ni tittar på kanten en plastbalja. Den fylls med vatten, ev. babyolja och tvättlappar av papper. Jätte smidigt. Jobbar som undersköterska och har fått hjälpa många med nedre hygien i säng. Så jag ser inga oroblem med det alls. Det viktiga är hygien! Man får tänka "bevara det rena rent" dvs. En tvättlapp som har varit i kontakt med bebis får inte doppas i vattnet igen, då tar man en ny lapp istället. På så vis är vattenskålen ren och behövs mest sköljas ur mellan sköttillfällena och göras ordentlugt ren på kvällen.
Vi tänkte ställa något slags skötbord över vår bidé, så kan man köra ner bebisen i den bara 🙂
Jag vill också ha skötbordet så att jag når kranen med tvättlapparna. Även om det funkar på annat vis också så slipper man ta ny tvättlapp för varje gång man ska torka bebis. Det kan ju bli många torkningar vid ett bajsblöjabyte. Det känns både mer ekonomiskt och miljövänligt att använda en och samma tvättlapp under ett blöjbyte. Och så slipper man lägga upp bebis på skötbordet för att komma på att man glömt vatten.

Hehe, vi har sådan lyx att vi har två kök så ett kök har blivit skötrum med skötbädd på diskbänken och kläder i skåpen😃 Gamla flerfamiljshus is the shit. Tyckte det var hemskt opraktiskt först att ha ett extra kök som bara tog utrymme man kunde haft till annat.
#23 Fast jag förstår inte vad du menar med att använda samma trasa igen. sköljer du av din trasa med avföring eller annat under kranen och tvättar rumpan igen med den?
Det blir väll samma princip med alla tvättlappar. om det är papper, skummgummi, våtservett o.s.v Man blöter den/tar ur förpackning, ev.kramar ut. Tvättar rumpan och viker lappen vart eftersom, så det hela tiden är ren yta på bebis rumpa. Slänger tvättlappen och tar en ny oavsett vad det är man använder? :)
Så du använder ju samma antal tvättlappar oavsett vad du personligen vill använda till ditt barn.
Så sättet jag beskriver ser jag inte alls som oekonomiskt eller omiljövänligt, snarare tvärt om!
Vi har ingen möjlighet att ha ett skötbord i vårt badrum. Enda lösningen hade varit att bygga/köpa någon hylla och så ha en skötbädd på. Men då skulle vi få lov att ta fram skötbädden inför varje byte och så lägga undan den igen, om vi inte kom på någon annan lösning.. Alternativt ha ett vägghängt men det kändes så onödigt då vi visste att vi skulle flytta och sälja vår lägenhet inom ett par månader. Vi har gjort som #21 skriver och även använt engångsvåtservetter. Nu flyttar vi snart och får se vart skötbordet passar bäst att ställa och om vi hittar någon lösning för att byta blöjor i närheten av rinnande vatten eller fortsätter som vi gjort.
#25 Ah, jag tror att jag missuppfattade dig eller tänkte helt fel. Jag tänkte att du menade att du tar en ny tvättlapp för varje "drag", alltså inte vek och torkade flera gånger utan bara en gång per lapp. Men som du säger blir det ju lika många tvättlappar oavsett.
I #1 finns första bilden på vårat barnrum, och nu har vi fixat lite till :)
/Christine
Jag vill gärna se mer bilder av hur ni har det hemma för ditt barn!
Hur gjorde ni som har en tvåa?
Vi kommer ha plats till en spjälsäng och vi har (storage) platser till kläder/andra saker och kommer inte köpa någon skötsbord eftersom det behöves inte så mycket. Vi letar efter en trea men det kommer ta lite tid innan vi kan hitta en men det går ju bra att bo i en tvåa de första två år eller mer.
Så hur har ni fixat det?
Vad fint! Det gör mig lättad att det passar så bra. De rekommenderar att barnet sover i samma rummet i alla fall så jag är inte så orolig at vi har bara en tvåa just nu.
Jag hoppas att mer ligga till bilder!
Skulle vara kul med fler bilder :)
#34 Så fint :)
När började ni inreda barnrummet? (Vilken graviditetsvecka?)
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Är "bara" i v 21, så än så länge står det mesta lagrat på krypvinden i anslutning till rummet. Jag tycker om att hitta gamla möbler och "göra om" till "nya". Här kommer några bilder på det som finns än så länge
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jag har ju hoppats på att vi ska hitta ett hus och hinna flytta innan bebis kommer men det ser mörkt ut på den fronten just nu :( vi bor i en trea just nu men det tredje rummet är kontor/hobbyrum och belamrat med grejer så det kommer inte kunna bli nått barnrum av det och det känns så tråkigt. Även om vi kommer hinna flytta innan bebis kommer behöva ett eget rum så vill jag verkligen ha ett barnrum från början :/
Alla möbler är gamla (ärvda, köpta på blocket samt loppisfynd) som fått sig en rejäl makeover 😊 (även tavlan) segelbåten har jag satt ihop utav drivved jag hittat vid havet. Återkommer som sagt med fler bilder
Vilka mysiga rum :-)
Vår lille kommer inte ha något eget rum första två-tre åren, utan sova i och ha sina grejer i vårt rum och leka i kök och vardagsrum :) Sätter ändå en tass här eftersom det är roligt att se.
#43 Ett barnrum helt i min smak!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#45 Tack! Alla möbler är ärvda eller köpta begagnde och sedan omgjorda 😊 finns fler bilder i mitt fotoalbum
Vilken bra tråd! Om 2 veckor får vi nyckel till vårt lilla radhus. Då ska ett barnrum skapas från grunden! Än har vi bara köpt golv :) så fina rum ni har gjort!:)
Vilken rolig tråd :D Vi började idag flytta in i våran nya 3a, sover första natten nu :) Imorgon ska vi börja rensa upp lite i extrarummet som med tiden kommer att bli barnrummet. Spjälsängen ska dock stå här i vårat sovrum men skötbord och sånt hamnar i lillens/lillans rum :)

Eller nej förresten. Mina bågar är svängigare. Men den är också målad :)
golf.ifokus.se
#52 Är nå ikea-skit. 😉

Min också :)
golf.ifokus.se
#55 Haha, då vet vi varför de liknar varandra. Min var furu-färg innan - men jag målade om.

Jag köpte min begagnad redan målad svart. Den är vit från början, men har hunnit med att ha rosa sänggavel mellan turerna ^^
golf.ifokus.se
Måste bara visa, nu när vi har flyttat har ju Nova fått ett nytt (stort!) rum :D
Första bilden är tagen från gungstolen som syns i andra bilden. Andra bilden är tagen från sängen (hela väggen på höger sida är garderober och jag håller på sätta ihop en hylla med trådbackar där på golvet :P). Tredje bilden är närbild på hennes tapet bara för jag tycker den är så söt :)
/Christine
#58 Jättefint och superfin tapet! :) Svante har inget eget rum, vi har inte så stor lägenhet. Det hade varit kul att inreda ett barnrum men annars saknar vi inte det än på ett tag. Han vill ju ändå vara i samma rum som mamma så det är lika att han har sin lekhörna i vardagsrummet :) Dessutom lite lättare att inte samla på sig så mycket grejer och släkt och vänner är ganska bra på att lyssna när jag säger att vi inte har plats med så mycket och/eller stora saker.
#58 Och söt gardin till såg jag nu! 😊
#60 - Gardinen är faktiskt ett duschdraperi egentligen ;) Tror vi köpte det på rusta och det finns säkert kvar :)
/Christine
Och ja, man upptäcker nu när vi flyttat till mycket mindre vad fruktansvärt mycket grejer hon har! Förstår inte varifrån allt kommer. Varken jag eller Jesper anser att vi har köpt särskilt mycket till henne men hon får ju massor hela tiden! Men nu är det stopp fram till 2-årsdagen och nya bebisen behöver ingen köpa nånting alls till :)
/Christine